• Tyra myra

Är det OK att mobba varandra här på FL?

Det finns många exempel på hur användare här upplever sig bli mobbade. Tycker ni att detta är OK?

Och i så fall varför skulle ord här på FL göra mindre ont än i verkliga livet.

Om ni som jag tycker att det inte är OK, Vad kan man göra åt det?

• Svar på tråden Är det OK att mobba varandra här på FL?
  • AndreaBD

Forumet används också en hel för att göra propaganda. Samtidigt tycker jag absolut att det måste få finnas diskussioner, även om politik, olika ideologier, krig, m.m.

Det är ganska entydigt när det gäller pro-Ryssland-propagandan. De har inte lyckats så bra här heller, knappt någon går på snacket om "krigshets". Värre är det med "pro-Palestina"- folket, som egentligen inte är pro något. De är bara mot Israel/judar. Känsoargument fungerar uppenbarligen bra - även i medierna. Och inte många räknar efter eller kollar upp annan enkel fakta, som visar så enkelt att det inte kan stämma. 

• Postman
    Anonym (trött) skrev 2024-12-31 09:39:20 följande:
    Precis så. Ofta är det fantasifulla spekulationer som är helt tagna ur luften. Påhittat exempel:

Person 1: Varför stöter man på så många ouppfostrade hundar utomhus?
    Person 2: Är du någon slags djurplågare eller? Jag har stött på personer med din åsikt som visat sig gilla att misshandla hundar. Men det tycker du är ok eller?
    Precis så känner jag med i många diskussioner. Det pajar diskussionen fullständigt. Speciellt när ämnet är kvinnligt/manligt. Vad är det för något som ligger bakom detta skulle vara intressant att få reda på. 
  • EnAnonumius
    Anonym (Mx) skrev 2024-12-31 10:26:23 följande:
    Varför så defensiv? Om jag har en åsikt i tråden så är det väl bara strunta i den om du anser att den är fel. Du måste själv inse att du annars upplevs som trådens fokushållare.
    Du har ju knappast kommit med åsikter i de inläggen du har svarat mig.
    Anonym (Mx) skrev 2024-12-31 10:26:23 följande:
    Varför så defensiv? Om jag har en åsikt i tråden så är det väl bara strunta i den om du anser att den är fel. Du måste själv inse att du annars upplevs som trådens fokushållare.

Är det viktigt för dig att jag i diskussionen håller mig precis till det sättet att diskutera en fråga utifrån dina förväntningar? Tycker du inte att du går in och petar för mycket i småsaker? 
    Varför tillskriver du mig åsikter jag inte har, och aldrig heller har skrivit? 
    Du har gjort detta nu i några av dina svar till mig tidigare i tråden.

Vilka är dessa "saker" du anser att jag "petar för mycket i" enligt dig...
    Det skiter du i att förklarat för att >fyll i valfri snack här>

Jag ställer frågan till dig igen..

Har du problem att man diskutera ämnet i denna tråden?
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Postman skrev 2024-12-31 11:58:27 följande:
    Precis så känner jag med i många diskussioner. Det pajar diskussionen fullständigt. Speciellt när ämnet är kvinnligt/manligt. Vad är det för något som ligger bakom detta skulle vara intressant att få reda på. 
    Det undra jag med. Du är ju en av de få som klarar av att ha en hyfsad bra balans i ämnet om manligt/kvinnlig.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (f)
    Tyra myra skrev 2024-12-31 01:52:14 följande:
    Varför anmäla random? Har själv inte anmält något inlägg men det är väl inläggen man kan anmäla inte ett nic
    Jisses. Vi pratar ju om att anmäla grupper vilket inte finns som alternativ än att skriva ett PM till en person som även moderatorerna skriver olika namn på...
  • Postman
    EnAnonumius skrev 2024-12-31 12:25:36 följande:
    Det undra jag med. Du är ju en av de få som klarar av att ha en hyfsad bra balans i ämnet om manligt/kvinnlig.

Tack, du med 👍🏻

Jag försöker hålla god ton och bra balans men lyckas tyvärr inte alltid. Försöker numera att inte hamna i de oändliga destruktiva diskussionsspiraler som dessa skribenter är mästare på att få till. 

• molly50
    Tyra myra skrev 2024-12-31 01:52:14 följande:
    Varför anmäla random? Har själv inte anmält något inlägg men det är väl inläggen man kan anmäla inte ett nic
    Men nu var det väl grupper som diskuterades. Inte enskilda inlägg eller trådar.
    Och grupper verkar vara lite svårare att anmäla.
  • Anonym (f)

Sen kan jag tro mer eller mindre på att någon som startar en sån här tråd aldrig anmält ett inläggSkrattande

• Tyra myra
    Anonym (f) skrev 2024-12-31 12:55:06 följande:

Sen kan jag tro mer eller mindre på att någon som startar en sån här tråd aldrig anmält ett inläggSkrattande

Jag har anmält ett eget inlägg som jag senare kände att jag inte kunde stå för, Men jag har inte anmält någon annans.Oskyldig

Nej, nu ljuger jag, Jag har anmält spam som länkat till porrsidor också men tycker liksom inte att det är samma sak.

Att det finns en massa obskyra grupper med mer eller mindre rumsrena intressen är i sig lite problematiskt men det är inte detta som upprör mig utan det är hur man beter sig mot varandra. Bara för att man är anonym är det väl inte fritt fram att bete sig hur som helst.  Jag tror att detta med anonymiteten har två sidor, Åden ena möjliggör det att personer fritt kan diskutera svåra /känsliga ämnen men å den andra behöver ingen stå för vad de säger. 

Det gäller att man har lite koll och det vilar ett stort ansvar på moderatorerna annars kan det lätt spåra ur.
  • Anonym (f)
    Tyra myra skrev 2024-12-31 13:44:22 följande:
    Jag har anmält ett eget inlägg som jag senare kände att jag inte kunde stå för, Men jag har inte anmält någon annans.Oskyldig

Nej, nu ljuger jag, Jag har anmält spam som länkat till porrsidor också men tycker liksom inte att det är samma sak.

Att det finns en massa obskyra grupper med mer eller mindre rumsrena intressen är i sig lite problematiskt men det är inte detta som upprör mig utan det är hur man beter sig mot varandra. Bara för att man är anonym är det väl inte fritt fram att bete sig hur som helst.  Jag tror att detta med anonymiteten har två sidor, Åden ena möjliggör det att personer fritt kan diskutera svåra /känsliga ämnen men å den andra behöver ingen stå för vad de säger. 

Det gäller att man har lite koll och det vilar ett stort ansvar på moderatorerna annars kan det lätt spåra ur.
    Ja precis du har anmält........

Vi pratade om att det inte var så konstigt att ingen anmält en ev hatgrupp mot en specifik användare då det inte går. FLs nuvarande regler finns inte offentligt, hur man anmäler saker som inte är enbart ett inlägg är obegripligt. FL väljer att ha detta forum på detta sätt= icke användarvänligt och för att få klick som ger dom pengar. Du svarar ständigt på helt andra saker så det är svårt att bemöta. Moderatorerna får inte betalt för att spendera mer än minimum tid här. Det är inte som på normala forum där admin brinner för sitt forum
Svar på tråden Är det OK att mobba varandra här på FL?