• Anonym (TS)

Vad skulle du vilja berätta för det motsatta könet?

Alltså, vilka sanningar skulle du som kvinna eller man vilja berätta för det motsatta könet. 

Vad önskar du var känt, vilka missförstånd om dig själv upplever du och  vad bör det andra könet få veta och känna till. Vad skulle du aldrig säga högt?

Det kan vara vad som helst, vardagligt som djupt..

• Svar på tråden Vad skulle du vilja berätta för det motsatta könet?
  • Anonym (Mini)
    Teresse7 skrev 2024-12-29 10:29:28 följande:

Män vi uppskattar er mer än ni tror, vi har ett litet uns av bitterhet när vi blir dom som plockar och håller ordning. Vi skämmer bort er lite och får skylla oss själva. Vi blir tysta och då är vi sura. Ni ska förstå varför. Det gör ni sällan. Och helt ärligt ni har det inte alltid helt lätt men köp hem en bukett blommor ibland så är vi nöjda. Enkelt enkelt 

Blir du nöjd av blommor "Teresse"? Jag hade blivit extremt mkt mer nöjd av en medspelare i teamet istället som i stort sett alla kvinnor. 
  • ClumsySmurf
    Anonym (Elsa) skrev 2024-12-29 10:24:36 följande:
    Övning ger färdighet 
    Det händer säkert någon gång att någon misslyckas, men jag tycker om det inte blev något fel på reslutatet är det lite onödigt att detaljstyra hur man gör.

• Anonym (E)

Att kvinnor är individer precis som män.

Jag upplever ofta att män agerar utifrån en föreställd bild av hur kvinnor är och vad de behöver, ungefär som om de har läst att så här fungerar kvinnor. 

Det är ju en klyscha att kvinnor skulle vara så obegripliga för män men det beror snarare på att många män inte lyssnar på vad kvinnan de dejtar faktiskt säger om vem hon är och vad hon behöver. 

Jag är väldigt öppen med hur jag fungerar. Mitt senaste ex kommenterade att jag är som en öppen bok och att jag är precis som jag beskriver mig själv när jag nätdejtar .
    Ändå blir jag behandlad utifrån någon fördomsfull manual för hur kvinnor ska hanteras - kvinnor gillar till exempel blommor, romantik och lyx. 

Det handlar i grunden om att sådana män ser kvinnor som objekt som ska övervinnas - manipulation med andra ord. 

Jag menar inte att alla män är så här men alldeles för många. Kvinnor kanske gör samma sak i viss utsträckning men kvinnor uppfostras på att annat sätt  att vara uppmärksamma på andras behov och att vara tillmötesgående. 

Ett klassiskt exempel på det är frun som köper alla julklappar till barnen och till och med mannens släktingar eftersom hon, till skillnad från mannen, vet vad de behöver 

Jag skulle kunna beskriva hur mina ex är som personer, vad som intresserar dem, gör dem glada, får dem att skratta, känna sig älskade etc.

Jag  kan sätta pengar på att de inte vet det om mig, trots att jag alltså är väldigt transparent, helt enkelt för att de inte har lyssnat. 

• Anonym (God Jul)
    Anonym (E) skrev 2024-12-29 11:51:36 följande:

Att kvinnor är individer precis som män.

Jag upplever ofta att män agerar utifrån en föreställd bild av hur kvinnor är och vad de behöver, ungefär som om de har läst att så här fungerar kvinnor. 

Det är ju en klyscha att kvinnor skulle vara så obegripliga för män men det beror snarare på att många män inte lyssnar på vad kvinnan de dejtar faktiskt säger om vem hon är och vad hon behöver. 

Jag är väldigt öppen med hur jag fungerar. Mitt senaste ex kommenterade att jag är som en öppen bok och att jag är precis som jag beskriver mig själv när jag nätdejtar .
    Ändå blir jag behandlad utifrån någon fördomsfull manual för hur kvinnor ska hanteras - kvinnor gillar till exempel blommor, romantik och lyx. 

Det handlar i grunden om att sådana män ser kvinnor som objekt som ska övervinnas - manipulation med andra ord. 

Jag menar inte att alla män är så här men alldeles för många. Kvinnor kanske gör samma sak i viss utsträckning men kvinnor uppfostras på att annat sätt  att vara uppmärksamma på andras behov och att vara tillmötesgående. 

Ett klassiskt exempel på det är frun som köper alla julklappar till barnen och till och med mannens släktingar eftersom hon, till skillnad från mannen, vet vad de behöver 

Jag skulle kunna beskriva hur mina ex är som personer, vad som intresserar dem, gör dem glada, får dem att skratta, känna sig älskade etc.

