• MasterNinja

Förskola ställer in luciafirande

Fått besked om att förskolan tydligen inte ska ha luciatåg för föräldrarna i år.. Det har de haft alla tidigare år men nu helt plötsligt ska de bara ha ett firande själva med barnen på dagen, utan föräldrar.. De säger att det beror på att vissa barn tycker de är jobbigt och att vissa föräldrar inte dyker upp på firandet.. Så pga enskilda barn och föräldrar så ställs det in för alla. Är ganska mycket invandrare på förskolan så känns som det säkert har något med saken att göra.. Så våra svenska traditioner ska suddas ut eftersom nån invandrare inte förstår den eller bryr sig.. Typiskt sverige idag.. Tänk om nån skulle bli kränkt liksom.... Jättebesviken över detta men mest tycker jag synd om dottern som älskar luciafirandet och att klä ut sig o sjunga.. Dessutom har inte förskolan ens pratat med barnen om att det inte blir nåt i år så självklart förväntar hon sig att det blir som vanligt.. Hon kommer bli så ledsen.
    Har ni luciafirande som vanligt på era förskolor eller är det ett fenomen som sprider sig genom landet?

• Svar på tråden Förskola ställer in luciafirande
  • molly50
    Anonym (Mamma) skrev 2024-12-09 04:46:33 följande:
    Ja inte vet jag varför man slutar fira Lucia!! Har man inte märkt att vi har stor del av befolkningen med annan etnicitet än svensk numer så inte är det jag som är ignorant! SJÄLVKLART görs det eftergifter och jämkas! inget konstigt alls!
    Jag tror inte att det handlar om det.
    När mina barn gick på förskola så slutade man aldrig att fira lucia.
    Däremot så slutade de att ha firande med föräldrarna närvarande.
    Istället så fick barnen klä sig i luciakläder och så spelade de in firandet på video och så fick vi föräldrar se det när vi hämtade våra barn samtidigt som vi blev bjudna på glögg och pepparkaka.
    Det vi fick som förklaring till att vi inte fick vara med var att flera barn blev ledsna och ville springa till sina föräldrar när vi var med.
    Och att det då blev svårt att försöka hålla igång luciafirandet.
    Och det låter ju inte som en helt ologisk förklaring.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (xxx) skrev 2024-12-09 10:56:53 följande:
    Eftersom det är hemligt så vet ju ingen mer än de som måste veta.

Varför tror du att man berättar för alla på förskolan att det finns ett barn med hemlig identitet? Förstår du begreppet ens?
    Varför berättar man på förskolan? Det är väl att ta risker? Alla är inte välvilliga!
  • Anonym (GDPR)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-12-09 13:16:57 följande:
    Varför berättar man på förskolan? Det är väl att ta risker? Alla är inte välvilliga!
    Det är inte säkert att den infon kommer fram. Desto viktigare att tänka på säkerheten.
  • Anonym (Saknar Lucia som det var)
    Anonym (SL) skrev 2024-12-08 22:38:16 följande:
    Att vara söt är inte en talang

Och du får nog plocka fram lite källor på att barn mår bra av att tävla i utseende..
    Är det visst. På samma sätt som att vara smart är en talang, eller naturligt atletisk, ha lätt för språk osv 
  • Anonym (SL)
    Anonym (Saknar Lucia som det var) skrev 2024-12-09 14:30:15 följande:
    Är det visst. På samma sätt som att vara smart är en talang, eller naturligt atletisk, ha lätt för språk osv 
    Nja...
    Talang är djup kunskap eller utmärkt färdighet inom ett visst område.

Att födas söt är ingen färdighet och ingen kunskap, lika lite som att vara lång eller ha stora fötter är det...

Intelligens, ha fallenhet för språk eller sport etc är något annat.
    Det är förmågor...
  • Anonym (Fia)

Det gör de förmodligen inte alltid utan meddelar bara att barnet inte får vara med på bilder som sprids utanför förskolan/skolan. Vi har fått fylla i formulär om sånt varje termin för våra barn. 

• Anonym (xxx)
    Man berättar inte på förskolan.
  • Anonym (vem)
    Det gör man väl egentligen inte. Utan förskolan informerar om fotoförbud för alla, men orsaken och vem som är i risk nämns inte.

Men även om inte mina barn lever under hot så skulle jag inte vilja att deras bilder skulle läggas ut på nån annans sociala medier bara för att de var med på luciatåg på förskolan och folk inte kan respektera fotoförbud/förbud att lägga upp på sociala medier.
  • Anonym (Skönt)

Vi har så att pedagogerna lussar för barnen. Alla barn som vill får vara utklädda.

Superskönt tycker jag. Inte massa föräldrar som fotar och lägger ut på sociala media och får med massa andra barn på bilderna av misstag. Ingen stress för mitt barn att måsta stå framför okända föräldrar och uppträda, vilket han absolut hatar. Inte ännu mer press på föräldrar att ta ledigt från jobb mitt i en hektisk tid. Inte ännu fler personer in på förskola med småsyskon som är sjuka.

Vi har på luciamorgon hemma, äter lussekatter och bakar pepparkakor.

Denna ide att man måste ha luciatåg i förskola, nej tack. Låt barnen välja när de blir större och kan vara med i ordnade tåg. Tror många föräldrar inte skulle uppskatta att chefen beordrade dem att stå och sjunga utklädda inför främmande människor som fotade direkt.

• Anonym (Skönt)
    Knepochknåp skrev 2024-12-09 11:33:55 följande:

På din beskrivning låter det som att de firar Lucia, men att vårdnadshavare inte är med? Har barnen övat sånger, pratat om Lucia/jul och får de komma utklädda på Luciadagen? Ska de ha en Luciasamling eller liknande?Det är så många förskolor firar Lucia nuförtiden, att man överför traditioner men har ett barnperspektiv på firandet. Vill man se ett Luciatåg då brukar kyrkan ordna, annars finns det jättefint att se på svt. 

Precis! Man har ändrat det så man utgår från barnen, inte från vad föräldrarna kräver. Så skönt.
Svar på tråden Förskola ställer in luciafirande