Inlägg från: Anonym (vem) |Visa alla inlägg
  • Anonym (vem)

Förskola ställer in luciafirande

MasterNinja skrev 2024-12-04 13:55:50 följande:
    Förskola ställer in luciafirande

Fått besked om att förskolan tydligen inte ska ha luciatåg för föräldrarna i år.. Det har de haft alla tidigare år men nu helt plötsligt ska de bara ha ett firande själva med barnen på dagen, utan föräldrar.. De säger att det beror på att vissa barn tycker de är jobbigt och att vissa föräldrar inte dyker upp på firandet.. Så pga enskilda barn och föräldrar så ställs det in för alla. Är ganska mycket invandrare på förskolan så känns som det säkert har något med saken att göra.. Så våra svenska traditioner ska suddas ut eftersom nån invandrare inte förstår den eller bryr sig.. Typiskt sverige idag.. Tänk om nån skulle bli kränkt liksom.... Jättebesviken över detta men mest tycker jag synd om dottern som älskar luciafirandet och att klä ut sig o sjunga.. Dessutom har inte förskolan ens pratat med barnen om att det inte blir nåt i år så självklart förväntar hon sig att det blir som vanligt.. Hon kommer bli så ledsen.
    Har ni luciafirande som vanligt på era förskolor eller är det ett fenomen som sprider sig genom landet?

Mina barns förskola gjorde det också. Skönt för alla barn att slippa hela grejen, skönt för föräldrarna som inte hann komma från jobbet för att titta. Helt svenskt område, nästan inga invandrare alls.

Lucia är en svensk tradition. Men att små barn på förskolan ska visas upp för föräldrarna i ett luciatåg är inte nödvändigtvis en svensk tradition.

Om din dotter älskar att sjunga och klä ut sig så tycker jag att du ska anmäla henne till en kör. Så får hon det hon vill utan att det ska involvera andra barn som inte älskar att sjunga och klä ut sig. 
  • Anonym (vem)
    MasterNinja skrev 2024-12-04 14:26:38 följande:
    Jo det kan jag förstå men går ju lösa på bättre sätt kan jag tycka. Alla barn måste väl inte vara med då om det är så jobbigt för dem. Eller att de äldsta barnen kanske lussar och de yngsta tittar på. Enkelt. Måste det liksom vara allt eller inget.. Om ett eller två barn har svårt för det så ska ingen få göra det alls typ.. det tycker jag är ganska snett..
    Och vem ska passa de barnen som inte är med då? För det kryllar ju inte av personal på förskolor som alla vet. Nä, hellre att de slipper anordna uppvisningar för föräldrarna och istället kan få en mysig dag för alla barn i gruppen. 

Om det är så enkelt löst så kan väl du erbjuda dig att sno ihop ett luciatåg med alla barnen på ditt barns förskola. 
  • Anonym (vem)
    MasterNinja skrev 2024-12-04 14:18:59 följande:
    Ehhh ja jag får ju bjuda hem hela förskolan med alla barn helt enkelt och annordna det i vardagsrummet? Så du tänkte eller? Luciatåg har man ju haft i alla tider i förskolan och skolan. Det är ju en tradition att fira det i SKOLAN/FÖRSKOLAN. Självklart kan man lussa hemma också men nu var det inte det tråden handlade om.
    Och de kommer ju att fira det i förskolan. Bara inte att föräldrar får kolla på. 
  • Anonym (vem)
    Anonym (xxx) skrev 2024-12-04 14:54:31 följande:
    Man behöver inte själv gå i ett Luciatåg för att bevara traditionen. Hur gör alla de som inte går i skola och dagis tror du? De ser det på TV tex. 

Ja, gud nåde om något ändras. Så kan vi inte ha det. 
    Och det där med att man lussat för föräldrar i alla tider är inte heller sant.

Mina barns förskola ställde in detta redan för snart 20 år sedan. Detta eftersom hälften av barnen bara grät och ville springa till föräldrarna som skulle titta på. Eller grät för att just deras föräldrar inte kunde komma ifrån jobbet och vara med alls. 

