Inlägg från: Anonym (Skönt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Skönt)

Förskola ställer in luciafirande

Vi har så att pedagogerna lussar för barnen. Alla barn som vill får vara utklädda.

Superskönt tycker jag. Inte massa föräldrar som fotar och lägger ut på sociala media och får med massa andra barn på bilderna av misstag. Ingen stress för mitt barn att måsta stå framför okända föräldrar och uppträda, vilket han absolut hatar. Inte ännu mer press på föräldrar att ta ledigt från jobb mitt i en hektisk tid. Inte ännu fler personer in på förskola med småsyskon som är sjuka.

Vi har på luciamorgon hemma, äter lussekatter och bakar pepparkakor.

Denna ide att man måste ha luciatåg i förskola, nej tack. Låt barnen välja när de blir större och kan vara med i ordnade tåg. Tror många föräldrar inte skulle uppskatta att chefen beordrade dem att stå och sjunga utklädda inför främmande människor som fotade direkt.

• Anonym (Skönt)
    Knepochknåp skrev 2024-12-09 11:33:55 följande:

På din beskrivning låter det som att de firar Lucia, men att vårdnadshavare inte är med? Har barnen övat sånger, pratat om Lucia/jul och får de komma utklädda på Luciadagen? Ska de ha en Luciasamling eller liknande?Det är så många förskolor firar Lucia nuförtiden, att man överför traditioner men har ett barnperspektiv på firandet. Vill man se ett Luciatåg då brukar kyrkan ordna, annars finns det jättefint att se på svt. 

Precis! Man har ändrat det så man utgår från barnen, inte från vad föräldrarna kräver. Så skönt.
  • Anonym (Skönt)
    MasterNinja skrev 2024-12-04 15:33:27 följande:

Härliga attityder i detta forum som vanligt. Bara för att man vill hålla i en fin tradition så blir man dumförklarad mer eller mindre här. Och är tydligen egoist också 🤦?♂️ Ja GUD FÖRBJUDE att man firar lucia i skolan! Kära nån. Tänk om någon tycker det är lite jobbigt, ja kanske rentav kränker man någon.. När jag växte upp var det lucia varje år, även på dagis. Tidigt 90tal och framåt. Så ja FÖR MIG är det en fin tradition! Men mitt barn ÄLSKAR det också så mest henne jag tycker synd om nu när de tar bort firandet MED FÖRÄLDRARNA vilket hon älskar också. Jag klarar mig men hon blir ledsen över det. Det som är problemet. Inte att jag inte får se det som vissa här antyder.🙄 Det har funkat bra alla andra år så nej det är inte jobbigt för barnen på just denna förskolan. Är isf ett enstaka barn. Och majoriteten måste ju anpassa sig efter minoriteten i dagens sverige. Det ska daltas och nojas om precis allt. Precis som att barnen blir traumatiserade av att gå lucia tåg 😅😂 Hur ska framtida generationer klara av något överhuvudtaget med den mentaliteten. Är väl för fan bara för de barnen som inte vill att helt enkelt INTE VARA MED då. Om några föräldrar inte "hinner" gå och se det är en dålig anledning också för att ställa in det. Kan man inte ens ta ledigt en stund för en sån sak så kanske man ska se över sina prioriteringar i livet. Jag hade aldrig någonsin prioriterat ett jäkla jobb över mitt barn. Aldrig. Skulle arbetsgivare säga nej till en sån sak så är det dags att byta jobb.

Men så bra, om du inte vill att barn ska daltas med så är det väl bra att ditt barn får träna på att acceptera att man inte alltid får som man vill?

Det går väl åt flera håll då? Eller menar du att det är bra att man inte daltar med barn så länge din familj får precis som ni vill?

Och ta ledigt för luciatåg? Jag vet inte vad du jobbar med, men tycker du en läkare eller lärare ska ta ännu mer ledigt mitt i vabtider för att några vill att det ska vara luciatåg? Är det inte rimligare att man tar ut sin semester när det faktiskt är semester?
  • Anonym (Skönt)
    Anonym (vem) skrev 2024-12-10 09:04:09 följande:
    Exakt!

Skönt att fler och fler förskolor och skolor börjar ha det så. En mysig lucia istället för ångest för barnen och onödigt extrajobb för pedagogerna. 
    Ja verkligen! De kommer ju fira ändå, men med sina vanliga grupper utan massa föräldrar som ska dit och stå och filma och stöka runt. 

Pedagogerna har det nog mycket ändå den här tiden med sjukdomar en masse och alla kläder som ska tas på och av varje dag i vinterkyla, plus att knyta ihop året och förbereda för nästa termin. Ska de också stå och arrangera en speciell dag bara för föräldrar?
  • Anonym (Skönt)
    Anonym (bosse) skrev 2024-12-10 09:13:39 följande:

Vad är det för barn som tycker att det är jobbigt? Eller är det föräldrarna som tycker det är jobbigt? Om det är barn 

Barn som kanske inte älskar att stå och sjunga utklädda inför massa okända.

