MasterNinja skrev 2024-12-04 15:33:27 följande:
Härliga attityder i detta forum som vanligt. Bara för att man vill hålla i en fin tradition så blir man dumförklarad mer eller mindre här. Och är tydligen egoist också 🤦?♂️ Ja GUD FÖRBJUDE att man firar lucia i skolan! Kära nån. Tänk om någon tycker det är lite jobbigt, ja kanske rentav kränker man någon.. När jag växte upp var det lucia varje år, även på dagis. Tidigt 90tal och framåt. Så ja FÖR MIG är det en fin tradition! Men mitt barn ÄLSKAR det också så mest henne jag tycker synd om nu när de tar bort firandet MED FÖRÄLDRARNA vilket hon älskar också. Jag klarar mig men hon blir ledsen över det. Det som är problemet. Inte att jag inte får se det som vissa här antyder.🙄 Det har funkat bra alla andra år så nej det är inte jobbigt för barnen på just denna förskolan. Är isf ett enstaka barn. Och majoriteten måste ju anpassa sig efter minoriteten i dagens sverige. Det ska daltas och nojas om precis allt. Precis som att barnen blir traumatiserade av att gå lucia tåg 😅😂 Hur ska framtida generationer klara av något överhuvudtaget med den mentaliteten. Är väl för fan bara för de barnen som inte vill att helt enkelt INTE VARA MED då. Om några föräldrar inte "hinner" gå och se det är en dålig anledning också för att ställa in det. Kan man inte ens ta ledigt en stund för en sån sak så kanske man ska se över sina prioriteringar i livet. Jag hade aldrig någonsin prioriterat ett jäkla jobb över mitt barn. Aldrig. Skulle arbetsgivare säga nej till en sån sak så är det dags att byta jobb.
Är det nån som har en trist attityd så är det du.
Om ditt barn vill gå i luciatåg så finns det gott om barnkörer att vara med i.
Och ja, det är rimligt att i en grupp anpassa så att det fungerar för alla i gruppen. Det är inte alls säkert att det är en minoritet av barnen som ogillar luciatåget för föräldrarna. Barngruppen ser väl inte exakt likadan ut år efter år på en förskola. Barnen växer ju upp.
Och vem ska passa de barnen som inte ska vara med i luciatåget för att ditt barn nödvändigtvis ska få lussa? Gör du det?
Föräldern som inte kan vara med på luciatåget kanske jobbar på förskola och tvingas arrangera luciatåg för sin barngrupp, istället för at vara med på sitt barns förskola. Eller står på akuten med svårt skadade patienter istället för att vara med på förskolan. Dags att byta jobb? Eller kanske vill du att nån ska jobba om det händer dig nåt så du behöver vård?
Jag har klarat mig fint i livet utan att ha lussat en enda gång för mina föräldrar under skoltiden.
Tycker nästan lite synd om dig att du är så uppe i din egen röv att du inte ser nåt av omgivningen omkring dig.