Jag hade inte luciatåg för mina föräldrar under min skoltid, 80-90-tal, vi lussade för varandra i skolan i de lägre åldrarna. I högstadiet var det en klass som hade luciatåget, tex åk 8, och lussade för de andra i skolan. Föräldrar var inte närvarande.

Inte ens själva förskolan har funnits i alla tider i den omfattningen som det gör idag.
  • Anonym (vem)
    MasterNinja skrev 2024-12-04 15:33:27 följande:

Härliga attityder i detta forum som vanligt. Bara för att man vill hålla i en fin tradition så blir man dumförklarad mer eller mindre här. Och är tydligen egoist också 🤦?♂️ Ja GUD FÖRBJUDE att man firar lucia i skolan! Kära nån. Tänk om någon tycker det är lite jobbigt, ja kanske rentav kränker man någon.. När jag växte upp var det lucia varje år, även på dagis. Tidigt 90tal och framåt. Så ja FÖR MIG är det en fin tradition! Men mitt barn ÄLSKAR det också så mest henne jag tycker synd om nu när de tar bort firandet MED FÖRÄLDRARNA vilket hon älskar också. Jag klarar mig men hon blir ledsen över det. Det som är problemet. Inte att jag inte får se det som vissa här antyder.🙄 Det har funkat bra alla andra år så nej det är inte jobbigt för barnen på just denna förskolan. Är isf ett enstaka barn. Och majoriteten måste ju anpassa sig efter minoriteten i dagens sverige. Det ska daltas och nojas om precis allt. Precis som att barnen blir traumatiserade av att gå lucia tåg 😅😂 Hur ska framtida generationer klara av något överhuvudtaget med den mentaliteten. Är väl för fan bara för de barnen som inte vill att helt enkelt INTE VARA MED då. Om några föräldrar inte "hinner" gå och se det är en dålig anledning också för att ställa in det. Kan man inte ens ta ledigt en stund för en sån sak så kanske man ska se över sina prioriteringar i livet. Jag hade aldrig någonsin prioriterat ett jäkla jobb över mitt barn. Aldrig. Skulle arbetsgivare säga nej till en sån sak så är det dags att byta jobb.

Är det nån som har en trist attityd så är det du. 

Om ditt barn vill gå i luciatåg så finns det gott om barnkörer att vara med i. 

Och ja, det är rimligt att i en grupp anpassa så att det fungerar för alla i gruppen. Det är inte alls säkert att det är en minoritet av barnen som ogillar luciatåget för föräldrarna. Barngruppen ser väl inte exakt likadan ut år efter år på en förskola. Barnen växer ju upp.

Och vem ska passa de barnen som inte ska vara med i luciatåget för att ditt barn nödvändigtvis ska få lussa? Gör du det?

Föräldern som inte kan vara med på luciatåget kanske jobbar på förskola och tvingas arrangera luciatåg för sin barngrupp, istället för at vara med på sitt barns förskola. Eller står på akuten med svårt skadade patienter istället för att vara med på förskolan. Dags att byta jobb? Eller kanske vill du att nån ska jobba om det händer dig nåt så du behöver vård? 

Jag har klarat mig fint i livet utan att ha lussat en enda gång för mina föräldrar under skoltiden. 

Tycker nästan lite synd om dig att du är så uppe i din egen röv att du inte ser nåt av omgivningen omkring dig. 
  • Anonym (vem)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-12-05 16:42:34 följande:

Trist om en så fin tradition försvinner och jag HOPPAS verkligen att det inte räven eftergift för barn från andra kulturer! 

Vilken tradition tänker du på? Att små gråtande barn på förskola ska uppträda för föräldrar? 
  • Anonym (vem)
    Anonym (Pia) skrev 2024-12-06 09:51:33 följande:
    Vi kanske är förskonade, men under alla år på förskolan har vi aldrig sett gråtande barn som förväntas uppträda. Några av de minsta föredrar alltid att sitta i förälders knä. Några sitter i en pedagogs knä. Någon gång blev någon lite ledsen och gick genast till en förälder. I övrigt är det glada barn som står och sjunger.
    På mina barns förskola var det standard med ledsna barn, både barn som ville springa till föräldern och barn som var ledsna för att deras förälder inte kunde komma. 

