• Tyra myra

Är det OK att mobba varandra här på FL?

Det finns många exempel på hur användare här upplever sig bli mobbade. Tycker ni att detta är OK?

Och i så fall varför skulle ord här på FL göra mindre ont än i verkliga livet.

Om ni som jag tycker att det inte är OK, Vad kan man göra åt det?

• Svar på tråden Är det OK att mobba varandra här på FL?
  • Anonym (Benign)

Tycker inte mobbning är ok. Tycker förvisso att de som sprider toxisk galla förtjänar att få höra ett och annat. Den kanske upplever sig som mobbad då. Dessa har jag ingen empati för.

• Anonym (Benign)

Det alla kan göra för att bidra till ett bra klimat är att säga ifrån till de som beter sig dåligt. 

• Anonym (Självklart inte)

Mobbning är självklart inte ok men med tanke på den ofantliga mängd trådar med kvinnofientligt innehåll som tillåts finnas på forumet så går det inte att förhindra att dessa kränkningar leder till osämja. Med kvinnofientligt innehåll menas att kvinnor ska tas ifrån rösträtt, tas ifrån aborträtt, fördela kvinnor jämt mellan männen så att män får rättvist sex osv. Familjeliv bör ha bättre moderering som motverkar kränkingar på gruppnivå, för det som tillåts just nu är inte ok och jag känner mig otrygg på ett forum som familjeliv som tillåter sånt här trams. 

I de fallen där TS skriver om ett ämne som handlar om något personligt så har jag många gånger märkt att vissa personer ger elaka svar och detta är verkligen inte ok. 

• Tow2Mater

Känner du otrygg på forumet ska du lämna. Kansake helt trycka på av-knappen.

• Tyra myra
    Tow2Mater skrev 2024-12-30 02:56:00 följande:

Känner du otrygg på forumet ska du lämna. Kansake helt trycka på av-knappen.

Vad får dig att tro detta?

Jag ställer ju bara två frågor. Intressant att det ska vara sp svårt att svara på dem
  • EnAnonumius
    Tyra myra skrev 2024-12-30 03:44:46 följande:
    Vad får dig att tro detta?

Jag ställer ju bara två frågor. Intressant att det ska vara sp svårt att svara på dem
    Ja intressant att det är så svårt att svara på små frågor som ställs.🙄

H*n kanske gör som du väljer vilka frågor h*n vill svara på. Du påtalade ju själv att du väljer vilka frågor du vill svara på, kan inte andra också då få välja?🙄

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (trött)
    Anonym (Benign) skrev 2024-12-30 01:27:14 följande:

Det alla kan göra för att bidra till ett bra klimat är att säga ifrån till de som beter sig dåligt. 

Tyvärr fungerar detta ofta inte eftersom man kan få sitt inlägg borttaget då det finns användare som har satt det i system att besvara seriös argumentation med personangrepp och sedan när de kritiseras för sitt fula sätt anmäler för off-topic. Hur moderatorerna kan låta dessa personer hå?las i tråd efter tråd är verkligen en gåta.
  • Anonym (Mx)

Det finns rötägg i alla läger. Vi kan inte vara en stor enhetlig grupp individer som bara håller med varandra om allt. Det ska vara ett spretigt diskussionsforum med massor av olika perspektiv som diskuteras.

Däremot är det fler och fler som talar om hat när det inte förekommer hat. Som tex en tråd där barnlösa anses hatade på för att någon frågar varför dom inte skaffar barn. Otroligt larvigt och överdramatiskt.

• Anonym (trött)
    Anonym (Mx) skrev 2024-12-30 08:32:41 följande:

Det finns rötägg i alla läger. Vi kan inte vara en stor enhetlig grupp individer som bara håller med varandra om allt. Det ska vara ett spretigt diskussionsforum med massor av olika perspektiv som diskuteras.

Däremot är det fler och fler som talar om hat när det inte förekommer hat. Som tex en tråd där barnlösa anses hatade på för att någon frågar varför dom inte skaffar barn. Otroligt larvigt och överdramatiskt.

Det handlar inte om att man har olika åsikter, vilket det självklart ska vara ok att ha på ett diskussionsforum, utan om hur åsikterna framförs. Jag har många gånger häpnat över hur vuxna människor här kan uttrycka sig otroligt otrevligt mot dem som säger emot dem. Man kan nästan tro att de slutade utvecklas känslomässigt någon gång på högstadiet.
  • Postman

Nej mobbing är aldrig ok, däremot är det svårt komma till rätta med för det finns en mix av medlemmar som gör allt för att paja alla seriösa diskussioner om man inte har en åsikt som stämmer överens med deras egna. De vill styra innehållet på FL och verkar vara beredda att gå över lik för det. 

Det man kan göra är att anmäla så får FL titta på det eller försöka att själv så gott det går hålla god ton eller dra sig ur diskussionen när man märker att det är på väg att paja.

Svar på tråden Är det OK att mobba varandra här på FL?