• MasterNinja

Förskola ställer in luciafirande

Fått besked om att förskolan tydligen inte ska ha luciatåg för föräldrarna i år.. Det har de haft alla tidigare år men nu helt plötsligt ska de bara ha ett firande själva med barnen på dagen, utan föräldrar.. De säger att det beror på att vissa barn tycker de är jobbigt och att vissa föräldrar inte dyker upp på firandet.. Så pga enskilda barn och föräldrar så ställs det in för alla. Är ganska mycket invandrare på förskolan så känns som det säkert har något med saken att göra.. Så våra svenska traditioner ska suddas ut eftersom nån invandrare inte förstår den eller bryr sig.. Typiskt sverige idag.. Tänk om nån skulle bli kränkt liksom.... Jättebesviken över detta men mest tycker jag synd om dottern som älskar luciafirandet och att klä ut sig o sjunga.. Dessutom har inte förskolan ens pratat med barnen om att det inte blir nåt i år så självklart förväntar hon sig att det blir som vanligt.. Hon kommer bli så ledsen.
    Har ni luciafirande som vanligt på era förskolor eller är det ett fenomen som sprider sig genom landet?

• Svar på tråden Förskola ställer in luciafirande
  • Anonym (sofia)

Ah! Årets luciatråd.

Det är rätt vanligt nuförtiden att de inte firar med föräldrarna närvarande just pga att vissa barn har scenskräck. 

Man får väl fira lucia hemma och ha lite julmys då. Barnen är ju inte till för att roa oss utan har rätt till sin integritet. 

• Anonym (sofia)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-12-05 16:42:34 följande:

Trist om en så fin tradition försvinner och jag HOPPAS verkligen att det inte räven eftergift för barn från andra kulturer! 

Har du ens läst trådstarten? 

Varför skulle lucia försvinna? 

De ska ju fira lucia. Men föräldrarna får inte vara med.  
  • stallet90

Är ju trist när såna här fina traditioner dras tillbaka och jag förstår din nedstämdhet TS. Det jag kan rekommendera är väl att du samlar ihop dig med grannar eller vänner och skrapar ihop ett eget Lucia-tåg. Det brukade jag göra som barn och så gick vi runt  och lussade för grannskapet. Tror vi svenskar måste inse att till stor del inte kan lite på skolan/dagis längre att de ska föra tradtioner vidare. Bäst att ta saken i egna händer!

• stallet90
    stallet90 skrev 2024-12-06 10:46:28 följande:

Är ju trist när såna här fina traditioner dras tillbaka och jag förstår din nedstämdhet TS. Det jag kan rekommendera är väl att du samlar ihop dig med grannar eller vänner och skrapar ihop ett eget Lucia-tåg. Det brukade jag göra som barn och så gick vi runt  och lussade för grannskapet. Tror vi svenskar måste inse att till stor del inte kan lite på skolan/dagis längre att de ska föra tradtioner vidare. Bäst att ta saken i egna händer!

Alltså samlar lite bekanta barn till Lucia-tåget, men visst någon vuxen kan ju oxå haka på ;)
  • Anonym (vem)

Toppenidé

För de som tycker att det är väl inget för pedagogerna att dra ihop ett luciatåg sådär. De kan ju arrangera ett själva och sen få nöjet att kolla. 

Och traditionen att fira lucia har förskolan kvar, bara inte att föräldrar ska komma och kolla. 
  • Anonym (Fia)

Hur menar du med att lita på att förskola och skola ska föra traditioner vidare? Dels firar ju TS förskola lucia så ingen ko på isen där, dels är det väl upp till varje familj vilka traditioner de vill levandehålla. Du får det att låta som att det är en jobbig plikt att föra vidare traditioner till sina barn - något man normalt sett med glädje överlämnar åt skolan. Firar inte du Lucia hemma? Gör du det i så fall för att det är din plikt som förälder? Här firar vi för att vi tycker om det. Finns ju ingen poäng med att fortsätta med traditioner om man tycker så illa om dem att man helst överlämnar det hela till skolan. 

• stallet90
    Anonym (Fia) skrev 2024-12-06 11:24:58 följande:

Hur menar du med att lita på att förskola och skola ska föra traditioner vidare? Dels firar ju TS förskola lucia så ingen ko på isen där, dels är det väl upp till varje familj vilka traditioner de vill levandehålla. Du får det att låta som att det är en jobbig plikt att föra vidare traditioner till sina barn - något man normalt sett med glädje överlämnar åt skolan. Firar inte du Lucia hemma? Gör du det i så fall för att det är din plikt som förälder? Här firar vi för att vi tycker om det. Finns ju ingen poäng med att fortsätta med traditioner om man tycker så illa om dem att man helst överlämnar det hela till skolan. 

Nej, inte sagt att det är jobbigt och ja har definitivt firat hemma. Uttryckte bara min förståelse för TS.

Men skolan är ju en naturlig samlingspunkt för traditioner. Då barnen samlas på ett och samma ställe och så uppträder de på någon julmarknad eller i kyrkan för föräldrar.  Menar bara att tiderna förändras och folk själva kanske får ta tag i vissa traditioner. Det är inget jobbigt, tvärtom roligt! Men folk måste ta tag i det
  • stallet90
    Anonym (vem) skrev 2024-12-06 11:22:47 följande:
    Toppenidé

För de som tycker att det är väl inget för pedagogerna att dra ihop ett luciatåg sådär. De kan ju arrangera ett själva och sen få nöjet att kolla. 

Och traditionen att fira lucia har förskolan kvar, bara inte att föräldrar ska komma och kolla. 
    Ja, tror det är en win-win för alla parter. Skippa netflix-serien och arrangera ett Lucia-tåg :)
  • Anonym (Fia)
    stallet90 skrev 2024-12-06 11:38:29 följande:
    Nej, inte sagt att det är jobbigt och ja har definitivt firat hemma. Uttryckte bara min förståelse för TS.

Men skolan är ju en naturlig samlingspunkt för traditioner. Då barnen samlas på ett och samma ställe och så uppträder de på någon julmarknad eller i kyrkan för föräldrar.  Menar bara att tiderna förändras och folk själva kanske får ta tag i vissa traditioner. Det är inget jobbigt, tvärtom roligt! Men folk måste ta tag i det
    Jag förstår inte, men jag är jättetrött idag så det beror nog på mig. :) 

Bra idé att arrangera ett luciatåg i vilket fall som helst! 
  • Anonym (moi)

Dom senaste 10 åren har vår förskola haft luciatåg. Alla avdelningarna har
    gemensamt luciatåg ute i stora hallen. Alla föräldrar är välkomna och
    dom övar veckor innan.  Barnen tycker det är jättekul men som vanligt är det
    en eller två som av någon anledning blir ledsen.
    För mej personligen betyder Lucia inte ett skit men för barnen är det en stor grej.

Svar på tråden Förskola ställer in luciafirande