• Tyra myra

Är det OK att mobba varandra här på FL?

Det finns många exempel på hur användare här upplever sig bli mobbade. Tycker ni att detta är OK?

Och i så fall varför skulle ord här på FL göra mindre ont än i verkliga livet.

Om ni som jag tycker att det inte är OK, Vad kan man göra åt det?

• Svar på tråden Är det OK att mobba varandra här på FL?
  • Anonym (Förkastligt men)

Man får kanske börja med att fastställa vad som är mobbing. Ser relativt ofta att medlemmar skriver väldigt provokativa trådstarter och sedan anser sig bli mobbade när de får hårda svar tillbaka. Det tycker jag inte är mobbing. Om någon genuint blir mobbad, är det förstås helt förkastligt.

• molly50
    Anonym (Jo) skrev 2024-12-30 17:52:40 följande:
    Ok, men dålig stil att göra så
    Ja. Och ett omoget beteende.
  • Postman
    Anonym (Benign) skrev 2024-12-30 18:04:50 följande:
    Det låter absurt. Jag antar att den modererats bort. Eller handlar det om ett annat forum?
    Nej jag anmälde aldrig det utan lät det vara kvar som ett exempel och varning om hur dåligt det kan bli här på FL om man inte ser upp. Självklart är man inte opåverkad utav det. Jag vet flera andra medlemmar här som har hat_svansar, gör de inlägg så dyker dessa svansar upp och gör allt de kan för att ge sig på personen i fråga. Spelar ingen roll om du försöker skriva nåt bra eller inte, dessa är enbart ute efter att sänka skribenten som de har agg till.
  • Anonym (Benign)

Tror också vissa har lite väl lätt för att ta på sig en offerkofta också. Någon som skriver oskyldiga (ganska hätska inlindade inlägg) skördar reaktionerna och drar på sig en offerkofta. Såna som anser sig vara förföljda fast det egentligen är denne som står för giftet.

• Anonym (Mx)

Många begrepp urvattnas här. Mobbing, troll, kvinno- och manshat, incels mm 

Ja, det finns några som absolut beter sig illa, men man kan komma förbi detta genom att tex ställa in ett ämne som ekonomi och sen bara gå in på dom ämnen man gillar. Tryck inte på senaste eller för den del sex(vilket många verkar tycka har spårat ur).

Folk kommer tycka olika och folk kommer tycka att den andra har fel. Att det blir en viss friktion är naturligt. Men det är ändå precis där många vill vara och grotta ner sig i hur dåligt det är. Jag tror vissa här vill störa sig och få alla att tycka att just deras sanning är den rätta.

Det kommer inte hända.

• Anonym (Förkastligt men)
    Postman skrev 2024-12-30 18:12:54 följande:
    Nej jag anmälde aldrig det utan lät det vara kvar som ett exempel och varning om hur dåligt det kan bli här på FL om man inte ser upp. Självklart är man inte opåverkad utav det. Jag vet flera andra medlemmar här som har hat_svansar, gör de inlägg så dyker dessa svansar upp och gör allt de kan för att ge sig på personen i fråga. Spelar ingen roll om du försöker skriva nåt bra eller inte, dessa är enbart ute efter att sänka skribenten som de har agg till.
    Så du har faktiskt sett gruppen?
  • Anonym (f)
    Postman skrev 2024-12-30 17:51:43 följande:
    Ja varför, det är inte så kul att läsa att det t ex finns en hata_Postman_grupp och att de gör vad de kan för att ta reda på min riktiga identitet. Allt detta bara för att man har en åsikt som inte passar för vissa medlemmar. Ska vi ha ett demokratiskt forum öppet för alla så måste sånt stävjas, mobbig eller ej.
    Säkert någon av forumdelarna på Vimmerbymannens olika sidor. Inget som någon annan är engagerad i.
  • Anonym (Mx)
    Postman skrev 2024-12-30 18:12:54 följande:
    Det jag läst från dig är bara vettiga saker, förstår inte hur du kan få en sk hatsvans. Då finns det andra som sticker ut betydligt mer i sina åsikter.
  • Anonym (f)

Det mesta kommer ner till att inte mata troll. Spenderar du all din tid att mata idioter? Ja då kommer du till slut vara lika icke omtyckt som de du matar. All tid du slösar... Även här men ja.

• Postman
    Anonym (Förkastligt men) skrev 2024-12-30 18:21:40 följande:
    Så du har faktiskt sett gruppen?
    Nej det har jag inte gjort, det var bland annat i ett inlägg till mig.
    Anonym (f) skrev 2024-12-30 18:22:15 följande:
    Säkert någon av forumdelarna på Vimmerbymannens olika sidor. Inget som någon annan är engagerad i.
    Ok, har inte en susning, jag bryr mig inte mer än att det är patetiskt och sorgligt om en del orkar engagera sig så. Väldigt beklämmande. Det kan också vara tomma hot i avsikt att tysta mig. Jag skiter i vilket. 

Svar på tråden Är det OK att mobba varandra här på FL?