• Anonym (Mamma)

Socanmäld för att ha gett receptbelagd medicin till barn

Så nu har jag tydligen blivit det, hela grejen är så sjuk. Det är melatonin det gäller. Jag säger emot, men låter inte som de tror mig. Vad kommer hända tror ni? Någon med erfarenhet?

• Svar på tråden Socanmäld för att ha gett receptbelagd medicin till barn
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Vem anmälde?) skrev 2024-12-19 09:50:09 följande:

Vem har anmält till soc?

Melatonin finns att köpa receptfritt men blir billigare med recept.
    Hur mycket fick barnet? många barn har melatonin för att kunna sova men man får ju inte ge för mycket. 
    Själva melatoninet är inte farligt men om barnet fått för stor dos är det ju inte bra.
    Eftersom någon har anmält måste det ju vara någon som vet eller tror att barnet påverkats av melatoninet på ett dåligt sätt.

Man kan få alvedon också på recept precis som melatonin men själva medicinen finns att köpa receptfritt. Men rätt dos ska självklart ges och till barn är det jätteviktigt!
    Står ju på förpackningen hur mycket barn resp vuxna får ta.

Förskolan.
  • Anonym (Vem anmälde?)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-12-19 09:52:54 följande:
    Förskolan.
    Ok vem berättade det för dom då?
    Har dom frågat hur mycket melatonin barnet fick?

Man ska givetvis aldrig ge någon annans medicin, nu vet man inte hur mycket barnet fick men själva melatoninet är ju inte farligt utan finns naturligt i kroppen och både vuxna och barn tar det men med rätt dos givetvis.

Har själv en son med autism som får melatonin för att kunna somna.
    Vi får det förstås på recept och blir då ingen kostnad eftersom han är barn men samma finns ju att köpa på apoteken.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Vem anmälde?) skrev 2024-12-19 10:03:29 följande:
    Ok vem berättade det för dom då?
    Har dom frågat hur mycket melatonin barnet fick?

Man ska givetvis aldrig ge någon annans medicin, nu vet man inte hur mycket barnet fick men själva melatoninet är ju inte farligt utan finns naturligt i kroppen och både vuxna och barn tar det men med rätt dos givetvis.

Har själv en son med autism som får melatonin för att kunna somna.
    Vi får det förstås på recept och blir då ingen kostnad eftersom han är barn men samma finns ju att köpa på apoteken.
    Pappan, men han sa att det var jag som gett. Soc ja, jag säger att jag inte vet för jag har inte gett någon.
  • Anonym (Vem anmälde?)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-12-19 10:07:01 följande:
    Pappan, men han sa att det var jag som gett. Soc ja, jag säger att jag inte vet för jag har inte gett någon.
    Ok man undrar verkligen vad pappan håller på med.
    Hoppas allt går bra!
  • Anonym (r)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-12-19 16:23:55 följande:
    Men lägg ner nu, det är INTE min tråd.
    Jaha, så det är ett vanligt scenario?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (r) skrev 2024-12-19 16:24:39 följande:
    Jaha, så det är ett vanligt scenario?
    Hur ska jag veta det? Det är oavsett inte min tråd och det känns väldigt fånigt att behöva intyga er om det.
  • Anonym (J)
    Anonym (Vem anmälde?) skrev 2024-12-19 09:50:09 följande:

Vem har anmält till soc?

Melatonin finns att köpa receptfritt men blir billigare med recept.
    Hur mycket fick barnet? många barn har melatonin för att kunna sova men man får ju inte ge för mycket. 
    Själva melatoninet är inte farligt men om barnet fått för stor dos är det ju inte bra.
    Eftersom någon har anmält måste det ju vara någon som vet eller tror att barnet påverkats av melatoninet på ett dåligt sätt.

Man kan få alvedon också på recept precis som melatonin men själva medicinen finns att köpa receptfritt. Men rätt dos ska självklart ges och till barn är det jätteviktigt!
    Står ju på förpackningen hur mycket barn resp vuxna får ta.

Ja men det är inte utskrivet till barnet! Dessutom blir det fel när ma sen vill ha nytt recept för då märks det att det gått åt fler tabletter än vad det ska och då får kanske inte personen recept ens, som ska ha medicinen själv. Dosen är kanske anpassad till specifikt den personen också. Oerhört dumt att ge ett barn någon annans medicin ändå.
  • Anonym (J)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-12-19 16:51:21 följande:
    Hur ska jag veta det? Det är oavsett inte min tråd och det känns väldigt fånigt att behöva intyga er om det.
    Vissa hänger här på tok för mycket och hittar på att det är samma person som gör flertalet trådar, ser det hela tiden i många trådar. Tröttsamt. 
Svar på tråden Socanmäld för att ha gett receptbelagd medicin till barn