• Anonym (Kaos)

Han är dömd för sexuellt utnyttjande

Jag har sån ångest.

Träffat en man under ett par månader, vi träffades via en gemensam vän men i början pratade vi enbart via nätet då vi bor en bit ifrån varandra. Setts vid ett par tillfällen för klassiska dejter. Han är en riktig gentleman och jag har fallit pladask för honom. Vi har ännu inte delat säng eller gjort något mer än kyssas och ta på varandra utanpå kläderna (inget sexuellt alls!). 

Vi sågs i helgen och jag frågade om han ville sova över hos mig. Han blev lite sorgsen och sa att han ville berätta något jobbigt för mig. Och att jag skulle ta tid att reflektera över om jag ville gå vidare med honom.  

För 10 år sedan blev han dömd för sexuellt utnyttjande. Han blev åtalad för våldtäkt men dömdes inte för det. Han skickade över alla dokument osv för att jag skulle kunna läsa i lugn och ro. Han gick hem med en tjej från krogen när han var 19 år, de var båda fulla och hade sex. Hon uppger att hon inte minns något av detta och att hon inte gett samtycke. Morgonen efter vaknar hon och ringer polisen. Han arresteras men släpps kort efter. Vid rättegång medger han samlag men nekar våldtäkt, däremot kan han inte styrka samtycke varpå han blir dömd för sexuellt utnyttjande i och med att hon var så pass onykter att hon inte bedömdes vara vid sina sinnes fulla bruk. 

Efter att jag läst alla dokument så ringde jag upp honom. Jag hade mängder av frågor och han svarade på alla. Han säger att han enbart haft en relation och en sexpartner sedan han blev dömd. Han är livrädd att bli anklagad igen varpå han avstått slentrian sex helt och enbart haft det i den relation han ingick. Men det är enbart med en person. 

Han hävdar fortfarande sin oskyldighet men medger att det var oaktsamt av honom och att han aldrig kommer sätta sig i en sådan situation igen, men han vill vara öppen med det han gått igenom men förstår om jag väljer att avsluta det vi påbörjat då domen innebär vissa begränsningar. Jag har bland annat berättat för honom att jag vill resa till USA för en lång semester (12 månader) i framtiden. Han fick avslag på Visum till USA för en arbetsresa pga tidigare dom .

Jag vet faktiskt inte vad jag ska tänka eller göra. Han är helt fantastisk men jag blir orolig såklart. Jag vågar heller inte berätta för någon i min närhet då jag inte vill att han ska "bli dömd" av min familj eller vänner om vi skulle välja att fortsätta träffas. 

• Svar på tråden Han är dömd för sexuellt utnyttjande
  • Anonym (M)

Jag hade definitivt inte lämnat i din sits.

• Anonym (?)

Är det domen eller handlingen som är problemet för dig?

• Anonym (Toker)

Kaos för det? Tio år sedan dessutom....

Han har på sin höjd i berusat tillstånd haft sex med en lika packad tjej... Han berättade det dessutom för dig innan du kom på det...

Lite varningsflagga att han påstår att inte vågat träffa mer än en tjej sedan dess. Den biten förstår jag inte ärligt talat? Kan ju vara en lögn också?

• Anonym (Kaos)
    Anonym (?) skrev 2024-12-02 11:13:20 följande:

Är det domen eller handlingen som är problemet för dig?

Både ock tror jag. 

Jag får inga konstiga vibbar från honom men självklart ifrågasätter jag honom på olika sätt. Hur väl känner vi egentlign människor som finns omkring oss. Vi har varit i samma kompiskrets i 3 år och jag har aldrig hört talas om detta. Han valde att flytta och byta stad efter domen då han var rädd och kände sig dömd. 

Med en sådan dom blir man såklart dömd på förhand. Oavsett omständigheterna. Han står för vad han gjort och medger att han var oaktsam men vidhåller att det var ett ömsesidigt beslut att ha sex. Att han aldrig någonsin, vare sig då eller nu, skulle ha sex emot någons vilja. 

