• Tyra myra

Är det OK att mobba varandra här på FL?

Det finns många exempel på hur användare här upplever sig bli mobbade. Tycker ni att detta är OK?

Och i så fall varför skulle ord här på FL göra mindre ont än i verkliga livet.

Om ni som jag tycker att det inte är OK, Vad kan man göra åt det?

• Svar på tråden Är det OK att mobba varandra här på FL?
  • Anonym (trött)
    Anonym (Mx) skrev 2024-12-30 18:58:30 följande:

Man kan bara sluta hänga på sidan om man tycker det är så jobbigt.

Flera trådar handlar nu om hat och mobbing. Kan någon ge ett exempel på detta hat eller mobbing?

Någon skrev tex att det var hat mot personer som inte ville ha barn men som då fick frågan om varför dom inte villa ha det. Hur kan det vara hat? 

Som jag redan har skrivit så handlar det om att gå till personangrepp i stället för att argumentera mot åsikterna. Som exempel kan jag ta att person A lägger fram sin åsikt i en fråga, varpå person B skriver ett inlägg som består av argument mot A:s åsikt. I sitt svar skriver A i hånfull ton att B verkar vara otroligt engagerad i tråden och är en sån som tror sig veta allt. I övrigt bemöter inte A person B:s argument. När B sedan undrar varför A uttrycker sig på det sättet, fnissar A att B är lättkränkt och inte tål att få mothugg. B skriver då att det är A som går till personangrepp och därför verkar ha svårt att få mothugg. A anklagar därför ilsket B för att hoppa på och förfölja A.
  • Anonym (Mx)
    Anonym (trött) skrev 2024-12-30 21:36:20 följande:
    Som jag redan har skrivit så handlar det om att gå till personangrepp i stället för att argumentera mot åsikterna. Som exempel kan jag ta att person A lägger fram sin åsikt i en fråga, varpå person B skriver ett inlägg som består av argument mot A:s åsikt. I sitt svar skriver A i hånfull ton att B verkar vara otroligt engagerad i tråden och är en sån som tror sig veta allt. I övrigt bemöter inte A person B:s argument. När B sedan undrar varför A uttrycker sig på det sättet, fnissar A att B är lättkränkt och inte tål att få mothugg. B skriver då att det är A som går till personangrepp och därför verkar ha svårt att få mothugg. A anklagar därför ilsket B för att hoppa på och förfölja A.
    Jag skulle aldrig dra det så långt, hade hoppat av det dialogen för länge sen. Men vissa fortsätter älta även fast det inte leder någonstans.
  • Tyra myra
    Anonym (f) skrev 2024-12-30 21:35:53 följande:
    Med den obefintliga anmälningsknappen vid Grupper... bra
    Anmälningsknappen  bredvid tumme upp. samma knapp som du citerar. alternativet längst ner  Anmäl
  • EnAnonumius

En form av mobbing är det som vissa skribenter sysslar med, är att tillskriva folk åsikter/utlåtanden, som folk inte har/haft.

Sett detta otyg flera gånger att många får åsikter/utlåtande tillskrivna, av vissa skribenter..
    Ofta är det samma skribenter som sysslar med detta otyg.. När dessa blir konfronterade så heter det "jag orkar inte tjafsa med dig" så lämnar de tråden och så börjar de om igen i en annan tråd med att tillskriva folk åsikter utlåtanden de inte har/haft.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (f)
    Tyra myra skrev 2024-12-30 22:49:36 följande:
    Anmälningsknappen  bredvid tumme upp. samma knapp som du citerar. alternativet längst ner  Anmäl
    Är du seriös? Nä... Man kan inte anmäla random saker som sker på annan plats än i tråden på det sättet, det nekas.
  • Anonym (Mx)
    EnAnonumius skrev 2024-12-30 22:50:16 följande:

En form av mobbing är det som vissa skribenter sysslar med, är att tillskriva folk åsikter/utlåtanden, som folk inte har/haft.

Sett detta otyg flera gånger att många får åsikter/utlåtande tillskrivna, av vissa skribenter..
    Ofta är det samma skribenter som sysslar med detta otyg.. När dessa blir konfronterade så heter det "jag orkar inte tjafsa med dig" så lämnar de tråden och så börjar de om igen i en annan tråd med att tillskriva folk åsikter utlåtanden de inte har/haft.

Det man gör är att man skiter i dom individerna. Det här är inte skolan eller jobbet. Man kan logga ur, välja vad man läser och svarar på eller bara skita i dom man tycker är jobbiga på FL.
  • ClumsySmurf
    Anonym (Benign) skrev 2024-12-30 16:52:57 följande:
    Det är väl lika lätt att ignorera dig om du skriver något knäppt dubbelanonymt.

Det är ju åsikterna som tillhör personen som gäller.
    lika lätt innan diskussionen börjat gå snett?
  • Tyra myra
    Anonym (f) skrev 2024-12-30 22:56:05 följande:
    Är du seriös? Nä... Man kan inte anmäla random saker som sker på annan plats än i tråden på det sättet, det nekas.
    Varför anmäla random? Har själv inte anmält något inlägg men det är väl inläggen man kan anmäla inte ett nic
  • Mayjel

Nej, men det är inte okej att bryta mot andra regler heller, ex. reglerna om att ha en anständig ton och inte behandla forumet som en sexsida. Något en del härinne fortsätter att göra, gång på gång, trots att de borde veta bättre vid det här laget. Det börjar bli tröttsamt. Inte konstigt att man biter ifrån ibland till följd. 

• Tyra myra

Vad skulle hända om trådstarterna läggs i karantän timmar innan någon kan citera eller göra inlägg in dem ?

Då skulle det finnas tid att anmäla trådar som är provocerande. 

Bara en tanke, kanske dum  sådan 

Svar på tråden Är det OK att mobba varandra här på FL?