• Anonym (Kaos)

Han är dömd för sexuellt utnyttjande

Jag har sån ångest.

Träffat en man under ett par månader, vi träffades via en gemensam vän men i början pratade vi enbart via nätet då vi bor en bit ifrån varandra. Setts vid ett par tillfällen för klassiska dejter. Han är en riktig gentleman och jag har fallit pladask för honom. Vi har ännu inte delat säng eller gjort något mer än kyssas och ta på varandra utanpå kläderna (inget sexuellt alls!). 

Vi sågs i helgen och jag frågade om han ville sova över hos mig. Han blev lite sorgsen och sa att han ville berätta något jobbigt för mig. Och att jag skulle ta tid att reflektera över om jag ville gå vidare med honom.  

För 10 år sedan blev han dömd för sexuellt utnyttjande. Han blev åtalad för våldtäkt men dömdes inte för det. Han skickade över alla dokument osv för att jag skulle kunna läsa i lugn och ro. Han gick hem med en tjej från krogen när han var 19 år, de var båda fulla och hade sex. Hon uppger att hon inte minns något av detta och att hon inte gett samtycke. Morgonen efter vaknar hon och ringer polisen. Han arresteras men släpps kort efter. Vid rättegång medger han samlag men nekar våldtäkt, däremot kan han inte styrka samtycke varpå han blir dömd för sexuellt utnyttjande i och med att hon var så pass onykter att hon inte bedömdes vara vid sina sinnes fulla bruk. 

Efter att jag läst alla dokument så ringde jag upp honom. Jag hade mängder av frågor och han svarade på alla. Han säger att han enbart haft en relation och en sexpartner sedan han blev dömd. Han är livrädd att bli anklagad igen varpå han avstått slentrian sex helt och enbart haft det i den relation han ingick. Men det är enbart med en person. 

Han hävdar fortfarande sin oskyldighet men medger att det var oaktsamt av honom och att han aldrig kommer sätta sig i en sådan situation igen, men han vill vara öppen med det han gått igenom men förstår om jag väljer att avsluta det vi påbörjat då domen innebär vissa begränsningar. Jag har bland annat berättat för honom att jag vill resa till USA för en lång semester (12 månader) i framtiden. Han fick avslag på Visum till USA för en arbetsresa pga tidigare dom .

Jag vet faktiskt inte vad jag ska tänka eller göra. Han är helt fantastisk men jag blir orolig såklart. Jag vågar heller inte berätta för någon i min närhet då jag inte vill att han ska "bli dömd" av min familj eller vänner om vi skulle välja att fortsätta träffas. 

• Svar på tråden Han är dömd för sexuellt utnyttjande
  • Anonym (G)
    Anonym (Svårt) skrev 2024-12-02 17:58:05 följande:
    Konstigt resonerat. Jag har ett otroligt lyckligt äktenskap, man behöver inte ge dömda sexbrottslingar en chans för att bli lycklig. Verkar vara en öm tå för dig.
    Eller hur? Det finns bättre där ute. Finns ingen anledning att vara så desperat.
  • Anonym (Svårt)
    Anonym (Det sjuka Sverige) skrev 2024-12-02 18:12:19 följande:

Du vill framhäva dig själv och att du är lycklig. Jag förstår.

Så hur blev du lycklig då? Jo, du valde att se din mans positiva egenskaper. Ändå ger du henne rådet att se problemen och inte hennes killes positiva sidor. Är det ärligt?

Man får ju självklart göra en avvägning. Ingen är perfekt, men det är en väldig skillnad på att vara morgontrött och att vara en dömd sexbrottsling. Vissa "negativa sidor" kan man inte bortse från. Och ja, jag är ärlig. Finns garanterat toppenkillar som inte har ett sexbrott i bagaget.
  • Anonym (Det sjuka Sverige)
    Anonym (Svårt) skrev 2024-12-02 20:31:32 följande:
    Man får ju självklart göra en avvägning. Ingen är perfekt, men det är en väldig skillnad på att vara morgontrött och att vara en dömd sexbrottsling. Vissa "negativa sidor" kan man inte bortse från. Och ja, jag är ärlig. Finns garanterat toppenkillar som inte har ett sexbrott i bagaget.

I denna tråden är det sex-brottet som är problemet, ja. Men om någon skriver in om en morgontrött man kommer det garanterat att framställas som värre än tredje världskriget i slutändan. Det f.ö. samma mönster i nästan alla trådar. Mönstret ser ut så här:

Beskriv problem, se bara problemen och nackdelarna, förvärra och överdriv problemen, skrik hysteriskt om Red-flag. Obstinata förklaringar i tråden att jag ALDRIG skulle acceptera en sådan situation.   Börja om från början med samma sak i nästa tråd.

• Anonym (Svårt)
    Anonym (Det sjuka Sverige) skrev 2024-12-02 21:37:26 följande:

I denna tråden är det sex-brottet som är problemet, ja. Men om någon skriver in om en morgontrött man kommer det garanterat att framställas som värre än tredje världskriget i slutändan. Det f.ö. samma mönster i nästan alla trådar. Mönstret ser ut så här:

Beskriv problem, se bara problemen och nackdelarna, förvärra och överdriv problemen, skrik hysteriskt om Red-flag. Obstinata förklaringar i tråden att jag ALDRIG skulle acceptera en sådan situation.   Börja om från början med samma sak i nästa tråd.

