• Anonym (Kaos)

Han är dömd för sexuellt utnyttjande

Jag har sån ångest.

Träffat en man under ett par månader, vi träffades via en gemensam vän men i början pratade vi enbart via nätet då vi bor en bit ifrån varandra. Setts vid ett par tillfällen för klassiska dejter. Han är en riktig gentleman och jag har fallit pladask för honom. Vi har ännu inte delat säng eller gjort något mer än kyssas och ta på varandra utanpå kläderna (inget sexuellt alls!). 

Vi sågs i helgen och jag frågade om han ville sova över hos mig. Han blev lite sorgsen och sa att han ville berätta något jobbigt för mig. Och att jag skulle ta tid att reflektera över om jag ville gå vidare med honom.  

För 10 år sedan blev han dömd för sexuellt utnyttjande. Han blev åtalad för våldtäkt men dömdes inte för det. Han skickade över alla dokument osv för att jag skulle kunna läsa i lugn och ro. Han gick hem med en tjej från krogen när han var 19 år, de var båda fulla och hade sex. Hon uppger att hon inte minns något av detta och att hon inte gett samtycke. Morgonen efter vaknar hon och ringer polisen. Han arresteras men släpps kort efter. Vid rättegång medger han samlag men nekar våldtäkt, däremot kan han inte styrka samtycke varpå han blir dömd för sexuellt utnyttjande i och med att hon var så pass onykter att hon inte bedömdes vara vid sina sinnes fulla bruk. 

Efter att jag läst alla dokument så ringde jag upp honom. Jag hade mängder av frågor och han svarade på alla. Han säger att han enbart haft en relation och en sexpartner sedan han blev dömd. Han är livrädd att bli anklagad igen varpå han avstått slentrian sex helt och enbart haft det i den relation han ingick. Men det är enbart med en person. 

Han hävdar fortfarande sin oskyldighet men medger att det var oaktsamt av honom och att han aldrig kommer sätta sig i en sådan situation igen, men han vill vara öppen med det han gått igenom men förstår om jag väljer att avsluta det vi påbörjat då domen innebär vissa begränsningar. Jag har bland annat berättat för honom att jag vill resa till USA för en lång semester (12 månader) i framtiden. Han fick avslag på Visum till USA för en arbetsresa pga tidigare dom .

Jag vet faktiskt inte vad jag ska tänka eller göra. Han är helt fantastisk men jag blir orolig såklart. Jag vågar heller inte berätta för någon i min närhet då jag inte vill att han ska "bli dömd" av min familj eller vänner om vi skulle välja att fortsätta träffas. 

• Svar på tråden Han är dömd för sexuellt utnyttjande
  • Anonym (XYZ)
    Anonym (Kaos) skrev 2024-12-02 16:12:31 följande:
    Han har inte tonat ner någonting, allting han sagt är styrkt i dokumenten. 
    Du skriver ju att han fortfarande hävdar att han är oskyldig (något som 99% av alla dömda brukar hävda). 

Är han alltså dömd för våldtäkt eller sexuellt ofredande eller vad? 

Samtyckeslagen infördes ju 2018, så det är inte den lagen det handlar om.

Att ha sex med någon som är helt utslagen är våldtäkt oavsett vad han själv menar. 

Jag önskar dig dock all lycka till med den här relationen. Om du var min lillasyster skulle jag aldrig råda dig att fortsätta något med en sån här kille. 

Jag är ledsen att behöva vara "olyckskorpen" i tråden. Men men. 
  • Anonym (G)
    Anonym (Kaos) skrev 2024-12-02 15:22:13 följande:

Jag har beslutat mig för att ge det här förhållandet en chans. Vill ta det långsamt en tid framöver för att hinna landa i mitt beslut, men vill utforska honom och oss. Om det fortsätter som det hittills gjort så vinner jag storvinsten för han är verkligen fantastisk. 

Jag tycker inte du borde göra det. Han verkar obehaglig. Du har mer att förlora än att vinna. Bara det att han blev dömd för något som i princip är nästan omöjligt att bli dömd för borde säga något om hur pass bevisat det är att han är en förövare.
  • Anonym (Det sjuka Sverige)
    Anonym (Kaos) skrev 2024-12-02 15:22:13 följande:

Jag har beslutat mig för att ge det här förhållandet en chans. Vill ta det långsamt en tid framöver för att hinna landa i mitt beslut, men vill utforska honom och oss. Om det fortsätter som det hittills gjort så vinner jag storvinsten för han är verkligen fantastisk. 

Okey.

I så fall bör du inte tänka i termer att du nu ger honom en chans och att han nu måste bevisa sin godhet. Utan att känna honom är ju den stora risken att han kan känna din tveksamhet och långsamhet och därför bestämma sig för att dumpa dig. Det är extremt vanligt att kvinnor tror att dom är Gud och "nu skall vi leta efter Red Flags och se om han är värdig mig."

