• Tyra myra

Är det OK att mobba varandra här på FL?

Det finns många exempel på hur användare här upplever sig bli mobbade. Tycker ni att detta är OK?

Och i så fall varför skulle ord här på FL göra mindre ont än i verkliga livet.

Om ni som jag tycker att det inte är OK, Vad kan man göra åt det?

• Svar på tråden Är det OK att mobba varandra här på FL?
  • Tow2Mater
    Anonym (Självklart inte) skrev 2024-12-30 17:08:57 följande:
    Önskar man kunde välja att stänga av vissa ämnen på familjeliv i ens flöde. Det enda jag är intresserad av är gravid frågor, barn frågor och familjefrågor som hör till. Intresserad av politik och ekonomi också. Istället slås man av en lång radda med kränkande tråd titlar mot kvinnor i flödet då dessa snabbt blir väldigt aktiva. På Flashback går jag endast in där jag vill gå in och slås inte av hatet på samma sätt då man lätt kan undvika de ställena som dessa hattrådar postas men på familjeliv ska man få det rakt upp i ansiktet. 
    Vilket flöde? Jag kan välja t ex Senast­e, Nya trådar, eller så kan jag gå in på varje specifik kategori jag är intresserad av. Ser inget 'flöde".
  • Postman
    Limajo skrev 2024-12-30 17:11:47 följande:

Urvattnar man inte begreppet om man pratar om mobbning här? Visst finns det de som uttrycker sig illa och verkar gå igång på att vara taskig men varför skulle man ta illa vid sig av anonyma påhopp? Det är ju inte samma sak som om det vore klasskamrater eller kollegor.

Ja varför, det är inte så kul att läsa att det t ex finns en hata_Postman_grupp och att de gör vad de kan för att ta reda på min riktiga identitet. Allt detta bara för att man har en åsikt som inte passar för vissa medlemmar. Ska vi ha ett demokratiskt forum öppet för alla så måste sånt stävjas, mobbig eller ej.
  • Anonym (Jo)
    molly50 skrev 2024-12-30 17:29:29 följande:
    Jag deltog i tråden,men inte just i den diskussionen där jag blev omnämnd.
    Men jag kände inte att det var värt det att ödsla energi på sådana personer.
    Det var bara patetiskt.
    Ok, men dålig stil att göra så
  • Tyra myra
    Limajo skrev 2024-12-30 17:11:47 följande:

Urvattnar man inte begreppet om man pratar om mobbning här? Visst finns det de som uttrycker sig illa och verkar gå igång på att vara taskig men varför skulle man ta illa vid sig av anonyma påhopp? Det är ju inte samma sak som om det vore klasskamrater eller kollegor.

Jag tror på att man ska kalla saker och ting vid sitt rätta namn annars blir detta forum en fristad för mobbare.  

Genom att bagatellisera mobbingen här kommer den tillslut att flytta in i verkliga livet.  Jag säger inte att alla som mobbar här även gör det i real life men gränsen för vad som är acceptabelt beteende förflyttas allt mer. Något man kan se i politiska debatter. 
  • Postman
    Tow2Mater skrev 2024-12-30 17:50:45 följande:
    Vilket flöde? Jag kan välja t ex Senast­e, Nya trådar, eller så kan jag gå in på varje specifik kategori jag är intresserad av. Ser inget 'flöde".
    Jag kommer alltid in i senaste, där dyker de senaste trådarna upp. Skulle man ta bort den funktionen så skulle det dämpa en del tror jag, då skulle färre se att det är nåt på gång i en viss tråd.
  • Anonym (Självklart inte)
    Postman skrev 2024-12-30 17:51:43 följande:
    Ja varför, det är inte så kul att läsa att det t ex finns en hata_Postman_grupp och att de gör vad de kan för att ta reda på min riktiga identitet. Allt detta bara för att man har en åsikt som inte passar för vissa medlemmar. Ska vi ha ett demokratiskt forum öppet för alla så måste sånt stävjas, mobbig eller ej.
    Har aldrig hört talas om en sådan grupp. Säker på att det stämmer? Oavsett är det inte ok om en sådan grupp finns. 
  • Anonym (X)
    Tyra myra skrev 2024-12-30 17:21:01 följande:
    Tror att det inte alltid är så lätt att scrolla förbi. Det finns personer här på FL med mycket låg självkänsla här FL verkar vara deras kontakt med omvärlden. Det är nog inte så lätt för dem att scrolla förbi.

Jag tycker nog att vi borde tänka lite på dem också.  
    Min uppfattning om vissa av de som hänger här mkt tillhör de som mobbar. Men visst, de lider ju också av låg självkänsla.
  • Tow2Mater
    Postman skrev 2024-12-30 17:54:14 följande:
    Jag kommer alltid in i senaste, där dyker de senaste trådarna upp. Skulle man ta bort den funktionen så skulle det dämpa en del tror jag, då skulle färre se att det är nåt på gång i en viss tråd.
    Det beror ju på vilken link man sparat. Jag har t ex lin ken till favoriter sparat, så det är alltid den jag kommer till forst.
  • Postman
    Anonym (Självklart inte) skrev 2024-12-30 17:54:49 följande:
    Har aldrig hört talas om en sådan grupp. Säker på att det stämmer? Oavsett är det inte ok om en sådan grupp finns. 
    Jag kan förstås inte verifiera det, det var en okänd medlem som skrev det till mig. 
    Men man ska nog vara försiktig här, det finns några medlemmar här som verkar gå över lik för att sänka skribenter som inte har den "rätta" åsikten enligt dem själva.

Önskar man kunde ta bort dubbelanonymiteten, det skulle göra det jobbigare för dessa mörka figurer.
  • Anonym (Benign)
    Anonym (Självklart inte) skrev 2024-12-30 17:54:49 följande:
    Det låter absurt. Jag antar att den modererats bort. Eller handlar det om ett annat forum?
Svar på tråden Är det OK att mobba varandra här på FL?