• MasterNinja

Förskola ställer in luciafirande

Fått besked om att förskolan tydligen inte ska ha luciatåg för föräldrarna i år.. Det har de haft alla tidigare år men nu helt plötsligt ska de bara ha ett firande själva med barnen på dagen, utan föräldrar.. De säger att det beror på att vissa barn tycker de är jobbigt och att vissa föräldrar inte dyker upp på firandet.. Så pga enskilda barn och föräldrar så ställs det in för alla. Är ganska mycket invandrare på förskolan så känns som det säkert har något med saken att göra.. Så våra svenska traditioner ska suddas ut eftersom nån invandrare inte förstår den eller bryr sig.. Typiskt sverige idag.. Tänk om nån skulle bli kränkt liksom.... Jättebesviken över detta men mest tycker jag synd om dottern som älskar luciafirandet och att klä ut sig o sjunga.. Dessutom har inte förskolan ens pratat med barnen om att det inte blir nåt i år så självklart förväntar hon sig att det blir som vanligt.. Hon kommer bli så ledsen.
    Har ni luciafirande som vanligt på era förskolor eller är det ett fenomen som sprider sig genom landet?

• Svar på tråden Förskola ställer in luciafirande
  • Anonym (Saknar Lucia som det var)
    stallet90 skrev 2024-12-06 10:19:18 följande:
    Ärligt talat tycker jag omröstning blir lite tokigt. Hörde att det var någon gammal lärare som bara tog den längsta tjejen i klassen som Lucia. Tycker det är ganska rimligt, med undantag att om denna inte vill, kan hon tacka nej. Så slipper man allt onödigt tjafs som skadat denna fina tradition
    Varför är det tokigt? Någon vinner, någon förlorar. Jag tror det är viktigt för barn att lära sig det att alla är inte lika bra på allt. Jag säger inte bara det för att just jag vann 5ggr på raken. Tyvärr missade jag stans Lucia men sånt är livet.  
  • Anonym (SL)
    Anonym (Saknar Lucia som det var) skrev 2024-12-08 02:02:34 följande:
    Varför är det tokigt? Någon vinner, någon förlorar. Jag tror det är viktigt för barn att lära sig det att alla är inte lika bra på allt. Jag säger inte bara det för att just jag vann 5ggr på raken. Tyvärr missade jag stans Lucia men sånt är livet.  
    På vår skola hade Lucia-omröstningen  noll och ingenting med att vara bra på något utan en ren skönhetstävling.
    På vilket sätt tjänar högstadietjejer på att delta i detta?
    Att bli synade och granskade utifrån sitt utseende inför hela sin skola?
    Anonym (SL) skrev 2024-12-08 04:22:54 följande:
    På vår skola hade Lucia-omröstningen  noll och ingenting med att vara bra på något utan en ren skönhetstävling.
    På vilket sätt tjänar högstadietjejer på att delta i detta?
    Att bli synade och granskade utifrån sitt utseende inför hela sin skola?
    Det är en kombination av skönhetstävling och att man passar i rollen som Lucia. Jag ser inte felet i det. Det är inte att någon pekas ut som ful eller någon mobbing, det står mellan 3-4 tjejer om vem av de som är sötast. 

Sedan finns det ju säkert någon av de 3-4 som känner sig kränkta över att inte vinna eller att någon vinner både i åttan,nian och alla tre år i gymnasiet och tycker det är orättvist.

Varför är det så fel att tävla i utseende?
  • OF
    MasterNinja skrev 2024-12-04 13:55:50 följande:
    Förskola ställer in luciafirande

Fått besked om att förskolan tydligen inte ska ha luciatåg för föräldrarna i år.. Det har de haft alla tidigare år men nu helt plötsligt ska de bara ha ett firande själva med barnen på dagen, utan föräldrar.. De säger att det beror på att vissa barn tycker de är jobbigt och att vissa föräldrar inte dyker upp på firandet.. Så pga enskilda barn och föräldrar så ställs det in för alla. Är ganska mycket invandrare på förskolan så känns som det säkert har något med saken att göra.. Så våra svenska traditioner ska suddas ut eftersom nån invandrare inte förstår den eller bryr sig.. Typiskt sverige idag.. Tänk om nån skulle bli kränkt liksom.... Jättebesviken över detta men mest tycker jag synd om dottern som älskar luciafirandet och att klä ut sig o sjunga.. Dessutom har inte förskolan ens pratat med barnen om att det inte blir nåt i år så självklart förväntar hon sig att det blir som vanligt.. Hon kommer bli så ledsen.
    Har ni luciafirande som vanligt på era förskolor eller är det ett fenomen som sprider sig genom landet?

