Inlägg från: Anonym (Fia) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Fia)

Förskola ställer in luciafirande

Mina barn gick i förskola för 10 år sedan och det fanns kanske ett eller två invandrarbarn. De hade inget firande där föräldrar tittar. Så att det skulle ha med invandring att göra kan du nog släppa. 

De har ju inte tagit bort luciafirandet på er förskola, bara tagit bort krånglet med att hantera en massa föräldrar där. 

Lucia verkar inte vara så stort bland ungdomar längre. Det är nog en tradition som kommer att vara borta om 50-100 år, skulle jag tro. Saker ändras. Mitt barns högstadieskola har ca 500 elever, men bara tio är anmälda till att vara med i luciakören. Kör är ointressant för ungdomar överlag numera. 

• Anonym (Fia)
    Anonym (Rolof.) skrev 2024-12-05 18:49:04 följande:
    Tyvärr är många lärare och pedagoger riktiga woke-skallar rent ut sagt som inbillar sig att vi måste anpassa oss hela tiden till invandrarna och det är så synd om deras barn med en annan kulturell bakgrund. Så redan på förskolenivå påbörjas segregationen, men att dessa lärare och pedagoger är dem som lägger grunden till den är inget de tänker på. Eller vill tänka på. Fortfarande finns rädslan att bli anklagad för rasism i bakgrunden inom delar av lärarskrået. Det är ju snarare vid såna här tillfällen invandrarbarnen får en möjlighet till assimilering och samhörighet, vilket minskar risken för utanförskap senare. Men känslan är att föräldrar överlag vill hålla traditionerna vid liv, så viktigt att föräldrarna verkligen säger ifrån vid minsta indikationer på wokeism. 
    Missade du helt att förskolan firar lucia? 
  • Anonym (Fia)
    Anonym (en_pappa) skrev 2024-12-05 21:08:39 följande:
    Har fyra unga vuxna döttrar. Jag tänker mig att det är bra att de utsätts för sånt som kan vara lite jobbigt för i den processen växer de som människor. Ska vi i alla lägen ha silkesvantarna på? Det kan knappast vara ett trauma som sitter i hela livet och om det är så kan väl det barnet hanteras på annat sätt?
    Jo, men ett luciafirande ska väl ändå vara mysigt och stämningsfullt. Varför jobba med rädslor just under en av våra mysigaste högtider? 
  • Anonym (Fia)
    Anonym (Gun) skrev 2024-12-05 21:39:36 följande:
    Ja, vi slutar med allt som känns det minsta jobbigt för en endaste individ och stannar i comfortzone resten av livet?
    Eller så låter vi mysiga högtider vara just mysiga och fina och jobbar med våra svårigheter till vardags istället. 
  • Anonym (Fia)
    stallet90 skrev 2024-12-06 10:46:28 följande:

Är ju trist när såna här fina traditioner dras tillbaka och jag förstår din nedstämdhet TS. Det jag kan rekommendera är väl att du samlar ihop dig med grannar eller vänner och skrapar ihop ett eget Lucia-tåg. Det brukade jag göra som barn och så gick vi runt  och lussade för grannskapet. Tror vi svenskar måste inse att till stor del inte kan lite på skolan/dagis längre att de ska föra tradtioner vidare. Bäst att ta saken i egna händer!

Hur menar du med att lita på att förskola och skola ska föra traditioner vidare? Dels firar ju TS förskola lucia så ingen ko på isen där, dels är det väl upp till varje familj vilka traditioner de vill levandehålla. Du får det att låta som att det är en jobbig plikt att föra vidare traditioner till sina barn - något man normalt sett med glädje överlämnar åt skolan. Firar inte du Lucia hemma? Gör du det i så fall för att det är din plikt som förälder? Här firar vi för att vi tycker om det. Finns ju ingen poäng med att fortsätta med traditioner om man tycker så illa om dem att man helst överlämnar det hela till skolan. 

• Anonym (Fia)
    stallet90 skrev 2024-12-06 11:38:29 följande:
    Nej, inte sagt att det är jobbigt och ja har definitivt firat hemma. Uttryckte bara min förståelse för TS.

