Inlägg från: Anonym (för mig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (för mig)

Ni som anser er äta någorlunda nyttigt..

Jag äter någorlunda nyttigt för mig. Jag har diabetes1 och fastar + äter lågkolhydrat för att hålla blodsockret i schack. De senaste 4 dagarna har sett ut så här

Lördag:
    Brunch: Mjölfria tunna pannkakor med blåbär och vispad grädde
    Middag: Kebabgryta med blomkål
    Snacks: Lite jordnötter och 1 ruta mörk choklad

Söndag:
    Brunch: Mjölfria smörgåsar med pålägg, varm choklad
    Middag: Fiskgratäng med broccoli- och blomkålsmos

Måndag: 
    Brunch. Äggröra med spenat, bacon, stekta tomater
    Middag: Korv stroganoff med blomkål

Tisdag: 
    Brunch: Svampomelett
    Middag. Köttfärslimpa med brunsås och haricots verts

Jag äter också en sallad till alla middagar, vad som är i varierar, men ca 2 dl grönsaker.

• Anonym (för mig)
    Anonym (Fjf) skrev 2024-12-18 05:54:53 följande:
    Med diabetes ska du väl snarare äta lite men ofta för att hålla blodsockret på en bra nivå. Med det där lilla du äter borde du väl chocka kroppen och sockret svaja något otroligt för det lär sjunka i botten mellan varven 
    Det beror kanske lite på från person till person, plus att nya rön kommer då och då. Förut var ju rekommendationerna som du skriver, men när jag åt så, och så att säga vanlig kost med normalmycket kolhydrater behövde jag använda jättemycket insulin av båda typerna, blodsockret åkte berg-och-dalbana mellan 7 och 14 varje dag och kraschade ner i 2,5-3 flera gånger i månaden. När jag började äta så här istället behöver jag nästan aldrig måltidsinsulin och blodsockret ligger snällt mellan 5 och 7 både på morgonen och efter måltid och jag har även kunnat sänka mitt basinsulin..

Min endokrinolog och diabetessköterska är nöjda, så för mig funkar det. 
Svar på tråden Ni som anser er äta någorlunda nyttigt..