Ni som anser er äta någorlunda nyttigt..
Vad äter ni om dagarna?
Nyfiken då jag tror att många som tror de gör det egentligen äter mer onyttigt än vad de tror..
Vad äter ni om dagarna?
Nyfiken då jag tror att många som tror de gör det egentligen äter mer onyttigt än vad de tror..
Jag äter någorlunda nyttigt för mig. Jag har diabetes1 och fastar + äter lågkolhydrat för att hålla blodsockret i schack. De senaste 4 dagarna har sett ut så här
Lördag:
Brunch: Mjölfria tunna pannkakor med blåbär och vispad grädde
Middag: Kebabgryta med blomkål
Snacks: Lite jordnötter och 1 ruta mörk choklad
Söndag:
Brunch: Mjölfria smörgåsar med pålägg, varm choklad
Middag: Fiskgratäng med broccoli- och blomkålsmos
Måndag:
Brunch. Äggröra med spenat, bacon, stekta tomater
Middag: Korv stroganoff med blomkål
Tisdag:
Brunch: Svampomelett
Middag. Köttfärslimpa med brunsås och haricots verts
Jag äter också en sallad till alla middagar, vad som är i varierar, men ca 2 dl grönsaker.
Idag har jag ätit
frukost: två koppar kaffe med lättmjölk
lunch: inget
eftermiddag: en kopp kaffe med mjölk
middag: en kycklingfilé, ca 2 dl nudelsallad (nudlar, vitkål, morötter, dressing), en halv avokado, en halv tomat, lite gurka, blandade salladsblad.
Ok nyttigt skulle jag säga (att det sen är för lite är en annan sak)
Jag har slutat sen flera år med fruktyoghurt, äter bara naturella och tillsätter själv med bär och nötter. Minskat rejält med bröd och de få gånger jag äter det så blir det enbart 1 macka med mer pålägg på så som skinka, ost, ägg, gurka, tomat, paprika, beror på vad som finns.
Keso, ägg, proteinpannkakor.
Dricker aldrig juice eller saft utan mest vatten eller som mest Pepsi Max. Kaffe är svart. Te med honung.
Grönsaker till all middag och lunch och äter mer vegetariskt, kyckling, fisk än kött. Äter inte mer än vad som fylls på en 23 cm tallrik eller dagens assietter. Då mer grönsaker och protein än kolhydrater.
Sen givetvis händer det att man äter pizza eller annan skräpmat ute ibland men det är inte varje månad precis och äter max 1/2 pizza då.
I det stora hela har jag väl tagit mycket onödig socker genom att ha valt bort och ersatt med annan smaksättare.
Till vardags så blir det mest kvarg till frukost och sen kyckling med svart ris och sallad till lunch och middag. Helgerna lyxar jag till mer med kanske entrecote eller lax. Dricker mest vatten eller cola zero.
Mat.
Man ska äta var tredje timme. Så det var väl inget fel med det.
Frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, kvällsmat och mellanmål, precis som man ska.
Jag äter någorlunda nyttigt för mig. Jag har diabetes1 och fastar + äter lågkolhydrat för att hålla blodsockret i schack. De senaste 4 dagarna har sett ut så här
Lördag:
Brunch: Mjölfria tunna pannkakor med blåbär och vispad grädde
Middag: Kebabgryta med blomkål
Snacks: Lite jordnötter och 1 ruta mörk choklad
Söndag:
Brunch: Mjölfria smörgåsar med pålägg, varm choklad
Middag: Fiskgratäng med broccoli- och blomkålsmos
Måndag:
Brunch. Äggröra med spenat, bacon, stekta tomater
Middag: Korv stroganoff med blomkål
Tisdag:
Brunch: Svampomelett
Middag. Köttfärslimpa med brunsås och haricots verts
Jag äter också en sallad till alla middagar, vad som är i varierar, men ca 2 dl grönsaker.