Nu handlar tråden om TS kille och ett sexbrott och inte vad du anser om andra trådar.
  • Tukt
    Anonym (Det sjuka Sverige) skrev 2024-12-02 21:37:26 följande:

Det handlar väl mer om att en del har sett lite av livet. Vet att saker inte är svartvita. Mött människor som kört i diket men tagit sig upp igen. Vågat lite på den andra tycker är "konstig". Och så vidare.
    Så de där som viftar med sina röda flaggor har kanske inte fel utifrån sitt egna perspektiv. Det är nog mer att de inte mött de verkligheter som krävs för att inte se saker svartvitt. 
    Vilket såklart är tråkigt, eftersom det finns en människa bakom frågeställningen som förmodligen nu gar svårt att få den där relationen att fungera.
  • Anonym (erfarenhet)

Det behöver inte vara något fel på han för att han är dömd, det finns många där ute som gjort värre saker som inte kommit fram ens som du kanske möter varje dag. Dessutom är alla värda en andra chans, sen är det måna av tjejerna som går hem med en man och sedan anklagar han för våldtäkt för att få skadestånd. Sen finns det dom som är oskyldigt dömda då man kan bli dömd då ord bara står mot ord, så du som säger att 99% säger att dom är oskyldiga så finns det faktiskt dom som är oskyldiga.
    Satsa på den mannen om det känns rätt alla har som sagt rätt till en andra chans i detta moral samhälle.

• TL12
    Anonym (Svårt) skrev 2024-12-02 17:58:05 följande:
    Konstigt resonerat. Jag har ett otroligt lyckligt äktenskap, man behöver inte ge dömda sexbrottslingar en chans för att bli lycklig. Verkar vara en öm tå för dig.
    Sex brottslingar , det är en person det var fråga om ?.tycker den här killen är kanon , när han kör med öppna kort och visar t o m papper p å t 
    är det bättre att han inte sagt något och det kommit fram efter 5 år ?.
  • Anonym (Hmmm)

Intressant tråd. Har väl hänt en själv att man på fyllan gått hem med en kille, och morgonen därefter minns han ingenting. När man själv är full så kan det vara ganska svårt att bedöma hur pass full den andra är. Så om det är så som han säger, att tjejen var vaken under själva akten så hade jag gett honom en chans. Han var ung, dum och full. 

Men sannolikheten att han ljuger, att tjejen inte var vaken under akten, finns ju fortfarande där. Och jag hade nog haft svårt att släppa den tanken.

• Anonym (Samma sits)
    Anonym (Kaos) skrev 2024-12-02 11:45:13 följande:
    För mig är det en stor grej att dejta någon som blivit dömd för sexbrott. 

Men det är inget jag kan bolla med någon i min närhet då jag vill att det ska vara hans beslut att berätta. Så behöver bara bolla med någon. 
    Min partner blev oskyldigt dömd för sexuellt övergrepp pga svartsjukedrama för X antal år sedan. Då jag kände honom väldigt väl redan innan vi blev tillsammans så visste jag om hur han hade haft det tidigare... Så jag trodde självklart inte på historien som målades upp om honom, trots allt så dömdes han i domstol (går inte att vinna mot en kvinna som drar historier så hon tror på dem själv).

Finns så mycket hat kring allt hans X ställt till det för honom och oss, och fortfarande gör och kommer undan med, men jag försöker vara saklig här ändå...

Han är den finaste människan jag mött, en mer omtänksam man kan jag inte hitta. Vi kommer gifta oss 2026, han är mitt allt trots dömande människor.

Jag förstår att din "blivande kille" inte har dejtat... Män som blivit dömda för olika typer av sexualbrott är livrädda att hamna i den situationen igen. Sedan samtyckeslagen kom 2018 så har allt eskalerat och det är vida känt att tjejer polisanmäler ett ONS eller en sexpartner som inte va så "skön" och kan inkassera minst 250.000kr. Då det inte krävs fysisk bevisning utan räcker med en påhittat historia som man även berättat för en väninna, då är bevisningen tillräcklig TRAGISKT!!!

Vi kommer inte heller att kunna åka till USA osv men det är en världslig sak i sammanhanget. Finns många andra härliga länder som vi hellre åker till som en gemensam dröm.

Svårare är det med ekonomin och arbete... Är inte lika enkelt. Har han jobb?

Mitt råd, ge han en chans. Att han är försiktig med sexuella relationer är fullt förståeligt. Han bär med sig ett bagage som han kommer få fortsätta jobba med, men med öppenhet och tillit kommer han växa tillsammans med dig.

Stort lycka till fina du ❤️
  • Anonym (Queen Jane)
    TL12 skrev 2024-12-02 23:41:27 följande:
    Sex brottslingar , det är en person det var fråga om ?.tycker den här killen är kanon , när han kör med öppna kort och visar t o m papper p å t 
    är det bättre att han inte sagt något och det kommit fram efter 5 år ?.
    Vad menar du med "sex brottslingar"? Det är en person vi talar om och inte sex stycken.
Svar på tråden Han är dömd för sexuellt utnyttjande