• MasterNinja

Förskola ställer in luciafirande

Fått besked om att förskolan tydligen inte ska ha luciatåg för föräldrarna i år.. Det har de haft alla tidigare år men nu helt plötsligt ska de bara ha ett firande själva med barnen på dagen, utan föräldrar.. De säger att det beror på att vissa barn tycker de är jobbigt och att vissa föräldrar inte dyker upp på firandet.. Så pga enskilda barn och föräldrar så ställs det in för alla. Är ganska mycket invandrare på förskolan så känns som det säkert har något med saken att göra.. Så våra svenska traditioner ska suddas ut eftersom nån invandrare inte förstår den eller bryr sig.. Typiskt sverige idag.. Tänk om nån skulle bli kränkt liksom.... Jättebesviken över detta men mest tycker jag synd om dottern som älskar luciafirandet och att klä ut sig o sjunga.. Dessutom har inte förskolan ens pratat med barnen om att det inte blir nåt i år så självklart förväntar hon sig att det blir som vanligt.. Hon kommer bli så ledsen.
    Har ni luciafirande som vanligt på era förskolor eller är det ett fenomen som sprider sig genom landet?

• Svar på tråden Förskola ställer in luciafirande
  • Anonym (Buhu)

Tänk vad små problem faktiskt har i sina liv, när de kan sitta och vara kränkta och upprörda över en sådan här skitsak. 

Sen är väl det "viktiga" i det här, om man vill hålla fast vid traditioner, att de firar lucia. Inte om föräldrarna får vara där eller inte. På mitt barns förskola så firar de lucia genom att barnen på storbarnsavdelningen går luciatåg och sjunger för barnen på småbarnsavdelningen, alltså utan oss föräldrar. Perfekt tycker jag. Barnen får fira, utan all press av att sjunga framför alla föräldrar och ännu bätttre; utan risken att behöva känna känslan när ens förälder/föräldrar inte kan närvara. 

• Anonym (Rolof.)
    MasterNinja skrev 2024-12-04 13:55:50 följande:

Fått besked om att förskolan tydligen inte ska ha luciatåg för föräldrarna i år.. Det har de haft alla tidigare år men nu helt plötsligt ska de bara ha ett firande själva med barnen på dagen, utan föräldrar.. De säger att det beror på att vissa barn tycker de är jobbigt och att vissa föräldrar inte dyker upp på firandet.. Så pga enskilda barn och föräldrar så ställs det in för alla. Är ganska mycket invandrare på förskolan så känns som det säkert har något med saken att göra.. Så våra svenska traditioner ska suddas ut eftersom nån invandrare inte förstår den eller bryr sig.. Typiskt sverige idag.. Tänk om nån skulle bli kränkt liksom.... Jättebesviken över detta men mest tycker jag synd om dottern som älskar luciafirandet och att klä ut sig o sjunga.. Dessutom har inte förskolan ens pratat med barnen om att det inte blir nåt i år så självklart förväntar hon sig att det blir som vanligt.. Hon kommer bli så ledsen.
    Har ni luciafirande som vanligt på era förskolor eller är det ett fenomen som sprider sig genom landet?

Tyvärr är många lärare och pedagoger riktiga woke-skallar rent ut sagt som inbillar sig att vi måste anpassa oss hela tiden till invandrarna och det är så synd om deras barn med en annan kulturell bakgrund. Så redan på förskolenivå påbörjas segregationen, men att dessa lärare och pedagoger är dem som lägger grunden till den är inget de tänker på. Eller vill tänka på. Fortfarande finns rädslan att bli anklagad för rasism i bakgrunden inom delar av lärarskrået. Det är ju snarare vid såna här tillfällen invandrarbarnen får en möjlighet till assimilering och samhörighet, vilket minskar risken för utanförskap senare. Men känslan är att föräldrar överlag vill hålla traditionerna vid liv, så viktigt att föräldrarna verkligen säger ifrån vid minsta indikationer på wokeism. 
  • Anonym (Lilly)

Jag har jobbat på förskola i snart 30 år och aldrig har jag varit med om att invandrare drivit på att man ska lägga ned lucia - tvärtom! Alla har tyckt att det varit jättefint och velat att deras barn ska vara med.

De gånger jag varit med om att man inte haft ett luciatåg på kvällen för föräldrar har det varit på grund av att man inte har tid (vi förskollärare vill helst inte jobba dygnet runt och det kan vara svårt att få vikarier), barnen faktiskt inte vill eller föräldrar har svårt att hinna med det när det är så mycket annat man ska fixa i december. På senare år har det blivit allt vanligare att många föräldrar också jobbar på kvällen.

Du använder bara detta som ett sätt att vädra dina fördomar och rasism.

• Anonym (Rolof.)
    Anonym (Lilly) skrev 2024-12-05 18:57:38 följande:

Jag har jobbat på förskola i snart 30 år och aldrig har jag varit med om att invandrare drivit på att man ska lägga ned lucia - tvärtom! Alla har tyckt att det varit jättefint och velat att deras barn ska vara med.

De gånger jag varit med om att man inte haft ett luciatåg på kvällen för föräldrar har det varit på grund av att man inte har tid (vi förskollärare vill helst inte jobba dygnet runt och det kan vara svårt att få vikarier), barnen faktiskt inte vill eller föräldrar har svårt att hinna med det när det är så mycket annat man ska fixa i december. På senare år har det blivit allt vanligare att många föräldrar också jobbar på kvällen.

