• Anonym (Nytto)

Ni som anser er äta någorlunda nyttigt..

Vad äter ni om dagarna? 

Nyfiken då jag tror att många som tror de gör det egentligen äter mer onyttigt än vad de tror..

• Svar på tråden Ni som anser er äta någorlunda nyttigt..
  • Anonym (för mig)

Jag äter någorlunda nyttigt för mig. Jag har diabetes1 och fastar + äter lågkolhydrat för att hålla blodsockret i schack. De senaste 4 dagarna har sett ut så här

Lördag:
    Brunch: Mjölfria tunna pannkakor med blåbär och vispad grädde
    Middag: Kebabgryta med blomkål
    Snacks: Lite jordnötter och 1 ruta mörk choklad

Söndag:
    Brunch: Mjölfria smörgåsar med pålägg, varm choklad
    Middag: Fiskgratäng med broccoli- och blomkålsmos

Måndag: 
    Brunch. Äggröra med spenat, bacon, stekta tomater
    Middag: Korv stroganoff med blomkål

Tisdag: 
    Brunch: Svampomelett
    Middag. Köttfärslimpa med brunsås och haricots verts

Jag äter också en sallad till alla middagar, vad som är i varierar, men ca 2 dl grönsaker.

• Anonym (S)
    Cereal Killer skrev 2024-12-17 18:00:34 följande:

Idag har jag ätit
    frukost: två koppar kaffe med lättmjölk
    lunch: inget
    eftermiddag: en kopp kaffe med mjölk
    middag: en kycklingfilé, ca 2 dl nudelsallad (nudlar, vitkål, morötter, dressing), en halv avokado, en halv tomat, lite gurka, blandade salladsblad.

Ok nyttigt skulle jag säga (att det sen är för lite är en annan sak)

Hur överlever du på det? Ditt BMI måste vara extremt lågt.
  • Anonym (W)
    Anonym (Nytto) skrev 2024-12-17 15:16:14 följande:

Jag har slutat sen flera år med fruktyoghurt, äter bara naturella och tillsätter själv med bär och nötter. Minskat rejält med bröd och de få gånger jag äter det så blir det enbart 1 macka med mer pålägg på så som skinka, ost, ägg, gurka, tomat, paprika, beror på vad som finns. 
    Keso, ägg, proteinpannkakor.

Dricker aldrig juice eller saft utan mest vatten eller som mest Pepsi Max. Kaffe är svart. Te med honung. 

Grönsaker till all middag och lunch och äter mer vegetariskt, kyckling, fisk än kött. Äter inte mer än vad som fylls på en 23 cm tallrik eller dagens assietter. Då mer grönsaker och protein än kolhydrater. 

Sen givetvis händer det att man äter pizza eller annan skräpmat ute ibland men det är inte varje månad precis och äter max 1/2 pizza då. 

I det stora hela har jag väl tagit mycket onödig socker genom att ha valt bort och ersatt med annan smaksättare. 

Är du man eller kvinna? Håller du på med någon träning? Vad isåfall? Varför dricker du Pepsi max?
  • PH76

Till vardags så blir det mest kvarg till frukost och sen kyckling med svart ris och sallad till lunch och middag. Helgerna lyxar jag till mer med kanske entrecote eller lax. Dricker mest vatten eller cola zero.

• Anonym (Fry)
    Anonym (Emma) skrev 2024-12-17 15:00:09 följande:
    Måste testa detta med mandlarna! Låter ju jättegott. 
    Gör det, det är det!
    Såg idag ett recept där man skulle ha sesamfrön också så det måste jag prova.
    Mandlar, honung, sesamfrön och lite havssalt i ugnen i kanske 10-15 min. Sen separera och låta torka upp lite.
  • Anonym
    Anonym (F) skrev 2024-12-17 17:19:41 följande:
    Hela tiden? 

Jag åt frukost vid 8 (brukar dock äta vid 6-7 tiden vanligtvis, men nu tränar jag innan frukost). Lunch vid 11.30. Mellanmål vid 14. Middag nu vid 17. Kvällsmål vid 18. Det är väl den enda tiden det är tätt inpå, men det är för att jag behöver natta barnen och inte vill äta senare.

Ska jag få i mig den mängd protein/kolhydrater/fett (makronutrienter) om dagen utan att bli överdrivet mätt så behöver jag dela upp det helt enkelt. Jag skulle aldrig orka trycka 120 g protein uppdelad på tre måltider...

