• Anonym (Mamma)

Socanmäld för att ha gett receptbelagd medicin till barn

Så nu har jag tydligen blivit det, hela grejen är så sjuk. Det är melatonin det gäller. Jag säger emot, men låter inte som de tror mig. Vad kommer hända tror ni? Någon med erfarenhet?

• Svar på tråden Socanmäld för att ha gett receptbelagd medicin till barn
  • Anonym (Ok)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-12-18 23:54:54 följande:
    Pappan har gett, men han sa till dem att det var jag. De tror mig inte.
    Aja, så det var du som hade en tråd om detta tidigare i höstas?
  • Anonym (J)
    Anonym (Ok) skrev 2024-12-19 19:30:11 följande:
    Aja, så det var du som hade en tråd om detta tidigare i höstas?
    Hon sa nej! Sluts gissa vem som gjort vilka trådar och sabba dem 
  • Anonym (Myra)
    Anonym (Ui) skrev 2024-12-19 19:04:26 följande:
    Min man tar melatonin, han köper det receptfritt på apoteket. 
    De receptfria är en sak. Och de kan man som vuxen ta själv absolut och testa. Men de hade jag inte gett till ett barn utan att rådfråga bvc/läkare. Och hade mitt barn haft så stora sömnproblem hade jag sökt vård till att börja med. De receptbelagda melatonin tabletterna kan nog vara i olika styrkor.

Det hela är konstigt. Om det var pappans vecka med barnet och hon då var hängig på förskolan och fått preparatet så är det ett bevis på att mamman inte gett barnet tabletterna. Ifall han skrev till henne på sms att det var en kompis tabletter så är det ett bevis till. Annars borde det räcka med att säga att barnet inte var hos mamman och barnet fick pappans kompis medicin.
  • Anonym (Kkk)

Min dotter fick lite lepheton av mig när hon hostade så sjukt mkt. Hon berättade det för 1177 eftersom hon fick en reaktion men dom reagerade knappt på det. Tänkte då också att dom kanske skulle göra en grej av det. 

men gör inte om det. Alltid en risk. 

hon är 17 så inget litet barn. 

• Anonym (M)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-12-18 23:45:33 följande:

Jag sa ju att jag sa emot, men de tror mig inte.

Vadå sa emot? När sa du emot? Då visste du ju om det men agerade inte själv. Du skulle ha orosanmält och tagit hjälp av soc. då om du inte fick kontroll över situationen på egen hand
  • Anonym
    Anonym (J) skrev 2024-12-19 19:28:52 följande:

Varför döljer man en sådan sak då? Det är ju inte direkt narkotikaklassad medicin? Vad är det att skämmas för?

Eller var det inte melatonin? 

Det får du fråga pappan om.
    Ts kan fortfarande inte "kräva" några svar.

Oavsett, det var idiotiskt gjort men var ändå ingen katastrof.
    Soc borde också anse det om barnet i övrigt mår bra.
  • Anonym (Ok)
    Anonym (J) skrev 2024-12-19 19:31:07 följande:
    Hon sa nej! Sluts gissa vem som gjort vilka trådar och sabba dem 
    Förlåt - slarv av mig; jag har inte läst hela tråden, så jag missade att hon redan fått frågan. Det var inte min avsikt att sabba tråden.
  • Anonym (Myra)
    Anonym (Kkk) skrev 2024-12-19 23:38:55 följande:

Min dotter fick lite lepheton av mig när hon hostade så sjukt mkt. Hon berättade det för 1177 eftersom hon fick en reaktion men dom reagerade knappt på det. Tänkte då också att dom kanske skulle göra en grej av det. 

men gör inte om det. Alltid en risk. 

hon är 17 så inget litet barn. 

Vill inte vara dömande men, lepheton är narkotikaklassat läkemedel som ges på recept. Hade nog aldrig vågat ge det till någon minderårig utan läkarordination. Många läkemedel skrivs ut baserat på ålder, vikt och andra faktorer. Hade kanske vågat ge det till en fullt frisk jämnårig men hade ändå känts "inte rätt". Men förstår att din dotter mådde dåligt. Tur det gick bra🌸🙏 man bör alltid tänka på att aldrig ge receptbelagda mediciner avsedda till en själv till någon annan. En läkare skriver ut och tänker Som sagt på vikt ålder andra läkemedel sjukdomar med mera. Annars hade de kanske inte varit just receptbelagda. Speciellt inte narkotikaklassade.
  • Anonym (M)
    Anonym (Myra) skrev 2024-12-20 23:44:07 följande:
    Vill inte vara dömande men, lepheton är narkotikaklassat läkemedel som ges på recept. Hade nog aldrig vågat ge det till någon minderårig utan läkarordination. Många läkemedel skrivs ut baserat på ålder, vikt och andra faktorer. Hade kanske vågat ge det till en fullt frisk jämnårig men hade ändå känts "inte rätt". Men förstår att din dotter mådde dåligt. Tur det gick bra🌸🙏 man bör alltid tänka på att aldrig ge receptbelagda mediciner avsedda till en själv till någon annan. En läkare skriver ut och tänker Som sagt på vikt ålder andra läkemedel sjukdomar med mera. Annars hade de kanske inte varit just receptbelagda. Speciellt inte narkotikaklassade.
    Läkare verkar ändå inte bry sig så mycket utan skriver gladeligen ut även om det egentligen inte passar för personen. Det är iallafall min erfarenhet. De typ skiter i ens betänkligheter och man får ingen förklaring till varför det ändå är ok.
  • Anonym (Receptfritt)

Melanonin finns receptfritt. Det kommer inte hända något alls om det bara är det anmälan gäller. 

Svar på tråden Socanmäld för att ha gett receptbelagd medicin till barn