Och just därför slutade man ha uppträdanden inför föräldrarna. Barnen firade lucia med varandra på förskolan. Skönt för alla inblandade. Detta var redan för ca 20 år sedan när mina barn gick på förskola. 
  • Anonym (vem)
    stallet90 skrev 2024-12-06 10:46:28 följande:

Är ju trist när såna här fina traditioner dras tillbaka och jag förstår din nedstämdhet TS. Det jag kan rekommendera är väl att du samlar ihop dig med grannar eller vänner och skrapar ihop ett eget Lucia-tåg. Det brukade jag göra som barn och så gick vi runt  och lussade för grannskapet. Tror vi svenskar måste inse att till stor del inte kan lite på skolan/dagis längre att de ska föra tradtioner vidare. Bäst att ta saken i egna händer!

Toppenidé

För de som tycker att det är väl inget för pedagogerna att dra ihop ett luciatåg sådär. De kan ju arrangera ett själva och sen få nöjet att kolla. 

Och traditionen att fira lucia har förskolan kvar, bara inte att föräldrar ska komma och kolla. 
  • Anonym (vem)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-12-09 10:54:03 följande:
    Barn med ?hemlig identitet??? Är det vanligt? 
    Oavsett om det är vanligt så är det oerhört viktigt för dem det gäller att inte råka hamna på bild nånstans för att andra människor inte kan begränsa sig. 
  • Anonym (vem)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-12-09 13:16:57 följande:
    Varför berättar man på förskolan? Det är väl att ta risker? Alla är inte välvilliga!
    Det gör man väl egentligen inte. Utan förskolan informerar om fotoförbud för alla, men orsaken och vem som är i risk nämns inte.

Men även om inte mina barn lever under hot så skulle jag inte vilja att deras bilder skulle läggas ut på nån annans sociala medier bara för att de var med på luciatåg på förskolan och folk inte kan respektera fotoförbud/förbud att lägga upp på sociala medier.
  • Anonym (vem)
    Anonym (Skönt) skrev 2024-12-10 08:58:11 följande:

Vi har så att pedagogerna lussar för barnen. Alla barn som vill får vara utklädda.

Superskönt tycker jag. Inte massa föräldrar som fotar och lägger ut på sociala media och får med massa andra barn på bilderna av misstag. Ingen stress för mitt barn att måsta stå framför okända föräldrar och uppträda, vilket han absolut hatar. Inte ännu mer press på föräldrar att ta ledigt från jobb mitt i en hektisk tid. Inte ännu fler personer in på förskola med småsyskon som är sjuka.

Vi har på luciamorgon hemma, äter lussekatter och bakar pepparkakor.

Denna ide att man måste ha luciatåg i förskola, nej tack. Låt barnen välja när de blir större och kan vara med i ordnade tåg. Tror många föräldrar inte skulle uppskatta att chefen beordrade dem att stå och sjunga utklädda inför främmande människor som fotade direkt.

Exakt!

Skönt att fler och fler förskolor och skolor börjar ha det så. En mysig lucia istället för ångest för barnen och onödigt extrajobb för pedagogerna. 
  • Anonym (vem)
    Knepochknåp skrev 2024-12-09 11:33:55 följande:

På din beskrivning låter det som att de firar Lucia, men att vårdnadshavare inte är med? Har barnen övat sånger, pratat om Lucia/jul och får de komma utklädda på Luciadagen? Ska de ha en Luciasamling eller liknande?Det är så många förskolor firar Lucia nuförtiden, att man överför traditioner men har ett barnperspektiv på firandet. Vill man se ett Luciatåg då brukar kyrkan ordna, annars finns det jättefint att se på svt. 

Precis!

