• Anonym (Kaos)

Han är dömd för sexuellt utnyttjande

Jag har sån ångest.

Träffat en man under ett par månader, vi träffades via en gemensam vän men i början pratade vi enbart via nätet då vi bor en bit ifrån varandra. Setts vid ett par tillfällen för klassiska dejter. Han är en riktig gentleman och jag har fallit pladask för honom. Vi har ännu inte delat säng eller gjort något mer än kyssas och ta på varandra utanpå kläderna (inget sexuellt alls!). 

Vi sågs i helgen och jag frågade om han ville sova över hos mig. Han blev lite sorgsen och sa att han ville berätta något jobbigt för mig. Och att jag skulle ta tid att reflektera över om jag ville gå vidare med honom.  

För 10 år sedan blev han dömd för sexuellt utnyttjande. Han blev åtalad för våldtäkt men dömdes inte för det. Han skickade över alla dokument osv för att jag skulle kunna läsa i lugn och ro. Han gick hem med en tjej från krogen när han var 19 år, de var båda fulla och hade sex. Hon uppger att hon inte minns något av detta och att hon inte gett samtycke. Morgonen efter vaknar hon och ringer polisen. Han arresteras men släpps kort efter. Vid rättegång medger han samlag men nekar våldtäkt, däremot kan han inte styrka samtycke varpå han blir dömd för sexuellt utnyttjande i och med att hon var så pass onykter att hon inte bedömdes vara vid sina sinnes fulla bruk. 

Efter att jag läst alla dokument så ringde jag upp honom. Jag hade mängder av frågor och han svarade på alla. Han säger att han enbart haft en relation och en sexpartner sedan han blev dömd. Han är livrädd att bli anklagad igen varpå han avstått slentrian sex helt och enbart haft det i den relation han ingick. Men det är enbart med en person. 

Han hävdar fortfarande sin oskyldighet men medger att det var oaktsamt av honom och att han aldrig kommer sätta sig i en sådan situation igen, men han vill vara öppen med det han gått igenom men förstår om jag väljer att avsluta det vi påbörjat då domen innebär vissa begränsningar. Jag har bland annat berättat för honom att jag vill resa till USA för en lång semester (12 månader) i framtiden. Han fick avslag på Visum till USA för en arbetsresa pga tidigare dom .

Jag vet faktiskt inte vad jag ska tänka eller göra. Han är helt fantastisk men jag blir orolig såklart. Jag vågar heller inte berätta för någon i min närhet då jag inte vill att han ska "bli dömd" av min familj eller vänner om vi skulle välja att fortsätta träffas. 

• Svar på tråden Han är dömd för sexuellt utnyttjande
  • Xenia

Man kan inte få samtycke från någon som däckat, alltså ska man avstå då.

Men är han lika stupfull så reagerar han kanske inte över hennes passivitet utan utgår från att hon är lika med på det som hon var innan. Det kallas "oaktsam våldtäkt" nuförtiden.

• Xenia

Det jag vänder mig mot är inställningen att den som begått ett brott aldrig mer ska släppas in i gemenskapen utan undvikas resten av livet. Det finns inga förmildrande omständigheter och ingen kan bli bättre.

En gång våldtäktsman, alltid våldtäktsman
    En gång misshandlare, alltid misshandlare
    En gång rånare, alltid rånare
    En gång tjuv, alltid tjuv
    Etc etc

• Anonym (G)
    Xenia skrev 2024-12-09 00:25:14 följande:
    Det är väl en jäkla skillnad! Man kan inte mörda någon av misstag, än mindre stycka dem av misstag.

Det finns faktiskt mördare som ingått förhållanden sedan de kommit ut. Och som inte mördat igen. Alla mördare är inte seriemördare. Allla våldtäktsmän är heller inte serievåldtäktsmän.

Det är som sagt inte en man som överfallit en främmande kvinna utan en som utnyttjat en kvinna som frivilligt inlåtit sig med honom för sex men som somnat för att hon var berusad. Det är fullt möjligt att han inte upptäckte det för att han själv var lika berusad. Och ni tror inte att han lärt sig av detta?
    Så du drar slutsatsen att han begått våldtäkten av misstag. Det är lite synd om honom egentligen. Kvinnan borde inte angivit honom sådär förhastat. Han är det egentliga offret som ts borde visa barmhärtighet över.

Låter precis som ts manipulativa kille också. 
  • Anonym (G)
    Xenia skrev 2024-12-09 10:56:53 följande:

Det jag vänder mig mot är inställningen att den som begått ett brott aldrig mer ska släppas in i gemenskapen utan undvikas resten av livet. Det finns inga förmildrande omständigheter och ingen kan bli bättre.

En gång våldtäktsman, alltid våldtäktsman
    En gång misshandlare, alltid misshandlare
    En gång rånare, alltid rånare
    En gång tjuv, alltid tjuv
    Etc etc

Det stämmer nog till viss del. Vilket brott på din lista vill man inte riskera att råka ut för? Våldtäkter toppar nog det tillsammans med misshandlare. Skulle ts kille dessutom vara en dömd kvinnomisshandlare så borde hon väl inte heller ge sig i lag med honom.

Och varför ska ts ge en dömd sexualförbrytare en chans egentligen? Det finns ju bättre män därute som inte är sexualförbrytare.
  • Anonym (xxx)
    Xenia skrev 2024-12-09 00:16:27 följande:
    Men om mannen trodde att hon samtyckte? Det är väl ingen man eller kvinna som säger högt och tydligt "nu vill jag ha sex med dig, vill du samma sak?", det brukar framgå ändå. 