Jag  kan sätta pengar på att de inte vet det om mig, trots att jag alltså är väldigt transparent, helt enkelt för att de inte har lyssnat. 

Du verkar vara väldigt fast och orubblig i din världsbild. Du verkar så övertygad om att dom tankar du har är ett slags facit över hur det är. Har du reflekterat över detta någon gång?
  • Anonym (Jason)
    Anonym (God Jul) skrev 2024-12-29 12:45:20 följande:
    Du verkar vara väldigt fast och orubblig i din världsbild. Du verkar så övertygad om att dom tankar du har är ett slags facit över hur det är. Har du reflekterat över detta någon gång?
     Fast det personen säger, är väl rätt rimligt att anta. Att kvinnor faktiskt inte fungerar  på ett exakt likadant sätt. Utan att det handlar om personlighet snarare än ett kön.

Och om du inte tycker det. Innebär det ju faktiskt att personen har rätt. Du, ser på kvinnor precis så som TS skriver i sitt inlägg.
  • Teresse7
    Anonym (Mini) skrev 2024-12-29 11:16:33 följande:
    Blir du nöjd av blommor "Teresse"? Jag hade blivit extremt mkt mer nöjd av en medspelare i teamet istället som i stort sett alla kvinnor. 
    Jag vill inte byta. Männen tar saker jag inte vill. Bilen, gräsmattan mm. Tycker det är rätt lika delat i många fall. Blommorna vill kvinnan ha. Jag är gammaldags och vet att mitt synsätt inte passar längre. 
  • Anonym (E)
    Anonym (God Jul) skrev 2024-12-29 12:45:20 följande:

Jag skrev uttryckligen att alla män inte är så.  Det är inte min ?världsbild ? utan en reflektion över mina egna erfarenheter och könsroller generellt. 

Du verkar inte ha läst vad jag skrev utan framställer din spekulativa bedömning av mig som person som fakta som du förväntat dig att jag ska bemöta. 

Case in point 

• Anonym (God Jul)
    Anonym (Jason) skrev 2024-12-29 12:50:13 följande:
     Fast det personen säger, är väl rätt rimligt att anta. Att kvinnor faktiskt inte fungerar  på ett exakt likadant sätt. Utan att det handlar om personlighet snarare än ett kön.

Och om du inte tycker det. Innebär det ju faktiskt att personen har rätt. Du, ser på kvinnor precis så som TS skriver i sitt inlägg.
    Vill du också ha din världsbild bekräftad? 

Kvinnor fungerar inte på ett exakt likadant sett, det förstår vem som helst. Men TS hävdar i nästa mening att dom flesta män gör det.

En form av socialt spel/manipulation fortgår nog alltid i någon utsträckning av båda parter. 
  • Anonym (E)
    Anonym (God Jul) skrev 2024-12-29 13:02:39 följande:
    Vill du också ha din världsbild bekräftad? 

Kvinnor fungerar inte på ett exakt likadant sett, det förstår vem som helst. Men TS hävdar i nästa mening att dom flesta män gör det.

En form av socialt spel/manipulation fortgår nog alltid i någon utsträckning av båda parter. 

Återigen skrev jag om mina erfarenheter och konstaterade att det inte gäller alla män.

Nu hävdar du att jag har fel och du har rätt - det förstår vem som helst enligt dig. Du vill inte diskutera eller ställa följdfrågor utan enbart upprepa dina tolkningar av mitt inlägg och poängtera att jag har fel. Jag förstår inte det ala andra förstår enligt dig. 

Vem är det som vill få sin världsbild bekräftad egentligen? 

Jag är inte TS och representerar inte TS. 

• Anonym (God Jul)
    Anonym (E) skrev 2024-12-29 16:54:44 följande:

Återigen skrev jag om mina erfarenheter och konstaterade att det inte gäller alla män.

Nu hävdar du att jag har fel och du har rätt - det förstår vem som helst enligt dig. Du vill inte diskutera eller ställa följdfrågor utan enbart upprepa dina tolkningar av mitt inlägg och poängtera att jag har fel. Jag förstår inte det ala andra förstår enligt dig. 

Vem är det som vill få sin världsbild bekräftad egentligen? 

Jag är inte TS och representerar inte TS. 

Nä, insåg att du inte bar TS. Vilket av mina 2 påståenden funderar du kring?

1. Alla är olika, kvinnor som män?

2. Det förekommer alltid ett visst socialt spel i relationer?

Svar på tråden Vad skulle du vilja berätta för det motsatta könet?