• Tyra myra

Är det OK att mobba varandra här på FL?

Det finns många exempel på hur användare här upplever sig bli mobbade. Tycker ni att detta är OK?

Och i så fall varför skulle ord här på FL göra mindre ont än i verkliga livet.

Om ni som jag tycker att det inte är OK, Vad kan man göra åt det?

• Svar på tråden Är det OK att mobba varandra här på FL?
  • Anonym (Göran)

Nej absolut inte.  Man ska inte mobba varandra. 

Den som blir utsatt kan ta det väldigt hårt och kanske redan är mobbad.  

Ingen kan veta hur hen reagerar.

Mobbare är ynkliga personer.  

• ClumsySmurf
    Tyra myra skrev 2024-12-30 12:43:11 följande:

Du ör ju fortfarande anonym  om du väljer att inte skriva under (Anonym signatur).

De gånger jag gjort det är det för att inte locka vissa till tråden. Det finns de som följer mitt nic och sabbar tråden jag gjort inlägg i.  

Jag vet nu att jag ska hålla mig borta från vissa ämnen där dessa nick härskar men det är svårt eftersom de också använder dubbla nic,  

Jag slutar inte förundras över hur de lyckas vända trådar så att de tillslut handlar om en och samma sak, könskrig eller otrohet.

om du tycker jag är knäpp kan du ignorera mej >men det blir svårt om jag skriver dubbelanonymt.

• Anonym (Benign)
    ClumsySmurf skrev 2024-12-30 16:27:51 följande:
    om du tycker jag är knäpp kan du ignorera mej >men det blir svårt om jag skriver dubbelanonymt.
    Det är väl lika lätt att ignorera dig om du skriver något knäppt dubbelanonymt.

Det är ju åsikterna som tillhör personen som gäller.
  • Anonym (Acceptera aldrig)

Om man upplever att någon hänger ut en eller utger sig för att vara någon annan och skriver kränkande så uppmanar jag att ta skärmdumpar och anmäla till polisen så samarbetar Polisen med Familjeliv. 

• Tyra myra
    ClumsySmurf skrev 2024-12-30 16:27:51 följande:
    Det gör jag också
  • Anonym (Självklart inte)
    Tyra myra skrev 2024-12-30 15:35:15 följande:

Min medverkan här på FL kommer att minska betydligt något många säkert jublar över. Kommer inte att vare sig läsa eller medverka i känsliga rummet eller sex och samlevnad. Lite synd eftersom jag har mångårig erfarenhet och anses kompetent på området.

Jag nöjer mig med Samhälle och Politik som faktiskt, otroligt nog har ett mycket bättre diskussionsklimat.  

Önskar man kunde välja att stänga av vissa ämnen på familjeliv i ens flöde. Det enda jag är intresserad av är gravid frågor, barn frågor och familjefrågor som hör till. Intresserad av politik och ekonomi också. Istället slås man av en lång radda med kränkande tråd titlar mot kvinnor i flödet då dessa snabbt blir väldigt aktiva. På Flashback går jag endast in där jag vill gå in och slås inte av hatet på samma sätt då man lätt kan undvika de ställena som dessa hattrådar postas men på familjeliv ska man få det rakt upp i ansiktet. 
  • Limajo

Urvattnar man inte begreppet om man pratar om mobbning här? Visst finns det de som uttrycker sig illa och verkar gå igång på att vara taskig men varför skulle man ta illa vid sig av anonyma påhopp? Det är ju inte samma sak som om det vore klasskamrater eller kollegor.

• Tyra myra
    molly50 skrev 2024-12-30 14:05:38 följande:

Jag har blivit omtalad i trådar där jag inte ens har deltagit i diskussionen.
    Och då menar jag omtalad på ett nedlåtande sätt.
    Jag vet inte om det kan räknas som mobbning och jag tyckte inte ens att det var värt att slösa energi på att säga ifrån till personen ifråga då det förmodligen hade blivit sju resor värre.
    Men har man något emot någon som person eller en persons åsikter så är det ju helt frivilligt att läsa och svara på den personens kommentarer. Man kan välja att bara scrolla förbi.
    Svårare än så behöver det inte vara. 

Tror att det inte alltid är så lätt att scrolla förbi. Det finns personer här på FL med mycket låg självkänsla här FL verkar vara deras kontakt med omvärlden. Det är nog inte så lätt för dem att scrolla förbi.

Jag tycker nog att vi borde tänka lite på dem också.  
  • molly50
    Anonym (Jo) skrev 2024-12-30 15:04:04 följande:
    Tråkigt att höra att bli ompratad i trådar där du inte ens deltar i. Bra att du reagerar som du gör.
    Jag deltog i tråden,men inte just i den diskussionen där jag blev omnämnd.
    Men jag kände inte att det var värt det att ödsla energi på sådana personer.
    Det var bara patetiskt.
  • molly50
    Tyra myra skrev 2024-12-30 17:21:01 följande:
    Tror att det inte alltid är så lätt att scrolla förbi. Det finns personer här på FL med mycket låg självkänsla här FL verkar vara deras kontakt med omvärlden. Det är nog inte så lätt för dem att scrolla förbi.

Jag tycker nog att vi borde tänka lite på dem också.  
    Så kan det kanske vara. Men jag tycker inte att man ska acceptera att bli påhoppad för att man kanske råkat trampa någon på en öm tå.
Svar på tråden Är det OK att mobba varandra här på FL?