Inlägg från: Anonym (Kaos) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kaos)

Han är dömd för sexuellt utnyttjande

Jag har sån ångest.

Träffat en man under ett par månader, vi träffades via en gemensam vän men i början pratade vi enbart via nätet då vi bor en bit ifrån varandra. Setts vid ett par tillfällen för klassiska dejter. Han är en riktig gentleman och jag har fallit pladask för honom. Vi har ännu inte delat säng eller gjort något mer än kyssas och ta på varandra utanpå kläderna (inget sexuellt alls!). 

Vi sågs i helgen och jag frågade om han ville sova över hos mig. Han blev lite sorgsen och sa att han ville berätta något jobbigt för mig. Och att jag skulle ta tid att reflektera över om jag ville gå vidare med honom.  

För 10 år sedan blev han dömd för sexuellt utnyttjande. Han blev åtalad för våldtäkt men dömdes inte för det. Han skickade över alla dokument osv för att jag skulle kunna läsa i lugn och ro. Han gick hem med en tjej från krogen när han var 19 år, de var båda fulla och hade sex. Hon uppger att hon inte minns något av detta och att hon inte gett samtycke. Morgonen efter vaknar hon och ringer polisen. Han arresteras men släpps kort efter. Vid rättegång medger han samlag men nekar våldtäkt, däremot kan han inte styrka samtycke varpå han blir dömd för sexuellt utnyttjande i och med att hon var så pass onykter att hon inte bedömdes vara vid sina sinnes fulla bruk. 

Efter att jag läst alla dokument så ringde jag upp honom. Jag hade mängder av frågor och han svarade på alla. Han säger att han enbart haft en relation och en sexpartner sedan han blev dömd. Han är livrädd att bli anklagad igen varpå han avstått slentrian sex helt och enbart haft det i den relation han ingick. Men det är enbart med en person. 

Han hävdar fortfarande sin oskyldighet men medger att det var oaktsamt av honom och att han aldrig kommer sätta sig i en sådan situation igen, men han vill vara öppen med det han gått igenom men förstår om jag väljer att avsluta det vi påbörjat då domen innebär vissa begränsningar. Jag har bland annat berättat för honom att jag vill resa till USA för en lång semester (12 månader) i framtiden. Han fick avslag på Visum till USA för en arbetsresa pga tidigare dom .

Jag vet faktiskt inte vad jag ska tänka eller göra. Han är helt fantastisk men jag blir orolig såklart. Jag vågar heller inte berätta för någon i min närhet då jag inte vill att han ska "bli dömd" av min familj eller vänner om vi skulle välja att fortsätta träffas. 

• Svar på tråden Han är dömd för sexuellt utnyttjande
  • Anonym (Kaos)
    Anonym (?) skrev 2024-12-02 11:13:20 följande:

Är det domen eller handlingen som är problemet för dig?

Både ock tror jag. 

Jag får inga konstiga vibbar från honom men självklart ifrågasätter jag honom på olika sätt. Hur väl känner vi egentlign människor som finns omkring oss. Vi har varit i samma kompiskrets i 3 år och jag har aldrig hört talas om detta. Han valde att flytta och byta stad efter domen då han var rädd och kände sig dömd. 

Med en sådan dom blir man såklart dömd på förhand. Oavsett omständigheterna. Han står för vad han gjort och medger att han var oaktsam men vidhåller att det var ett ömsesidigt beslut att ha sex. Att han aldrig någonsin, vare sig då eller nu, skulle ha sex emot någons vilja. 

Men jag blir också ledsen då domen innebär begränsningar för honom, vilket skulle påverka mig också. Vi skulle alltså inte kunna resa tillsammans till USA. Det är inte något som jag skulle lämna honom för, jag hade ändå planerat att åka själv men visst hade det varit fantastiskt att åka tillsammans med en partner. 

Han är verkligen helt underbar, snygg, omtänksam och en riktig gentleman. Man jag är lite rädd. Det ska jag inte neka.
  • Anonym (Kaos)
    Anonym (Toker) skrev 2024-12-02 11:18:38 följande:

Kaos för det? Tio år sedan dessutom....

Han har på sin höjd i berusat tillstånd haft sex med en lika packad tjej... Han berättade det dessutom för dig innan du kom på det...

Lite varningsflagga att han påstår att inte vågat träffa mer än en tjej sedan dess. Den biten förstår jag inte ärligt talat? Kan ju vara en lögn också?

Det är inget jag ifrågasätter alls faktiskt. När jag lärde känna honom för 3 år sedan så var han nybliven singel efter ett längre förhållande. 

Jag har även frågat vår gemensamma vän som bekräftat att han inte är en "sån som ligger runt" och frånsett från exet så kände denna gemensamma vän inte till att han haft andra. 

Han har överhuvudtaget inte alls försökt att få mig i säng och nu i helgen var det första gången vi kysses mer intensivt. Innan har det mer varit en avskedspuss. 
  • Anonym (Kaos)
    Fjäril kär skrev 2024-12-02 11:31:08 följande:

Nog för att han redan avtjänat sitt straff och genuint ångrar sina handlingar så kan jag ju inte låta bli att undra om han också gjort något åt det inom sig som gjorde att han hamnade där från början?  Eller har han smitit ifrån sitt inre ansvar? Dvs att faktiskt lägga av med alkohol om han inte kan bete sig och kanske också sökt hjälp för gränslöst beteende?  Det finns trots allt en orsak till varför han gick över gränsen... alkohol är en bidragande orsak men även en packad människa med vett fattar vart gränsen går.  
    Jag skulle nog vara mer orolig över vad han går och bär på inom sig .. 

Sant! Jag är inne på samma spår och har ställt dessa frågor. 

Han gick hos psykolog de första åren efter domen. Dels för att han kände sig oskyldigt dömd och gick in i en svår depression, fick svårt att lita på människor och samtidigt känt sig hur skyldig som helst. 

Han dricker väldigt lite alkohol, jag har inte sett honom onykter. Vi har delat på en flaska vin när vi ätit middag. På fester vi varit på har han oftast varit den som kör. Men vi känner inte varandra så pass väl än, men det jag sett så skulle jag säga att han inte dricker mycket. 
  • Anonym (Kaos)
    Anonym (xxx) skrev 2024-12-02 11:33:32 följande:

Jag hade inte gjort slut. Han gjorde fel, helt klart, men han var 19 år och full. Han har sonat sitt straff. