• Anonym (Mamma)

Socanmäld för att ha gett receptbelagd medicin till barn

Så nu har jag tydligen blivit det, hela grejen är så sjuk. Det är melatonin det gäller. Jag säger emot, men låter inte som de tror mig. Vad kommer hända tror ni? Någon med erfarenhet?

• Svar på tråden Socanmäld för att ha gett receptbelagd medicin till barn
  • Meddelande borttaget
  • Aliona
    Anonym (Toker) skrev 2024-12-19 09:05:37 följande:
    Du kan köpa melatonin receptfritt också. Kan ju vara så han fick tag på det.

Att soc pressar dig är ju egentligen inget konstigt. De pressar säkert pappan också utan att du vet om det. Blåneka och berätta att det är pappan som gett det. Har de inga bevis på att det är du så borde det läggas ner även om du känner att du har blickarna på dig.

Det viktiga är kanske inte vem som gett det. Utan att det inte sker igen oavsett vem som gav. Det var ju inte cyanid ungen fick.
    Hon ska naturligtvis inte påpeka att det är pappan som gett medicinen om hon inte vet att så är fallet. Hon ska enbart informera att hon inte har någon receptbelagd melatonin utskriven till henne och att den aktuella natten sov barnet hos pappan. 
  • Anonym (Mamma)
    Aliona skrev 2024-12-19 09:20:16 följande:

Men hur vet du vilken medicin det är då? 

Han berättade ju, sa att han fått några tabletter och att det fungerade jättebra, så nu ska han försöka få läkare att skriva ut det.
  • Anonym (Mamma)
    Aliona skrev 2024-12-19 09:22:57 följande:
    Hon ska naturligtvis inte påpeka att det är pappan som gett medicinen om hon inte vet att så är fallet. Hon ska enbart informera att hon inte har någon receptbelagd melatonin utskriven till henne och att den aktuella natten sov barnet hos pappan. 
    Jag vet ju att det är så.
  • Anonym (Toker)
    Aliona skrev 2024-12-19 09:22:57 följande:
    Pappan hade ju sagt det till henne att han gett barnet medicinen. Klart TS kan säga det.

Han tyckte väl det var en smart lösning då som han var stolt över, därför han berättade. Men när han förstod att det inte var så bra så la han över ansvaret på modern. Inte så snyggt, men antagligen fattar han att inte göra om det.
  • Aliona
    Anonym (Mamma) skrev 2024-12-19 09:25:17 följande:
    Jag vet ju att det är så.
    Hur vet du det? 
  • Aliona
    Anonym (Toker) skrev 2024-12-19 09:28:32 följande:
    Pappan hade ju sagt det till henne att han gett barnet medicinen. Klart TS kan säga det.

Han tyckte väl det var en smart lösning då som han var stolt över, därför han berättade. Men när han förstod att det inte var så bra så la han över ansvaret på modern. Inte så snyggt, men antagligen fattar han att inte göra om det.
    Då ska hon säga att pappan har sagt att han ger melatonin till barnet. Man ska vara försiktig och säga bara det man faktiskt vet, och vad hon vet är att han har sagt det, inte att han gjort det. 
  • Anonym (Vem anmälde?)

Vem har anmält till soc?

Melatonin finns att köpa receptfritt men blir billigare med recept.
    Hur mycket fick barnet? många barn har melatonin för att kunna sova men man får ju inte ge för mycket. 
    Själva melatoninet är inte farligt men om barnet fått för stor dos är det ju inte bra.
    Eftersom någon har anmält måste det ju vara någon som vet eller tror att barnet påverkats av melatoninet på ett dåligt sätt.

Man kan få alvedon också på recept precis som melatonin men själva medicinen finns att köpa receptfritt. Men rätt dos ska självklart ges och till barn är det jätteviktigt!
    Står ju på förpackningen hur mycket barn resp vuxna får ta.

Svar på tråden Socanmäld för att ha gett receptbelagd medicin till barn