Inlägg från: stallet90 |Visa alla inlägg
  • stallet90

Förskola ställer in luciafirande

Anonym (Saknar Lucia som det var) skrev 2024-12-06 07:04:33 följande:

Jag saknar Lucia som det var. Jag blev vald till skolans Lucia både i åttan, nian och alla tre år i gymnasiet. Just att bli vald av röstning mot andra kandidater och uppträdandena är några av mina finaste minnen från tonårstiden. Är horribelt att flickor idag inte får chansen till sådant när det väljs killar och bara blir ploj och pk av alltihop.

Ärligt talat tycker jag omröstning blir lite tokigt. Hörde att det var någon gammal lärare som bara tog den längsta tjejen i klassen som Lucia. Tycker det är ganska rimligt, med undantag att om denna inte vill, kan hon tacka nej. Så slipper man allt onödigt tjafs som skadat denna fina tradition
  • stallet90

Är ju trist när såna här fina traditioner dras tillbaka och jag förstår din nedstämdhet TS. Det jag kan rekommendera är väl att du samlar ihop dig med grannar eller vänner och skrapar ihop ett eget Lucia-tåg. Det brukade jag göra som barn och så gick vi runt  och lussade för grannskapet. Tror vi svenskar måste inse att till stor del inte kan lite på skolan/dagis längre att de ska föra tradtioner vidare. Bäst att ta saken i egna händer!

• stallet90
    stallet90 skrev 2024-12-06 10:46:28 följande:

Är ju trist när såna här fina traditioner dras tillbaka och jag förstår din nedstämdhet TS. Det jag kan rekommendera är väl att du samlar ihop dig med grannar eller vänner och skrapar ihop ett eget Lucia-tåg. Det brukade jag göra som barn och så gick vi runt  och lussade för grannskapet. Tror vi svenskar måste inse att till stor del inte kan lite på skolan/dagis längre att de ska föra tradtioner vidare. Bäst att ta saken i egna händer!

Alltså samlar lite bekanta barn till Lucia-tåget, men visst någon vuxen kan ju oxå haka på ;)
  • stallet90
    Anonym (Fia) skrev 2024-12-06 11:24:58 följande:

Hur menar du med att lita på att förskola och skola ska föra traditioner vidare? Dels firar ju TS förskola lucia så ingen ko på isen där, dels är det väl upp till varje familj vilka traditioner de vill levandehålla. Du får det att låta som att det är en jobbig plikt att föra vidare traditioner till sina barn - något man normalt sett med glädje överlämnar åt skolan. Firar inte du Lucia hemma? Gör du det i så fall för att det är din plikt som förälder? Här firar vi för att vi tycker om det. Finns ju ingen poäng med att fortsätta med traditioner om man tycker så illa om dem att man helst överlämnar det hela till skolan. 

Nej, inte sagt att det är jobbigt och ja har definitivt firat hemma. Uttryckte bara min förståelse för TS.

Men skolan är ju en naturlig samlingspunkt för traditioner. Då barnen samlas på ett och samma ställe och så uppträder de på någon julmarknad eller i kyrkan för föräldrar.  Menar bara att tiderna förändras och folk själva kanske får ta tag i vissa traditioner. Det är inget jobbigt, tvärtom roligt! Men folk måste ta tag i det
  • stallet90
    Anonym (vem) skrev 2024-12-06 11:22:47 följande:
    Toppenidé

För de som tycker att det är väl inget för pedagogerna att dra ihop ett luciatåg sådär. De kan ju arrangera ett själva och sen få nöjet att kolla. 

Och traditionen att fira lucia har förskolan kvar, bara inte att föräldrar ska komma och kolla. 
    Ja, tror det är en win-win för alla parter. Skippa netflix-serien och arrangera ett Lucia-tåg :)
Svar på tråden Förskola ställer in luciafirande