Genom att göra så kommer många kvinnor aldrig att uppleva förälskelse och männen kan aldrig bli förälskade i kvinnan heller. 
    Livet går ut på att bli förälskad och inte på att försöka att undvika att bli sårad eller skadad.

• Anonym (XYZ)
    Anonym (Det sjuka Sverige) skrev 2024-12-02 16:59:14 följande:

Okey.

I så fall bör du inte tänka i termer att du nu ger honom en chans och att han nu måste bevisa sin godhet. Utan att känna honom är ju den stora risken att han kan känna din tveksamhet och långsamhet och därför bestämma sig för att dumpa dig. Det är extremt vanligt att kvinnor tror att dom är Gud och "nu skall vi leta efter Red Flags och se om han är värdig mig."

Genom att göra så kommer många kvinnor aldrig att uppleva förälskelse och männen kan aldrig bli förälskade i kvinnan heller. 
    Livet går ut på att bli förälskad och inte på att försöka att undvika att bli sårad eller skadad.

I det här fallet behöver man inte leta efte röda flaggor.

Livet går inte ut på att bli förälskad? Lever du i någon Hallmark julfilm?
  • Anonym (Ada)
    Anonym (XYZ) skrev 2024-12-02 16:38:35 följande:
    Du skriver ju att han fortfarande hävdar att han är oskyldig (något som 99% av alla dömda brukar hävda). 

Är han alltså dömd för våldtäkt eller sexuellt ofredande eller vad? 

Samtyckeslagen infördes ju 2018, så det är inte den lagen det handlar om.

Att ha sex med någon som är helt utslagen är våldtäkt oavsett vad han själv menar. 

Jag önskar dig dock all lycka till med den här relationen. Om du var min lillasyster skulle jag aldrig råda dig att fortsätta något med en sån här kille. 

Jag är ledsen att behöva vara "olyckskorpen" i tråden. Men men. 

Fast nu blev han ju inte dömd för våldtäkt utan sexuellt ofredande. 

Han var ung, båda var stupfulla. Hon minns inte ens att dom haft sex. Hon var tvungen att fråga när hon vaknade. Om han också varit så full att han inte heller kommit ihåg hade tjejen då ens fått något trauma? Vad hade hänt om han däckat av först och tappat minnet och hon sugit av honom. Hade hon då aldrig förtjänat att ha ett förhållande igen? 

Är det rimligt att han ska straffas resten av livet för det som hände? 10 år har gått. Han har inte upprepat det som hände och har enligt kompisar aldrig inga våldsamma tendenser. Han är ingen våldsam, sadistisk våldtäktsman. Jag tycker det är rätt fånigt att döma honom som en sådan. 

• Anonym (G)
    Anonym (XYZ) skrev 2024-12-02 17:01:39 följande:
    I det här fallet behöver man inte leta efte röda flaggor.

Livet går inte ut på att bli förälskad? Lever du i någon Hallmark julfilm?
    Precis, en röd flagga är ju mer en misstanke eller en indikation på något som inte stämmer. Här gör ts i så fall ett medvetet val att välja någon som är ett dåligt val.
    Anonym (G) skrev 2024-12-02 17:37:17 följande:
    Precis, en röd flagga är ju mer en misstanke eller en indikation på något som inte stämmer. Här gör ts i så fall ett medvetet val att välja någon som är ett dåligt val.

Nej, hon väljer att se storvinsten medan du väljer att se problem.

Hon kan bli lycklig. Du aldrig kan bli lycklig eftersom du (och många andra) bara letar efter Red Flags dagarna i ända.

• Anonym (Svårt)
    Anonym (Det sjuka Sverige) skrev 2024-12-02 17:48:02 följande:

Hon kan bli lycklig. Du aldrig kan bli lycklig eftersom du (och många andra) bara letar efter Red Flags dagarna i ända.

Konstigt resonerat. Jag har ett otroligt lyckligt äktenskap, man behöver inte ge dömda sexbrottslingar en chans för att bli lycklig. Verkar vara en öm tå för dig.
    Anonym (Svårt) skrev 2024-12-02 17:58:05 följande:
    Konstigt resonerat. Jag har ett otroligt lyckligt äktenskap, man behöver inte ge dömda sexbrottslingar en chans för att bli lycklig. Verkar vara en öm tå för dig.

Du vill framhäva dig själv och att du är lycklig. Jag förstår.

Så hur blev du lycklig då? Jo, du valde att se din mans positiva egenskaper. Ändå ger du henne rådet att se problemen och inte hennes killes positiva sidor. Är det ärligt?

• Anonym (G)
    Anonym (Det sjuka Sverige) skrev 2024-12-02 17:48:02 följande:

Vad är det som indikerar att en dömd sexbrottsling är ett bra val? 

Han har dessutom passerat gränsen för en röd flagga. Det här är något definitivt.

Verkar som du tror att jag är en kvinna. Skulle jag vara hennes pappa så skulle jag också avråda. Du har ett konstigt sätt att resonera.
Svar på tråden Han är dömd för sexuellt utnyttjande