• Tyra myra

Är det OK att mobba varandra här på FL?

Det finns många exempel på hur användare här upplever sig bli mobbade. Tycker ni att detta är OK?

Och i så fall varför skulle ord här på FL göra mindre ont än i verkliga livet.

Om ni som jag tycker att det inte är OK, Vad kan man göra åt det?

• Svar på tråden Är det OK att mobba varandra här på FL?
  • Anonym (Självklart inte)
    Tow2Mater skrev 2024-12-30 02:56:00 följande:

Känner du otrygg på forumet ska du lämna. Kansake helt trycka på av-knappen.

Jag använder knappt forumet längre av den anledningen.
  • Anonym (trött)
    Postman skrev 2024-12-30 09:30:44 följande:

Nej mobbing är aldrig ok, däremot är det svårt komma till rätta med för det finns en mix av medlemmar som gör allt för att paja alla seriösa diskussioner om man inte har en åsikt som stämmer överens med deras egna. De vill styra innehållet på FL och verkar vara beredda att gå över lik för det. 

Det man kan göra är att anmäla så får FL titta på det eller försöka att själv så gott det går hålla god ton eller dra sig ur diskussionen när man märker att det är på väg att paja.

Jag gör mitt bästa för att hålla god ton men när man trots det bara får en massa skit tillbaka tröttnar man till slut, och av den anledningen har jag trappat ner på min aktivitet här. Jag har också ibland sagt till när jag drar mig ur diskussionen med personer som inte kan uppföra sig, men de är tyvärr sällan mottagliga för kritik utan fortsätter på samma sätt i andra trådar.
  • ClumsySmurf
    Postman skrev 2024-12-30 09:30:44 följande:

Nej mobbing är aldrig ok, däremot är det svårt komma till rätta med för det finns en mix av medlemmar som gör allt för att paja alla seriösa diskussioner om man inte har en åsikt som stämmer överens med deras egna. De vill styra innehållet på FL och verkar vara beredda att gå över lik för det. 

Det man kan göra är att anmäla så får FL titta på det eller försöka att själv så gott det går hålla god ton eller dra sig ur diskussionen när man märker att det är på väg att paja.

om dubbelanonym funktionen inte var aktiverad i de flesta trådar hade det varit lättare att känna igen oseriösa.
  • Tyra myra

Du ör ju fortfarande anonym  om du väljer att inte skriva under (Anonym signatur).

De gånger jag gjort det är det för att inte locka vissa till tråden. Det finns de som följer mitt nic och sabbar tråden jag gjort inlägg i.  

Jag vet nu att jag ska hålla mig borta från vissa ämnen där dessa nick härskar men det är svårt eftersom de också använder dubbla nic,  

Jag slutar inte förundras över hur de lyckas vända trådar så att de tillslut handlar om en och samma sak, könskrig eller otrohet.

• Anonym (f)

Vissa helt vanliga trådar får helvetes kommentar men till större delen är de som skriker mobbning de otrevligaste trollen. buhu

• molly50

Jag har blivit omtalad i trådar där jag inte ens har deltagit i diskussionen.
    Och då menar jag omtalad på ett nedlåtande sätt.
    Jag vet inte om det kan räknas som mobbning och jag tyckte inte ens att det var värt att slösa energi på att säga ifrån till personen ifråga då det förmodligen hade blivit sju resor värre.
    Men har man något emot någon som person eller en persons åsikter så är det ju helt frivilligt att läsa och svara på den personens kommentarer. Man kan välja att bara scrolla förbi.
    Svårare än så behöver det inte vara. 

• Postman
    Anonym (trött) skrev 2024-12-30 11:35:33 följande:
    Jag gör mitt bästa för att hålla god ton men när man trots det bara får en massa skit tillbaka tröttnar man till slut, och av den anledningen har jag trappat ner på min aktivitet här. Jag har också ibland sagt till när jag drar mig ur diskussionen med personer som inte kan uppföra sig, men de är tyvärr sällan mottagliga för kritik utan fortsätter på samma sätt i andra trådar.
    Jamen precis så, jag försöker med detsamma och det har också påverkat att jag är mindre aktiv här.
  • Postman
    ClumsySmurf skrev 2024-12-30 12:06:41 följande:
    om dubbelanonym funktionen inte var aktiverad i de flesta trådar hade det varit lättare att känna igen oseriösa.
    Precis, instämmer, det är ett jäkla skit.
  • Anonym (Jo)
    molly50 skrev 2024-12-30 14:05:38 följande:

Jag har blivit omtalad i trådar där jag inte ens har deltagit i diskussionen.
    Och då menar jag omtalad på ett nedlåtande sätt.
    Jag vet inte om det kan räknas som mobbning och jag tyckte inte ens att det var värt att slösa energi på att säga ifrån till personen ifråga då det förmodligen hade blivit sju resor värre.
    Men har man något emot någon som person eller en persons åsikter så är det ju helt frivilligt att läsa och svara på den personens kommentarer. Man kan välja att bara scrolla förbi.
    Svårare än så behöver det inte vara. 

Tråkigt att höra att bli ompratad i trådar där du inte ens deltar i. Bra att du reagerar som du gör.
  • Tyra myra

Min medverkan här på FL kommer att minska betydligt något många säkert jublar över. Kommer inte att vare sig läsa eller medverka i känsliga rummet eller sex och samlevnad. Lite synd eftersom jag har mångårig erfarenhet och anses kompetent på området.

Jag nöjer mig med Samhälle och Politik som faktiskt, otroligt nog har ett mycket bättre diskussionsklimat.  

Svar på tråden Är det OK att mobba varandra här på FL?