Men jag har inga problem med blodsockret, så bekymra dig inte. 
    Jag är inte bekymrad över dig som person. Du får såklart ta ansvar för dig själv. Dock låter det inte snällt mot kroppen att äta så förtvivlat hela tiden.
  • Anonym (Fjf)
    Anonym skrev 2024-12-18 05:00:53 följande:
    Jag är inte bekymrad över dig som person. Du får såklart ta ansvar för dig själv. Dock låter det inte snällt mot kroppen att äta så förtvivlat hela tiden.

Man ska äta var tredje timme. Så det var väl inget fel med det.

Frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, kvällsmat och mellanmål, precis som man ska. 

• Anonym (Fjf)
    Anonym (för mig) skrev 2024-12-17 22:05:34 följande:

Jag äter någorlunda nyttigt för mig. Jag har diabetes1 och fastar + äter lågkolhydrat för att hålla blodsockret i schack. De senaste 4 dagarna har sett ut så här

Lördag:
    Brunch: Mjölfria tunna pannkakor med blåbär och vispad grädde
    Middag: Kebabgryta med blomkål
    Snacks: Lite jordnötter och 1 ruta mörk choklad

Söndag:
    Brunch: Mjölfria smörgåsar med pålägg, varm choklad
    Middag: Fiskgratäng med broccoli- och blomkålsmos

Måndag: 
    Brunch. Äggröra med spenat, bacon, stekta tomater
    Middag: Korv stroganoff med blomkål

Tisdag: 
    Brunch: Svampomelett
    Middag. Köttfärslimpa med brunsås och haricots verts

Jag äter också en sallad till alla middagar, vad som är i varierar, men ca 2 dl grönsaker.

Med diabetes ska du väl snarare äta lite men ofta för att hålla blodsockret på en bra nivå. Med det där lilla du äter borde du väl chocka kroppen och sockret svaja något otroligt för det lär sjunka i botten mellan varven 
  • Anonym (Fjf)

Alltså var tredje timme. Nåt litet. Min mamma har diabetes och hon får göra så, blivit tillsagd om det. Nu har hon knappt diabetes löngte för hon skött det så bra 

• Anonym (för mig)
    Anonym (Fjf) skrev 2024-12-18 05:54:53 följande:
    Med diabetes ska du väl snarare äta lite men ofta för att hålla blodsockret på en bra nivå. Med det där lilla du äter borde du väl chocka kroppen och sockret svaja något otroligt för det lär sjunka i botten mellan varven 
    Det beror kanske lite på från person till person, plus att nya rön kommer då och då. Förut var ju rekommendationerna som du skriver, men när jag åt så, och så att säga vanlig kost med normalmycket kolhydrater behövde jag använda jättemycket insulin av båda typerna, blodsockret åkte berg-och-dalbana mellan 7 och 14 varje dag och kraschade ner i 2,5-3 flera gånger i månaden. När jag började äta så här istället behöver jag nästan aldrig måltidsinsulin och blodsockret ligger snällt mellan 5 och 7 både på morgonen och efter måltid och jag har även kunnat sänka mitt basinsulin..

Min endokrinolog och diabetessköterska är nöjda, så för mig funkar det. 
  • Anonym (F)
    Anonym skrev 2024-12-18 05:00:53 följande:
    Vad har du som grund för dina påståenden angående äta "ofta" (som att 3 timmars mellanrum mellan måltider är ofta...) och att det skulle vara dåligt? Är du läkare? Kostrådgivare? Har du riktig forskning som stödjer detta? Eller är du en gurka som läst HäntExtra och följer gurkinfluencers på instagram som inte förstår sig på hur bukspottskörteln fungerar? 
  • Anonym (Nytto)
    Anonym (W) skrev 2024-12-17 22:46:59 följande:
    Är du man eller kvinna? Håller du på med någon träning? Vad isåfall? Varför dricker du Pepsi max?

Kvinna och nej ingen träning just nu mer än att jag utnyttjar varje tillfälle jag kan med att cykla och gå och ta trappor istället för hiss mm. 

Dricker Pepsi Max för att det inte är roligt att jämt dricka vatten och att vanlig söt läsk är inte gott då den är för söt. 

• Anonym (W)
    Anonym (Nytto) skrev 2024-12-18 06:58:38 följande:

Kvinna och nej ingen träning just nu mer än att jag utnyttjar varje tillfälle jag kan med att cykla och gå och ta trappor istället för hiss mm. 

