• MasterNinja

Förskola ställer in luciafirande

Fått besked om att förskolan tydligen inte ska ha luciatåg för föräldrarna i år.. Det har de haft alla tidigare år men nu helt plötsligt ska de bara ha ett firande själva med barnen på dagen, utan föräldrar.. De säger att det beror på att vissa barn tycker de är jobbigt och att vissa föräldrar inte dyker upp på firandet.. Så pga enskilda barn och föräldrar så ställs det in för alla. Är ganska mycket invandrare på förskolan så känns som det säkert har något med saken att göra.. Så våra svenska traditioner ska suddas ut eftersom nån invandrare inte förstår den eller bryr sig.. Typiskt sverige idag.. Tänk om nån skulle bli kränkt liksom.... Jättebesviken över detta men mest tycker jag synd om dottern som älskar luciafirandet och att klä ut sig o sjunga.. Dessutom har inte förskolan ens pratat med barnen om att det inte blir nåt i år så självklart förväntar hon sig att det blir som vanligt.. Hon kommer bli så ledsen.
    Har ni luciafirande som vanligt på era förskolor eller är det ett fenomen som sprider sig genom landet?

• Svar på tråden Förskola ställer in luciafirande
  • Anonym (Sara)

Äh, det spelar väl inte så stor roll. Luciatåg och liknande är ändå inget speciellt. Lika bra barnet vänjer sig vid besvikelser. Hon kan väl komma till förskolan utklädd ändå. 

• Anonym (xxx)

Du har väl ett eget ansvar för att upprätthålla traditioner.

• Anonym (Greta)

Ja, du, MasterNinja det blir till att fixa ett eget tåg hemma med musiken från teven! Lätt som en plätt! Om det var där skon klämde, förstås? 

• Anonym (Pia)

Vi hade samma situation i fjol, vilket berodde på lata pedagoger som fick för mycket talan. Vi har haft barn på förskolan i fem år och alla andra år gick det bra att ordna luciatåg. Vintern 2020 löste man luciatåget genom att filma och lägga ut i förskoleappen så att föräldrarna kunde se. Men i fjol var det stört omöjligt, med luddiga motiveringar om att barnen tyckte att det var jobbigt. 

Till i år är stora delar av personalstyrkan utbytt och plötsligt är det absolut inte problem med vare sig luciatåg, eller utflykter heller för den delen.  Pedagogerna rapporterar om pirriga barn som ser fram emot uppträdandet och som övar flitigt varje dag.

• MasterNinja
    Anonym (Pia) skrev 2024-12-04 14:08:38 följande:

Vi hade samma situation i fjol, vilket berodde på lata pedagoger som fick för mycket talan. Vi har haft barn på förskolan i fem år och alla andra år gick det bra att ordna luciatåg. Vintern 2020 löste man luciatåget genom att filma och lägga ut i förskoleappen så att föräldrarna kunde se. Men i fjol var det stört omöjligt, med luddiga motiveringar om att barnen tyckte att det var jobbigt. 

Till i år är stora delar av personalstyrkan utbytt och plötsligt är det absolut inte problem med vare sig luciatåg, eller utflykter heller för den delen.  Pedagogerna rapporterar om pirriga barn som ser fram emot uppträdandet och som övar flitigt varje dag.

Känner igen det fast tvärtom, det har aldrig varit ett problem tidigare år men nu i år är det en hel del nya pedagoger och plötsligt ställs det in! Skittråkigt med en så fin tradition som är uppskattad av vuxna och barn!

• MasterNinja
    Anonym (Greta) skrev 2024-12-04 14:04:43 följande:

Ja, du, MasterNinja det blir till att fixa ett eget tåg hemma med musiken från teven! Lätt som en plätt! Om det var där skon klämde, förstås? 

Ehhhh ja för det är ju samma sak för barnet att lussa ensam hemma i vardagsrummet som att göra det tillsammans med alla kompisar på förskolan 😅😅🤦?♂️  Vilken trevlig attityd du kommer med.
  • MasterNinja
    Anonym (xxx) skrev 2024-12-04 14:04:11 följande:

Du har väl ett eget ansvar för att upprätthålla traditioner.

Ehhh ja jag får ju bjuda hem hela förskolan med alla barn helt enkelt och annordna det i vardagsrummet? Så du tänkte eller? Luciatåg har man ju haft i alla tider i förskolan och skolan. Det är ju en tradition att fira det i SKOLAN/FÖRSKOLAN. Självklart kan man lussa hemma också men nu var det inte det tråden handlade om.
  • Skanemannenn

Jag har hört liknande från en annan förskola där en "bekant" jobbar. Just det du skriver med att vissa barn tycker det är jobbigt, eller känner press. Och detta är en förskola i Sjöbokommun, så invandrartätheten torde vara begränsad...

Har för mig att de istället spelar in luciatåget, och sen visar upp det på något möte i anslutning till det eller liknande. Minns inte exakt.

• Anonym (Wtf)

Vi hade samma sak i förskolan där våra barn gick för snart 20 år sedan. Hade absolut inget med invandrare att göra utan att i den åldern var firandet mest för föräldrar. Stor variation i barnens intresse. Och även bland svenska barn var det svårt om ingen av föräldrarna kunde närvara. Således slutade man med detta i förskolan. Ingen ny företeelse alltså och knappast relaterat till invandrare.

• MasterNinja
    Skanemannenn skrev 2024-12-04 14:19:52 följande:

Jag har hört liknande från en annan förskola där en "bekant" jobbar. Just det du skriver med att vissa barn tycker det är jobbigt, eller känner press. Och detta är en förskola i Sjöbokommun, så invandrartätheten torde vara begränsad...

Har för mig att de istället spelar in luciatåget, och sen visar upp det på något möte i anslutning till det eller liknande. Minns inte exakt.

Jo det kan jag förstå men går ju lösa på bättre sätt kan jag tycka. Alla barn måste väl inte vara med då om det är så jobbigt för dem. Eller att de äldsta barnen kanske lussar och de yngsta tittar på. Enkelt. Måste det liksom vara allt eller inget.. Om ett eller två barn har svårt för det så ska ingen få göra det alls typ.. det tycker jag är ganska snett..
Svar på tråden Förskola ställer in luciafirande