Alltså var tredje timme. Nåt litet. Min mamma har diabetes och hon får göra så, blivit tillsagd om det. Nu har hon knappt diabetes löngte för hon skött det så bra
Kvinna och nej ingen träning just nu mer än att jag utnyttjar varje tillfälle jag kan med att cykla och gå och ta trappor istället för hiss mm.
Dricker Pepsi Max för att det inte är roligt att jämt dricka vatten och att vanlig söt läsk är inte gott då den är för söt.
Kvinna och nej ingen träning just nu mer än att jag utnyttjar varje tillfälle jag kan med att cykla och gå och ta trappor istället för hiss mm.
Dricker Pepsi Max för att det inte är roligt att jämt dricka vatten och att vanlig söt läsk är inte gott då den är för söt.
I grunden äter jag nyttigt i och med att jag inte köper en massa halvfabrikat utan lagar maten själv, äter inte heller så stora portioner. Och dricker enbart vatten och svart kaffe på dagarna.
Men sedan så kompletterar jag det nyttiga med mackor, vin och bakar någonting nästan varje vecka så då blir det ju onyttigt som jag kompletterar med.
Men jag har inte någon strävan att leva det nyttigaste liv jag kan. Så länge jag äter nyttig mat i lagom mängd i grunden så behöver jag inte tänka så mycket på annat för att må bra. Märker direkt om jag äter för mycket snabbmat och halvfabrikat under några dagar att min kropp mår sämre.
Vad äter ni om dagarna?
Jag anser också att jag äter hyfsat nyttigt. Kanske inget som alla förespråkare anser är nyttigt.
För det första - jag äter ALDRIG GRÖNSAKER! Den enda grönsaker jag äter är gul lök och vitlök samt 1 kg potatis varje dag. Samt pasta och ris. Samt mycket grovt bröd.
Mängder med mejeriprodukter typ 2 liter 3% mjölk och 1 liter yoghurt, smör på mackan och mycket ost varje dag.
För övrigt mycket gris, nöt och fågel men tyvärr alldeles för lite färsk fisk. Däremot mycket varmrökt lax. Minst ett par kilo per vecka då jag tycker att det är väldigt gott.
Grönsaker äter jag inte av den enkla anledningen att grönsaker mest innehåller vatten. Och jag dricker ALDRIG läsk typ cola, fanta eller andra skitdrycker. Däremot 1 liter färskpressad apelsinjuice varje dag.
Samt en hel del potatischips och ostbågar. Men jag är trots allt slank trots att jag är 50 bast fyllda. Och min alkoholkonsumtion är i princip noll.
Frukost: Blåbär, mango och körsbär, lätt tinade. Stor mugg hett vatten med en skvätt mjölk och kanel
Lunch: Hemlagad matlåda, t.ex. fisk och potatismos, svamprisotto med serranochips, kycklingcurry, bolognese, biff Stroganoff, gräddstuvat viltskav med mandelpotatis och lingon, rostade rotsaker med
örtbakad kycklingfilé/ryggbiff/färsbiffar och yoghurtsås,
gulaschsoppa, butternutsoppa med morot och apelsin eller ingefära.
Kaffe.
Mellanmål: en frukt eller en halv näve nötter.
Kväll: Antingen äggröra med broccoli, ostbricka med grönsaker (minimalt med kex) eller lagad mat enligt ovan.
Sen kväll: Ny mugg hett vatten med mjölk, eller ibland riktigt grönt te.
Sen äter jag godis och tar en drink i perioder men just nu gör jag inte det.
Jag förvånas mycket över hur mycket ni äter!
Själv äter jag havregröt på ½dl gryn med en ostmacka till frukost, med ett glas mjölk och kaffe.
På kvällen en assiett mat (oftast fisk eller kyckling, aldrig rött kött) med ris, potatis eller wokade grönsaker.
Sen blir det en knäckemacka med ost som kvällsmys.
Thats it.
Dricker vatten förutom till frukost.