Men jag blir också ledsen då domen innebär begränsningar för honom, vilket skulle påverka mig också. Vi skulle alltså inte kunna resa tillsammans till USA. Det är inte något som jag skulle lämna honom för, jag hade ändå planerat att åka själv men visst hade det varit fantastiskt att åka tillsammans med en partner. 

Han är verkligen helt underbar, snygg, omtänksam och en riktig gentleman. Man jag är lite rädd. Det ska jag inte neka.
  • Anonym (Svårt)

Svårt tycker jag, i och med att han faktiskt blev dömd. Det var tio år sedan, men samtyckeslagen kom 2018. De var inte lika hårda för tio år sedan, men ändå blev han dömd.  Å andra sidan har han varit ärlig. Nja, jag vet inte. Tror jag hade avslutat, men det är svårt.

• Maac

Jag tror inte att jag hade avslutat eftersom han lagt alla korten på bordet. Fortsätt den ärliga resan.

Kanske hade jag försökt ta reda på hur bettet sig i relationen han haft efter detta. Kanske genom att fråga rakt ut om du får ta kontakt med henne. Som en referens när man söker jobb ;)

• Anonym (Liset)

Under de här förutsättningarna tycker jag att du ska fortsätta lära känna honom. Ta det långsamt och bilda din egen uppfattning. Försök se honom för den han är. Trist om det begränsar hans liv och du får väl fundera på hur du ska göra med resandet om det blir seriöst. 

Skäl: Det verkar som han varit ärlig och öppen. Det låter inte som han gjort något som inte tusentals andra också har gjort, egentligen, dvs haft obetänksamt fyllesex. Idag kan man bli anmäld och dömd för allt möjligt, det kan hända vem som helst idag. Han behöver inte vara en dålig människa för det. Dessutom verkar han vara mer försiktig idag. 

• Anonym (Kaos)
    Anonym (Toker) skrev 2024-12-02 11:18:38 följande:

Kaos för det? Tio år sedan dessutom....

Han har på sin höjd i berusat tillstånd haft sex med en lika packad tjej... Han berättade det dessutom för dig innan du kom på det...

Lite varningsflagga att han påstår att inte vågat träffa mer än en tjej sedan dess. Den biten förstår jag inte ärligt talat? Kan ju vara en lögn också?

Det är inget jag ifrågasätter alls faktiskt. När jag lärde känna honom för 3 år sedan så var han nybliven singel efter ett längre förhållande. 

Jag har även frågat vår gemensamma vän som bekräftat att han inte är en "sån som ligger runt" och frånsett från exet så kände denna gemensamma vän inte till att han haft andra. 

Han har överhuvudtaget inte alls försökt att få mig i säng och nu i helgen var det första gången vi kysses mer intensivt. Innan har det mer varit en avskedspuss. 
  • Fjäril kär

Nog för att han redan avtjänat sitt straff och genuint ångrar sina handlingar så kan jag ju inte låta bli att undra om han också gjort något åt det inom sig som gjorde att han hamnade där från början?  Eller har han smitit ifrån sitt inre ansvar? Dvs att faktiskt lägga av med alkohol om han inte kan bete sig och kanske också sökt hjälp för gränslöst beteende?  Det finns trots allt en orsak till varför han gick över gränsen... alkohol är en bidragande orsak men även en packad människa med vett fattar vart gränsen går.  
    Jag skulle nog vara mer orolig över vad han går och bär på inom sig .. 

• Anonym (xxx)

Jag hade inte gjort slut. Han gjorde fel, helt klart, men han var 19 år och full. Han har sonat sitt straff. Han har avstått från tillfälliga sexuella kontakter.

Men jag skulle vara väldigt uppmärksam på hur han beter sig när det kommer till sex, hur han respekterar dig om du inte vill någon gång t ex. 

Svar på tråden Han är dömd för sexuellt utnyttjande