• MasterNinja

Förskola ställer in luciafirande

Fått besked om att förskolan tydligen inte ska ha luciatåg för föräldrarna i år.. Det har de haft alla tidigare år men nu helt plötsligt ska de bara ha ett firande själva med barnen på dagen, utan föräldrar.. De säger att det beror på att vissa barn tycker de är jobbigt och att vissa föräldrar inte dyker upp på firandet.. Så pga enskilda barn och föräldrar så ställs det in för alla. Är ganska mycket invandrare på förskolan så känns som det säkert har något med saken att göra.. Så våra svenska traditioner ska suddas ut eftersom nån invandrare inte förstår den eller bryr sig.. Typiskt sverige idag.. Tänk om nån skulle bli kränkt liksom.... Jättebesviken över detta men mest tycker jag synd om dottern som älskar luciafirandet och att klä ut sig o sjunga.. Dessutom har inte förskolan ens pratat med barnen om att det inte blir nåt i år så självklart förväntar hon sig att det blir som vanligt.. Hon kommer bli så ledsen.
    Har ni luciafirande som vanligt på era förskolor eller är det ett fenomen som sprider sig genom landet?

• Svar på tråden Förskola ställer in luciafirande
  • Anonym (vem)
    Anonym (Skönt) skrev 2024-12-10 08:58:11 följande:

Vi har så att pedagogerna lussar för barnen. Alla barn som vill får vara utklädda.

Superskönt tycker jag. Inte massa föräldrar som fotar och lägger ut på sociala media och får med massa andra barn på bilderna av misstag. Ingen stress för mitt barn att måsta stå framför okända föräldrar och uppträda, vilket han absolut hatar. Inte ännu mer press på föräldrar att ta ledigt från jobb mitt i en hektisk tid. Inte ännu fler personer in på förskola med småsyskon som är sjuka.

Vi har på luciamorgon hemma, äter lussekatter och bakar pepparkakor.

Denna ide att man måste ha luciatåg i förskola, nej tack. Låt barnen välja när de blir större och kan vara med i ordnade tåg. Tror många föräldrar inte skulle uppskatta att chefen beordrade dem att stå och sjunga utklädda inför främmande människor som fotade direkt.

Exakt!

Skönt att fler och fler förskolor och skolor börjar ha det så. En mysig lucia istället för ångest för barnen och onödigt extrajobb för pedagogerna. 
  • Anonym (Skönt)
    MasterNinja skrev 2024-12-04 15:33:27 följande:

Härliga attityder i detta forum som vanligt. Bara för att man vill hålla i en fin tradition så blir man dumförklarad mer eller mindre här. Och är tydligen egoist också 🤦?♂️ Ja GUD FÖRBJUDE att man firar lucia i skolan! Kära nån. Tänk om någon tycker det är lite jobbigt, ja kanske rentav kränker man någon.. När jag växte upp var det lucia varje år, även på dagis. Tidigt 90tal och framåt. Så ja FÖR MIG är det en fin tradition! Men mitt barn ÄLSKAR det också så mest henne jag tycker synd om nu när de tar bort firandet MED FÖRÄLDRARNA vilket hon älskar också. Jag klarar mig men hon blir ledsen över det. Det som är problemet. Inte att jag inte får se det som vissa här antyder.🙄 Det har funkat bra alla andra år så nej det är inte jobbigt för barnen på just denna förskolan. Är isf ett enstaka barn. Och majoriteten måste ju anpassa sig efter minoriteten i dagens sverige. Det ska daltas och nojas om precis allt. Precis som att barnen blir traumatiserade av att gå lucia tåg 😅😂 Hur ska framtida generationer klara av något överhuvudtaget med den mentaliteten. Är väl för fan bara för de barnen som inte vill att helt enkelt INTE VARA MED då. Om några föräldrar inte "hinner" gå och se det är en dålig anledning också för att ställa in det. Kan man inte ens ta ledigt en stund för en sån sak så kanske man ska se över sina prioriteringar i livet. Jag hade aldrig någonsin prioriterat ett jäkla jobb över mitt barn. Aldrig. Skulle arbetsgivare säga nej till en sån sak så är det dags att byta jobb.

Men så bra, om du inte vill att barn ska daltas med så är det väl bra att ditt barn får träna på att acceptera att man inte alltid får som man vill?

Det går väl åt flera håll då? Eller menar du att det är bra att man inte daltar med barn så länge din familj får precis som ni vill?