Detta har inget med andra kulturer att göra. Vår förskola kommer inte heller att ha något firande för föräldrar. Det är  ungefär 10% av barnen som har invandrarbakgrund på vår förskola och då räknas även tyskar och holländare in.
    Anledningen är att det bara är några enstaka barn som sjunger för föräldrarna medan de sjunger för full hals när de lussar på småbarnsavdelningarna. Det är barnperspektivet för den stora massan som styr vilket ändå är rimligt.

• Anonym (SL)
    Anonym (Saknar Lucia som det var) skrev 2024-12-08 14:39:25 följande:
    Det är en kombination av skönhetstävling och att man passar i rollen som Lucia. Jag ser inte felet i det. Det är inte att någon pekas ut som ful eller någon mobbing, det står mellan 3-4 tjejer om vem av de som är sötast. 

Sedan finns det ju säkert någon av de 3-4 som känner sig kränkta över att inte vinna eller att någon vinner både i åttan,nian och alla tre år i gymnasiet och tycker det är orättvist.

Varför är det så fel att tävla i utseende?
    På min skola utvecklades det just till mobbing...det ritades och skrevs fula saker på bilderna som hängde i korridorerna och även att  barn av elakhet nominerade sådana som de visste inte ansågs som söta och inte skulle väljas....
    De plockade tack och lov bort denna vidriga tradition...

Att tävla i skönhet känns inte så lite passé och känns inte heller som att det är något som en skola ska syssla med..
    Anonym (SL) skrev 2024-12-08 17:09:02 följande:
    På min skola utvecklades det just till mobbing...det ritades och skrevs fula saker på bilderna som hängde i korridorerna och även att  barn av elakhet nominerade sådana som de visste inte ansågs som söta och inte skulle väljas....
    De plockade tack och lov bort denna vidriga tradition...

Att tävla i skönhet känns inte så lite passé och känns inte heller som att det är något som en skola ska syssla med..
    På min skola var det tävlingskänsla mellan mig och 2-3 till berioende på år flera år samma tjejer. Inga skojnomineringar. Som en skönhetstävling där hela höstterminen var viktig att se bra ut. 
  • Anonym (SL)
    Anonym (Saknar Lucia som det var) skrev 2024-12-08 18:15:09 följande:
    På min skola var det tävlingskänsla mellan mig och 2-3 till berioende på år flera år samma tjejer. Inga skojnomineringar. Som en skönhetstävling där hela höstterminen var viktig att se bra ut. 
    Så på din skola fanns 4 tjejer som ansågs söta och ni skulle gå runt och vara vackra hela hösten för en chans att bli Lucia...
    Ja låter ju supersunt och inte alls exkluderande för de andra tjejerna som inte släpptes in i denna tradition...
    Anonym (SL) skrev 2024-12-08 18:39:16 följande:
    Så på din skola fanns 4 tjejer som ansågs söta och ni skulle gå runt och vara vackra hela hösten för en chans att bli Lucia...
    Ja låter ju supersunt och inte alls exkluderande för de andra tjejerna som inte släpptes in i denna tradition...
    Alla kan inte vara lika bra på allt. Betyg, idrott osv. Barn mår bra av att tävla, vinna och förlora. 
  • Anonym (SL)
    Anonym (Saknar Lucia som det var) skrev 2024-12-08 20:16:12 följande:
    Alla kan inte vara lika bra på allt. Betyg, idrott osv. Barn mår bra av att tävla, vinna och förlora. 
    Att vara söt är inte en talang

Och du får nog plocka fram lite källor på att barn mår bra av att tävla i utseende..
  • issak
    hello dear,

first of all the way you wrote this post shows racist against immigration, yet most of Sweden are immigration from Finland and other parts of the world, so stop putting up fingers on someone else.

Second of all if parents are working on Lucia Event day, then that doesn't mean they have to cancel allowing parents to participate with their children, since it is the parents right to be with their children and to support them in those amazing moments.

I would 100% say that the school have no right to cancel this parent gatherings to the event and would go either ways because this is our culture and we will keep doing it no matter what the school has for a new rule, and if the school comes with rules against our culture then you can raise a complaint against the school in the municipality you live in.

Best Regards
    A wise Person can make a differences
Svar på tråden Förskola ställer in luciafirande