• MasterNinja

Förskola ställer in luciafirande

Fått besked om att förskolan tydligen inte ska ha luciatåg för föräldrarna i år.. Det har de haft alla tidigare år men nu helt plötsligt ska de bara ha ett firande själva med barnen på dagen, utan föräldrar.. De säger att det beror på att vissa barn tycker de är jobbigt och att vissa föräldrar inte dyker upp på firandet.. Så pga enskilda barn och föräldrar så ställs det in för alla. Är ganska mycket invandrare på förskolan så känns som det säkert har något med saken att göra.. Så våra svenska traditioner ska suddas ut eftersom nån invandrare inte förstår den eller bryr sig.. Typiskt sverige idag.. Tänk om nån skulle bli kränkt liksom.... Jättebesviken över detta men mest tycker jag synd om dottern som älskar luciafirandet och att klä ut sig o sjunga.. Dessutom har inte förskolan ens pratat med barnen om att det inte blir nåt i år så självklart förväntar hon sig att det blir som vanligt.. Hon kommer bli så ledsen.
    Har ni luciafirande som vanligt på era förskolor eller är det ett fenomen som sprider sig genom landet?

• Svar på tråden Förskola ställer in luciafirande
  • Anonym (xxx)
    MasterNinja skrev 2024-12-04 15:33:27 följande:

Härliga attityder i detta forum som vanligt. Bara för att man vill hålla i en fin tradition så blir man dumförklarad mer eller mindre här. Och är tydligen egoist också 🤦?♂️ Ja GUD FÖRBJUDE att man firar lucia i skolan! Kära nån. Tänk om någon tycker det är lite jobbigt, ja kanske rentav kränker man någon.. När jag växte upp var det lucia varje år, även på dagis. Tidigt 90tal och framåt. Så ja FÖR MIG är det en fin tradition! Men mitt barn ÄLSKAR det också så mest henne jag tycker synd om nu när de tar bort firandet MED FÖRÄLDRARNA vilket hon älskar också. Jag klarar mig men hon blir ledsen över det. Det som är problemet. Inte att jag inte får se det som vissa här antyder.🙄 Det har funkat bra alla andra år så nej det är inte jobbigt för barnen på just denna förskolan. Är isf ett enstaka barn. Och majoriteten måste ju anpassa sig efter minoriteten i dagens sverige. Det ska daltas och nojas om precis allt. Precis som att barnen blir traumatiserade av att gå lucia tåg 😅😂 Hur ska framtida generationer klara av något överhuvudtaget med den mentaliteten. Är väl för fan bara för de barnen som inte vill att helt enkelt INTE VARA MED då. Om några föräldrar inte "hinner" gå och se det är en dålig anledning också för att ställa in det. Kan man inte ens ta ledigt en stund för en sån sak så kanske man ska se över sina prioriteringar i livet. Jag hade aldrig någonsin prioriterat ett jäkla jobb över mitt barn. Aldrig. Skulle arbetsgivare säga nej till en sån sak så är det dags att byta jobb.

Den enda som är kränkt är ju du.
  • Anonym (vem)
    MasterNinja skrev 2024-12-04 15:33:27 följande:

Härliga attityder i detta forum som vanligt. Bara för att man vill hålla i en fin tradition så blir man dumförklarad mer eller mindre här. Och är tydligen egoist också 🤦?♂️ Ja GUD FÖRBJUDE att man firar lucia i skolan! Kära nån. Tänk om någon tycker det är lite jobbigt, ja kanske rentav kränker man någon.. När jag växte upp var det lucia varje år, även på dagis. Tidigt 90tal och framåt. Så ja FÖR MIG är det en fin tradition! Men mitt barn ÄLSKAR det också så mest henne jag tycker synd om nu när de tar bort firandet MED FÖRÄLDRARNA vilket hon älskar också. Jag klarar mig men hon blir ledsen över det. Det som är problemet. Inte att jag inte får se det som vissa här antyder.🙄 Det har funkat bra alla andra år så nej det är inte jobbigt för barnen på just denna förskolan. Är isf ett enstaka barn. Och majoriteten måste ju anpassa sig efter minoriteten i dagens sverige. Det ska daltas och nojas om precis allt. Precis som att barnen blir traumatiserade av att gå lucia tåg 😅😂 Hur ska framtida generationer klara av något överhuvudtaget med den mentaliteten. Är väl för fan bara för de barnen som inte vill att helt enkelt INTE VARA MED då. Om några föräldrar inte "hinner" gå och se det är en dålig anledning också för att ställa in det. Kan man inte ens ta ledigt en stund för en sån sak så kanske man ska se över sina prioriteringar i livet. Jag hade aldrig någonsin prioriterat ett jäkla jobb över mitt barn. Aldrig. Skulle arbetsgivare säga nej till en sån sak så är det dags att byta jobb.

Är det nån som har en trist attityd så är det du. 

Om ditt barn vill gå i luciatåg så finns det gott om barnkörer att vara med i. 

Och ja, det är rimligt att i en grupp anpassa så att det fungerar för alla i gruppen. Det är inte alls säkert att det är en minoritet av barnen som ogillar luciatåget för föräldrarna. Barngruppen ser väl inte exakt likadan ut år efter år på en förskola. Barnen växer ju upp.

Och vem ska passa de barnen som inte ska vara med i luciatåget för att ditt barn nödvändigtvis ska få lussa? Gör du det?

Föräldern som inte kan vara med på luciatåget kanske jobbar på förskola och tvingas arrangera luciatåg för sin barngrupp, istället för at vara med på sitt barns förskola. Eller står på akuten med svårt skadade patienter istället för att vara med på förskolan. Dags att byta jobb? Eller kanske vill du att nån ska jobba om det händer dig nåt så du behöver vård? 

Jag har klarat mig fint i livet utan att ha lussat en enda gång för mina föräldrar under skoltiden. 

Tycker nästan lite synd om dig att du är så uppe i din egen röv att du inte ser nåt av omgivningen omkring dig. 
  • Anonym (Amanda)

Tråkigt men ni får fira Lucia hemma istället. Mina barn har Luciafirande på sin skola men jag har istället problemet att jag kanske inte kan komma pga jobb.

• Lynx123

Fast de får ju fira det...bara utan föräldrar. Inte hela världen. Handlar inte om att sudda ut svenska traditioner... du skriver ju själv anledningen.

• Anonym (Racist much?)

När ens bortförklaringar baseras på att det självklart är invandrarnas fel... Du har inte tänkt på alla "svensk" barn vars föräldrar jobbar och inte kan komma och att det kan göra barn ledsna?

PS. Lucia är ett katolskt helgon från Italien. Jävligt svenskt.... Dessutom är de flesta inte så starkt religiösa att just denna kvinna behöver firas. Eller så kan man tycka att det är fint att äta lussekatter till Frejas ära, men det är väldigt få som är asatroende numera.

Fira hemma och sluta gnälla.

• Anonym (Racist much?)
    Anonym (g) skrev 2024-12-04 15:34:57 följande:

"Inte rasist men..."

Haha exakt Skrattande "Tell me you're a racist without telling me you're a racist...."
  • Anonym (Mamma)

Trist om en så fin tradition försvinner och jag HOPPAS verkligen att det inte räven eftergift för barn från andra kulturer! 

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-12-05 16:42:34 följande:

Trist om en så fin tradition försvinner och jag HOPPAS verkligen att det inte räven eftergift för barn från andra kulturer! 

*är en😊
  • Anonym (SL)

Att man firar Luciamed bara barnen på förskolan?
    Hur tänkte du där?
    Vad har det med etnicitet att göra??

Står inget i läroplanen att man ska fira högtider med föräldrar...
  • Anonym (Wtf)

En till som inte fattar att detta inte är en kulturfråga.
Svar på tråden Förskola ställer in luciafirande