Skulle du vilja det om din chef tvingade dig?
  • Anonym (Skönt)
    Anonym (Pia) skrev 2024-12-10 11:27:08 följande:
    Men frågan är hur vanligt det är och om det ska stå i vägen för de barn som faktiskt vill? Det är ju inte svårare än att de barn som inte vill, avstår. 
    Anonym (vem) svarade så bra. De som vill lussa för okända vuxna får göra det på sin fritid. Inte svårare än det.

Då får alla lussa. 

Jag har ärligt lite svårt att förstå behovet av att som vuxen se sitt barn lussa på en förskola. 
  • Anonym (Skönt)
    Anonym (Pia) skrev 2024-12-10 20:37:12 följande:
    Det har som sagt aldrig varit några problem på vår förskola. Ett år blev det problem, men det berodde på lata pedagoger som gjorde så lite de kunde. Nu är dessa utbytta och plötsligt är det inga problem längre. 
    Frågan kvarstår dock, varför ska man lussa? Ska de barn som är obekväma få avstå och resten ha föräldrar där, medan barnen som vantrivs ska få massa obekanta vuxna som surrar runt men inte sina föräldrar?

Det känns som det bara är för att föräldrar vill få ut något av det ärligt talat, inte med omtanke för barnen som grupp alls. 
  • Anonym (Skönt)
    Anonym (Pia) skrev 2024-12-10 20:48:38 följande:
    Varför kan inte barnen som inte vill lussa ha sina föräldrar där? Hos oss ligger luciatåget vid den tiden då de allra flesta hämtas. 
    Du pratar dock utifrån att du är förälder till barn som kanske är extrovert och gillar det. Luciatåg är fortfarande inte en del av en förskolas verksamhet utåt.
  • Anonym (Skönt)
    Anonym (Pia) skrev 2024-12-11 11:25:24 följande:
    Hos oss har det fungerat utmärkt. Likaså på vänners förskolor. Jag pratade med våra pedagoger som menar på att det inte alls är stressande. Det är ett trevligt inslag i vardagen och dessutom ett tillfälle att visa upp verksamheten. 

Jag gissar att dessa förskolor och skolor inte heller har sommaravslutningar? Samma princip gäller ju där. Vår rektor på skolan försökte införa ett sådant förbud, men det blev ramaskri bland barn, föräldrar OCH personal, så det fick återinföras. 
    Och andra pedagoger anser tvärtom.

Vi har en Förskolans Dag där förskolan visar upp sin verksamhet, inte frontar några barn som ska stå och sjunga. Det känns mycket mer relevant.
  • Anonym (Skönt)
    Anonym (moi) skrev 2024-12-11 11:04:12 följande:
    Det har fungerat utmärkt på våra förskolor vi varit på.

Barnen har tyckt att det varit jättekul.

Men vi skall väl skrota alla svenska traditioner som Lucia, Jul, påsk, midsommar
    Traditionerna är kvar. Det är bara att de inte vill ha föräldrar där som ska stå och fota, posta på sociala medier, stressa barn som inte vill sjunga och skapa merarbete.
  • Anonym (Skönt)
    Anonym (bosse) skrev 2024-12-12 22:20:08 följande:
    Det där kan jag förstå fullt ut. Är ett väldigt tryck på att lägga ut saker på sociala medier, ofta utan att ens fråga sina barn om det är okej att alla ens 900+ "vänner" som de inte ens träffat får se dem stå med tomte/luciadräkt.

Kan tycka att lussandet i sig är en fin tradition. Att det är en massa individer som tror att andra blir kränkta eller känner sig exkluderade är bara trams från deras håll. Gillar man inte traditionen behöver man inte bo här. Bosätter man sig i ett land får man f*n räkna med att stå ut med de traditioner som finns.

Svenskar är så tramsiga, vi ska stå och visa hur duktiga vi är och visa hela världen var skåpet ska stå men sen vågar vi inte ens ha kvar våra traditioner av rädsla för att någon blir ledsen...

Någon kommer alltid bli ledsen eller känna sig exkluderad, men man kan fan inte anpassa hela världen för den personen..
    Fast just traditionen att ha Lucia är det ingen som ifrågasatt väl? Bara att föräldrarna inte är inbjudna i förskolans verksamhet som ett öppet hus den dagen utan att barnen och pedagogerna firar på förskolan.
  • Anonym (Skönt)
    Anonym (en_pappa) skrev 2024-12-13 18:40:26 följande:

Jag tänker så här; alltid är det nån som blir kränkt eller känner sig olustig eller har torgskräck etc. Alltid nån passar in i kategorin "obekväm" så då får vi ju lov att ställa in allt. Inget kan vara direkt lämpligt för det är alltid nån som blir påverkad negativt.

Jag hade ex.vis ångest inför engelska lektionerna. Det var en plåga som sitter i än. Ska vi ställa in engelskan då? Nån som är tjock kanske ogillar gympan. Ska vi avsaffa gymnastik då? När drar vi gränsen?

Att vi kanske inte drar dit allas föräldrar på obligatoriska gymnastikuppvisningar eller läxförhör i engelska muntliga glosor?
Svar på tråden Förskola ställer in luciafirande