Dricker Pepsi Max för att det inte är roligt att jämt dricka vatten och att vanlig söt läsk är inte gott då den är för söt. 

Det är bättre än inget men träning är bra för hälsan och inte enbart att äta rätt. Jag är också kvinna och tränar på gym 3 dagar i veckan och simmar, spelar basket och löptränar.  Hur gammal är du och vad väger du? Jag är 33, 168 lång och väger 60 kg. 
  • Kvittning

I grunden äter jag nyttigt i och med att jag inte köper en massa halvfabrikat utan lagar maten själv, äter inte heller så stora portioner. Och dricker enbart vatten och svart kaffe på dagarna. 

Men sedan så kompletterar jag det nyttiga med mackor, vin och bakar någonting nästan varje vecka så då blir det ju onyttigt som jag kompletterar med. 

Men jag har inte någon strävan att leva det nyttigaste liv jag kan. Så länge jag äter nyttig mat i lagom mängd i grunden så behöver jag inte tänka så mycket på annat för att må bra. Märker direkt om jag äter för mycket snabbmat och halvfabrikat under några dagar att min kropp mår sämre. 

• Anonym (många)
    Anonym (Nytto) skrev 2024-12-17 14:52:21 följande:
    Ni som anser er äta någorlunda nyttigt..

Vad äter ni om dagarna? 

Nyfiken då jag tror att många som tror de gör det egentligen äter mer onyttigt än vad de tror..

Så du tänker att man ska berätta för nån random person på nätet vad man äter och få ditt dömande tillbaka? Varför skulle man det? Och vad har du för kunskaper om kost som gör att du kan bedöma helt okända människors matvanor?
  • välbärgad man i mina bästa år

Jag anser också att jag äter hyfsat nyttigt. Kanske inget som alla förespråkare anser är nyttigt.

För det första - jag äter ALDRIG GRÖNSAKER! Den enda grönsaker jag äter är gul lök och vitlök samt 1 kg potatis varje dag. Samt pasta och ris. Samt mycket grovt bröd.
    Mängder med mejeriprodukter typ 2 liter 3% mjölk och 1 liter yoghurt, smör på mackan och mycket ost varje dag.
    För övrigt mycket gris, nöt och fågel men tyvärr alldeles för lite färsk fisk. Däremot mycket varmrökt lax. Minst ett par kilo per vecka då jag tycker att det är väldigt gott.

Grönsaker äter jag inte av den enkla anledningen att grönsaker mest innehåller vatten. Och jag dricker ALDRIG läsk typ cola, fanta eller andra skitdrycker. Däremot 1 liter färskpressad apelsinjuice varje dag.

Samt en hel del potatischips och ostbågar. Men jag är trots allt slank trots att jag är 50 bast fyllda. Och min alkoholkonsumtion är i princip noll.

• Anonym (Kvinna 50+)

Frukost: Blåbär, mango och körsbär, lätt tinade. Stor mugg hett vatten med en skvätt mjölk och kanel

Lunch: Hemlagad matlåda, t.ex. fisk och potatismos, svamprisotto med serranochips, kycklingcurry, bolognese, biff Stroganoff, gräddstuvat viltskav med mandelpotatis och lingon, rostade rotsaker med
    örtbakad kycklingfilé/ryggbiff/färsbiffar och yoghurtsås,
    gulaschsoppa, butternutsoppa med morot och apelsin eller ingefära.
    Kaffe.

Mellanmål: en frukt eller en halv näve nötter.

Kväll: Antingen äggröra med broccoli, ostbricka med grönsaker (minimalt med kex) eller lagad mat enligt ovan.

Sen kväll: Ny mugg hett vatten med mjölk, eller ibland riktigt grönt te.

Sen äter jag godis och tar en drink i perioder men just nu gör jag inte det.

• Anonym (60-talist, kvinna)

Jag förvånas mycket över hur mycket ni äter!

Själv äter jag havregröt på ½dl gryn med en ostmacka till frukost, med ett glas mjölk och kaffe.

På kvällen en assiett mat (oftast fisk eller kyckling, aldrig rött kött) med ris, potatis eller wokade grönsaker.

Sen blir det en knäckemacka med ost som kvällsmys.

Thats it.

Dricker vatten förutom till frukost.

Svar på tråden Ni som anser er äta någorlunda nyttigt..