Och vill ens barn väldigt gärna vara med i ett luciatåg med publik så kan barnet gå med i en kör. Då är barnen med av fri vilja och förhoppningsvis tycker att det är roligt. 
  • Anonym (vem)
    Anonym (Pia) skrev 2024-12-10 11:27:08 följande:
    Men frågan är hur vanligt det är och om det ska stå i vägen för de barn som faktiskt vill? Det är ju inte svårare än att de barn som inte vill, avstår. 
    Det är rimligt att de som vill stå och uppträda för andra i så fall gör det på sin fritid, inte i sin obligatoriska vardag på förskolan. Det finns gott om körer och annat för barn som vill lussa för publik. 

Och jo, det är svårare an att de som inte vill avstår. Vem ska tex passa dem medan pedagogerna är upptagna med att rodda luciatåget och hela uppvisningen för föräldrarna? Behöver de barnen inte barnomsorg då helt plötsligt?

Och då kommer man till nästa fråga; ska förskolan vara för barnen eller för att föräldrarna ska få titta på uppträdanden?
  • Anonym (vem)
    Anonym (Pia) skrev 2024-12-10 20:48:38 följande:
    Varför kan inte barnen som inte vill lussa ha sina föräldrar där? Hos oss ligger luciatåget vid den tiden då de allra flesta hämtas. 
    Varför tror du att alla förskolor lägger luciafirandet precis som din förskola gör?

Och varför ska föräldrar ta ledigt för att ta hand om sina barn för att förskolan ska göra en aktivitet som inte passar hela gruppen? 

Barnen som vill lussa kan anmälas till en kör så kan deras föräldrar titta allt de önskar. 
  • Anonym (vem)
    Anonym (Pia) skrev 2024-12-11 10:17:23 följande:
    Frågan är väl snarast hur det kommer sig att det fungerat i många år, men plötsligt inte fungerar. Detsamma gäller ju skolan i så fall, eller hur?
    Det är ju just det som är problemet. Det har inte fungerat i alla år. Det har varit ledsna barn, stressade pedagoger, föräldrar som måste ta ledigt från jobbet.

Så nu har tack och lov många förskolor valt att göra annorlunda, låta barnen fira med gruppen på ett lugnt och mysigt sätt istället för onödig stress och oreda. Självklart gäller det även skolan. 
  • Anonym (vem)
    Anonym (Pia) skrev 2024-12-11 11:25:24 följande:
    Hos oss har det fungerat utmärkt. Likaså på vänners förskolor. Jag pratade med våra pedagoger som menar på att det inte alls är stressande. Det är ett trevligt inslag i vardagen och dessutom ett tillfälle att visa upp verksamheten. 

Jag gissar att dessa förskolor och skolor inte heller har sommaravslutningar? Samma princip gäller ju där. Vår rektor på skolan försökte införa ett sådant förbud, men det blev ramaskri bland barn, föräldrar OCH personal, så det fick återinföras. 
    Okej, så bra då.

Men på många förskolor fungerar det inte, och då är det rimligt att man avstår. Vad som är ett trevligt inslag i vardagen är ju upp till var och en att bedöma. Och visa upp verksamheten, ett luciauppträdande är knappast representativt så det förstår jag inte vad du menar. 

Sommaravslutning kan man ju ha utan uppvisning och att barnen ska uppträda. Så det blir en helt annan sak. Om man hade luciafika utan att barnen ska gå luciatåg blir det också en annan sak. Om nu föräldrarna prompt ska vara där på lucia så kan man sjunga sångerna tillsammans.

Ramaskri bland förskolebarnen? Jo, tjena. 
  • Anonym (vem)
    Anonym (moi) skrev 2024-12-11 11:04:12 följande:
    Det har fungerat utmärkt på våra förskolor vi varit på.

Barnen har tyckt att det varit jättekul.

Men vi skall väl skrota alla svenska traditioner som Lucia, Jul, påsk, midsommar
    Ok, så det har fungerat på era förskolor. Då är det noterat.

Ingen har skrotat nån tradition. Lucia firas fortfarande, bara inte med föräldrar som publik. 
  • Anonym (vem)
    Anonym (Pia) skrev 2024-12-11 11:43:27 följande:
    Skolbarn var det förvisso?
    Ja, just det :)
Svar på tråden Förskola ställer in luciafirande