Du använder bara detta som ett sätt att vädra dina fördomar och rasism.

Är det mig eller TS du vänder dig till?
  • Jemp
    MasterNinja skrev 2024-12-04 13:55:50 följande:

Det är ju du som är kränkt? Och trots att du fått en rimlig
    förklaring kommer du på en egen och skyller det på
    invandrare?
  • Anonym (pedagog)

Ja det är tråkigt för vissa  föräldrar att dom inte får se sina barn gå Lucia tåg men
    det är faktiskt väldigt vanligt att barn inte gillar att gå Lucia tåg framför en massa föräldrar, det är ofta ganska många barn som faktiskt inte gillar det. 
    Speciellt dom yngre barnen och det är alltid barn som gråter och inte vill.
    Det är vanligare än många tror.

Däremot firar ju de allra flesta förskolor Lucia med barnen ändå, ofta att dom större barnen lussar för dom yngre eller att dom som vill oavsett ålder lussar.
    Dom som vill är då Lucior, tärnor, tomtar och stjärngossar och många barn är
    nöjda med det. Man firar i lugn och ro och är tillräckligt för många barn men visst
    finns det barn som vill lussa för föräldrarna men för många barn räcker det utmärkt att bara lussa på förskolan utan föräldrar. 
    Det är faktiskt ofta föräldrar mer än barn som vill att barnen ska gå Lucia tåg
    för föräldrar och släkt. 

Så visst kan man förstå din besvikelse men det har inte med invandare att göra eller att man inte firar "svenska" högtider för dom ska ju fira Lucia på förskolan
    bara att inte föräldrar är med men fira Lucia gör dom ju så dom följer ju traditioner.

• Anonym (en_pappa)
    Anonym (pedagog) skrev 2024-12-05 20:01:52 följande:

Ja det är tråkigt för vissa  föräldrar att dom inte får se sina barn gå Lucia tåg men
    det är faktiskt väldigt vanligt att barn inte gillar att gå Lucia tåg framför en massa föräldrar, det är ofta ganska många barn som faktiskt inte gillar det. 

Däremot firar ju de allra flesta förskolor Lucia med barnen ändå, ofta att dom större barnen lussar för dom yngre eller att dom som vill oavsett ålder lussar.
    nöjda med det. Man firar i lugn och ro och är tillräckligt för många barn men visst
    finns det barn som vill lussa för föräldrarna men för många barn räcker det utmärkt att bara lussa på förskolan utan föräldrar. 
    för föräldrar och släkt. 

Så visst kan man förstå din besvikelse men det har inte med invandare att göra eller att man inte firar "svenska" högtider för dom ska ju fira Lucia på förskolan
    bara att inte föräldrar är med men fira Lucia gör dom ju så dom följer ju traditioner.

Har fyra unga vuxna döttrar. Jag tänker mig att det är bra att de utsätts för sånt som kan vara lite jobbigt för i den processen växer de som människor. Ska vi i alla lägen ha silkesvantarna på? Det kan knappast vara ett trauma som sitter i hela livet och om det är så kan väl det barnet hanteras på annat sätt?
  • Anonym (Buhu)
    Anonym (en_pappa) skrev 2024-12-05 21:08:39 följande:
    Har fyra unga vuxna döttrar. Jag tänker mig att det är bra att de utsätts för sånt som kan vara lite jobbigt för i den processen växer de som människor. Ska vi i alla lägen ha silkesvantarna på? Det kan knappast vara ett trauma som sitter i hela livet och om det är så kan väl det barnet hanteras på annat sätt?
    Undra egentligen vilka som blivit hanterade med silkeshandkar egentligen. Tydligen så har inte föräldrarna till dagens barn lärt sig hantera motgångar utan att bli kränkta och gråta ut om så hemska företeelser som att inte få se sina barn gå luciatåg.

Om det enda bekymret man har i sitt liv är vare sig man ser sitt barn gå luciatåg på förskolan eller inte så är man rätt lyckligt lottad i sitt liv. Det är ju en sådan pissgrej att vara upprörd över. 
  • Anonym (Gun)
    Anonym (pedagog) skrev 2024-12-05 20:01:52 följande:

för föräldrar och släkt. 

Ja, vi slutar med allt som känns det minsta jobbigt för en endaste individ och stannar i comfortzone resten av livet?
  • Anonym (pedagog)
    Anonym (Gun) skrev 2024-12-05 21:39:36 följande:
    Ja, vi slutar med allt som känns det minsta jobbigt för en endaste individ och stannar i comfortzone resten av livet?
    Jag har inte sagt om det är rätt eller fel att inte ha Lucia firande, bara att förskolorna firar Lucia även om inte föräldrarna är med.
    Nej det är inte enstaka barn som inte vill gå Luciatåg för föräldrar utan faktiskt ganska så många av barnen speciellt  på småbarnsavdelningar.
    De flesta småbarn är faktiskt inte så intresserade av att gå i Luciatåg,
    det är oftare de större barnen som gillar att gå i Lucia tåg men långt ifrån alla 
    fast föräldrar vill att dom ska göra det. 
    Sen har jag inte sagt att förskolor inte ska ha firande med föräldrar men
    frågan är om det inte är föräldrar och släktingar som tycker att det är roligast.
    2-3 åringar som går på förskolor har inga önskemål om att gå i Luciatåg för föräldrar, det är föräldrar som tycker det är fint.
Svar på tråden Förskola ställer in luciafirande