Kvinnan kanske visade alla tecken på samtycke men så däckade hon för hon var för full. Mannen däckade också eftersom han var för full och kunde inte genomföra sexakten till slut.

På morgonen frågar hon "hade vi sex?" Då borde han ha sagt "vi försökte men det blev inget". I stället svarar han Ja och hon blir upprörd "du hade sex med mig när jag var helt borta, det är våldtäkt!" Eftersom hon glömt allt, så har hon även glömt att hon var med på noterna innan hon däckade.

Och nu ska mannen vara pestsmittad för evigt som Våldtäktsmannen. En gång våldtäktsman, alltid våldtäktsman. Han har aldrig sonat sitt brott, han ska straffas evinnerligen.

En del av er tycks fast övertygade om att han kommer att både våldta och misshandla TS, han är en ond man. Trots att han redan haft ett förhållande efter Våldtäkten (det sexuella utnyttjandt) utan att ha begått något brott mot sin partner.
    Nu svarar du efter vad du tror jag tycker. Jag har redan svarat på TS frågeställning. Det du citerar var ett svar på någon annans inlägg som inte tycks gilla samtycke. 
  • Anonym (Kaos)

Uppdatering då denna tråd fortfarande är aktiv. 

Jag har valt att fortsätta träffa denna man. Har träffat hans ex nu och hon intygar att han är en reko kille. De hade ett förhållande i över 3 år och bodde tillsammans det sista året. De är fortfarande goda vänner och hon har inget negativt att säga om honom. De ville olika saker i livet och separerade i vänskap. 

Däremot tycker exet att det är synd att han fortfarande straffar sig själv och blir straffad av andra för det som hände för 10 år sedan. Exet hade mer information om händelsen och efterförloppet som hon själv tog reda på när hon var i min sits. Bland annat har tjejen i fråga anmält flera killar för våldtäkt och misshandel både innan och efter, varav minst en till blivit dömd. 

Frågade mannen om han kände till detta och det gjorde han, men han vill inte verka som att han skyller ifrån sig eller duckar ansvar för sin gärning. Jag har meddelat att jag vill fortsätta träffa honom men vi har bestämt att fortsätta dejta ett tag och känner efter innan vi tar nästa steg (ja dvs. sex ...).

Just nu känns det bra och jag är verkligen förälskad i denna fantastiska man Hjärta

• Anonym (Nej)

Jag hade inte avslutat!
    Han gjorde fel, JA. Men han var 19 år då och full. Och tyvärr är det vanligt hos tjejer att anmäla för våldtäkt för att plocka ut pengar. 
    Ingen var där då och kan intyga om hon gav samtycke eller ej!
    Han blev inte ens dömd för just våldtäkt.
    Han har stått sitt straff, han var öppen och ärlig direkt, han har även avstått sexuella kontakter etc pga detta. Döm inte honom för detta. Var tacksam istället att han var ärlig direkt istället för att undanhålla det som många andra gjort.
    Jag hade fortsatt träffa honom utan tvekan

• Xenia
    Anonym (G) skrev 2024-12-09 12:29:25 följande:
    Det stämmer nog till viss del. Vilket brott på din lista vill man inte riskera att råka ut för? Våldtäkter toppar nog det tillsammans med misshandlare. Skulle ts kille dessutom vara en dömd kvinnomisshandlare så borde hon väl inte heller ge sig i lag med honom.

Och varför ska ts ge en dömd sexualförbrytare en chans egentligen? Det finns ju bättre män därute som inte är sexualförbrytare.
    Var han dömd för både våldtäkt och misshandel? Jag har uppfattat att han var dömd för sexuellt utnyttjande och att båda var fulla.

De flesta bör få en andra chans, detta är inte ett brott som man ska fördömas i all evighet för.
  • Xenia
    Anonym (G) skrev 2024-12-09 12:25:15 följande:
    Så du drar slutsatsen att han begått våldtäkten av misstag. Det är lite synd om honom egentligen. Kvinnan borde inte angivit honom sådär förhastat. Han är det egentliga offret som ts borde visa barmhärtighet över.

Låter precis som ts manipulativa kille också. 
    Jag var ju inte där men av vad TS skrivit tycker jag att båda var fulla och därför lika skyldiga eller oskyldiga.

Du var inte heller där. Men du är ändå stenhårt överygad om att killen både är skyldig och manipulativ. En tjej kan aldrig vara manipulativ...
  • Anonym (Kaos)
    Xenia skrev 2024-12-09 22:41:55 följande:
    Var han dömd för både våldtäkt och misshandel? Jag har uppfattat att han var dömd för sexuellt utnyttjande och att båda var fulla.

De flesta bör få en andra chans, detta är inte ett brott som man ska fördömas i all evighet för.
    Han dömdes för sexuellt utnyttjande då han erkände samlag och hon hävdar att det skett efter att hon däckat. Ord mot ord då han insisterar att hon deltagit aktivt, men att de pga berusning inte kunde avsluta. Somnade/däckade tillsammans. Hennes version var att hon redan däckat och inte minns att de haft sex utan att han utnyttjat hennes berusade tillstånd. Eftersom han direkt erkände samlag och inte kunde styrka medgivande blev han därför dömd för oaktsamhet. 

Han dömdes att betala 15000kr i skadestånd och 1 års villkorlig dom. 
  • issak
    Anonym (G) skrev 2024-12-08 23:35:47 följande:
    Why do you sentence serial killers if they have served their sentence? Shouldn't it be the same thinking there? That society has suffered a psychosis if they don't associate voluntarily with serial killers? Do you hang out with your rapists mao?
    you can't compare this subject to a serial killer.
Svar på tråden Han är dömd för sexuellt utnyttjande