Men skolan är ju en naturlig samlingspunkt för traditioner. Då barnen samlas på ett och samma ställe och så uppträder de på någon julmarknad eller i kyrkan för föräldrar.  Menar bara att tiderna förändras och folk själva kanske får ta tag i vissa traditioner. Det är inget jobbigt, tvärtom roligt! Men folk måste ta tag i det
    Jag förstår inte, men jag är jättetrött idag så det beror nog på mig. :) 

Bra idé att arrangera ett luciatåg i vilket fall som helst! 
  • Anonym (Fia)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-12-09 04:46:33 följande:
    Ja inte vet jag varför man slutar fira Lucia!! Har man inte märkt att vi har stor del av befolkningen med annan etnicitet än svensk numer så inte är det jag som är ignorant! SJÄLVKLART görs det eftergifter och jämkas! inget konstigt alls!
    De firar lucia. De har bara slutat att bjuda in föräldrarna till firandet. 
  • Anonym (Fia)
    Anonym (GDPR) skrev 2024-12-09 09:33:42 följande:
    Här har man också valt att inte fira Lucia men inte p.g.a invandrare..inte en invandrare i sikte där.
    Skälet är istället GDPR. Föräldrar/mor-farföräldrar har postat kort på nätet innehållande barn vars föräldrar inte gett sitt tillstånd.
    Väldigt tröttsamt detta. På mina barns skola ber de varje skolavslutning om att man inte ska fota. Ändå sitter folk där med mobilerna och lägger upp och riskerar därmed att röja barn med hemlig identitet. 
  • Anonym (Fia)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-12-09 10:54:03 följande:
    Barn med ?hemlig identitet??? Är det vanligt? 

Över 7000 barn i Sverige lever med skyddad identitet. Det innebär lite mer än vart 300:ade barn. Det vill säga att på en medelstor skola finns det, statistiskt sett, ofta ett. De uppger inte sina riktiga namn, bor på hemlig plats och är rädda att bli hittade av den som vill skada dem eller deras förälder. 

Här finns en berättelse om hur det kan vara. https://sverigesradio.se/avsnitt/gomt-barn-emmas-liv-i-hemlighet

• Anonym (Fia)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-12-09 13:16:57 följande:
    Varför berättar man på förskolan? Det är väl att ta risker? Alla är inte välvilliga!

Det gör de förmodligen inte alltid utan meddelar bara att barnet inte får vara med på bilder som sprids utanför förskolan/skolan. Vi har fått fylla i formulär om sånt varje termin för våra barn. 

• Anonym (Fia)
    Anonym (en_pappa) skrev 2024-12-13 18:40:26 följande:

Jag tänker så här; alltid är det nån som blir kränkt eller känner sig olustig eller har torgskräck etc. Alltid nån passar in i kategorin "obekväm" så då får vi ju lov att ställa in allt. Inget kan vara direkt lämpligt för det är alltid nån som blir påverkad negativt.

Jag hade ex.vis ångest inför engelska lektionerna. Det var en plåga som sitter i än. Ska vi ställa in engelskan då? Nån som är tjock kanske ogillar gympan. Ska vi avsaffa gymnastik då? När drar vi gränsen?

Skillnaden är att lektioner har man för att det finns saker man behöver lära sig. Lucia firar man för att ha det mysigt och fint tillsammans. Om en är ledsen och gråter så blir det ju inte särskilt mysigt för någon. 
  • Anonym (Fia)
    Anonym (en_pappa) skrev 2024-12-14 13:14:44 följande:
    Det finns alltid gråzoner. Om en gråter och är ledsen får väl nån leda undan det barnet. Inte värre än så. Sen kommer vi till de "mitt emellan" - de andra, som nästan börjar gråta men inte gör det. De klarar av Lucia ändå och går stärkta ur det. Nästa gång är det inte så farligt längre. Är inte det en form av lärande också?
    Jo, och det är bra att öva på att stå inför publik. Men det kan man öva på till vardags, inte på en dag som är tänkt att vara extra mysig och rolig. 
Svar på tråden Förskola ställer in luciafirande