Och ta ledigt för luciatåg? Jag vet inte vad du jobbar med, men tycker du en läkare eller lärare ska ta ännu mer ledigt mitt i vabtider för att några vill att det ska vara luciatåg? Är det inte rimligare att man tar ut sin semester när det faktiskt är semester?
  • Anonym (vem)
    Knepochknåp skrev 2024-12-09 11:33:55 följande:

På din beskrivning låter det som att de firar Lucia, men att vårdnadshavare inte är med? Har barnen övat sånger, pratat om Lucia/jul och får de komma utklädda på Luciadagen? Ska de ha en Luciasamling eller liknande?Det är så många förskolor firar Lucia nuförtiden, att man överför traditioner men har ett barnperspektiv på firandet. Vill man se ett Luciatåg då brukar kyrkan ordna, annars finns det jättefint att se på svt. 

Precis!

Och vill ens barn väldigt gärna vara med i ett luciatåg med publik så kan barnet gå med i en kör. Då är barnen med av fri vilja och förhoppningsvis tycker att det är roligt. 
  • Anonym (Skönt)
    Anonym (vem) skrev 2024-12-10 09:04:09 följande:
    Exakt!

Skönt att fler och fler förskolor och skolor börjar ha det så. En mysig lucia istället för ångest för barnen och onödigt extrajobb för pedagogerna. 
    Ja verkligen! De kommer ju fira ändå, men med sina vanliga grupper utan massa föräldrar som ska dit och stå och filma och stöka runt. 

Pedagogerna har det nog mycket ändå den här tiden med sjukdomar en masse och alla kläder som ska tas på och av varje dag i vinterkyla, plus att knyta ihop året och förbereda för nästa termin. Ska de också stå och arrangera en speciell dag bara för föräldrar?
  • Anonym (bosse)

Vad är det för barn som tycker att det är jobbigt? Eller är det föräldrarna som tycker det är jobbigt? Om det är barn 

• Anonym (Skönt)
    Anonym (bosse) skrev 2024-12-10 09:13:39 följande:

Vad är det för barn som tycker att det är jobbigt? Eller är det föräldrarna som tycker det är jobbigt? Om det är barn 

Barn som kanske inte älskar att stå och sjunga utklädda inför massa okända.

Skulle du vilja det om din chef tvingade dig?
  • Anonym (Pia)
    Anonym (Skönt) skrev 2024-12-10 11:23:55 följande:
    Barn som kanske inte älskar att stå och sjunga utklädda inför massa okända.

Skulle du vilja det om din chef tvingade dig?
    Men frågan är hur vanligt det är och om det ska stå i vägen för de barn som faktiskt vill? Det är ju inte svårare än att de barn som inte vill, avstår. 
  • Anonym (vem)
    Anonym (Pia) skrev 2024-12-10 11:27:08 följande:
    Men frågan är hur vanligt det är och om det ska stå i vägen för de barn som faktiskt vill? Det är ju inte svårare än att de barn som inte vill, avstår. 
    Det är rimligt att de som vill stå och uppträda för andra i så fall gör det på sin fritid, inte i sin obligatoriska vardag på förskolan. Det finns gott om körer och annat för barn som vill lussa för publik. 

Och jo, det är svårare an att de som inte vill avstår. Vem ska tex passa dem medan pedagogerna är upptagna med att rodda luciatåget och hela uppvisningen för föräldrarna? Behöver de barnen inte barnomsorg då helt plötsligt?

Och då kommer man till nästa fråga; ska förskolan vara för barnen eller för att föräldrarna ska få titta på uppträdanden?
  • Anonym (Skönt)
    Anonym (Pia) skrev 2024-12-10 11:27:08 följande:
    Anonym (vem) svarade så bra. De som vill lussa för okända vuxna får göra det på sin fritid. Inte svårare än det.

Då får alla lussa. 

Jag har ärligt lite svårt att förstå behovet av att som vuxen se sitt barn lussa på en förskola. 
  • Anonym (Pia)
    Anonym (vem) skrev 2024-12-10 11:35:16 följande:
    Det är rimligt att de som vill stå och uppträda för andra i så fall gör det på sin fritid, inte i sin obligatoriska vardag på förskolan. Det finns gott om körer och annat för barn som vill lussa för publik. 

Och jo, det är svårare an att de som inte vill avstår. Vem ska tex passa dem medan pedagogerna är upptagna med att rodda luciatåget och hela uppvisningen för föräldrarna? Behöver de barnen inte barnomsorg då helt plötsligt?

Och då kommer man till nästa fråga; ska förskolan vara för barnen eller för att föräldrarna ska få titta på uppträdanden?
    Det har som sagt aldrig varit några problem på vår förskola. Ett år blev det problem, men det berodde på lata pedagoger som gjorde så lite de kunde. Nu är dessa utbytta och plötsligt är det inga problem längre. 
Svar på tråden Förskola ställer in luciafirande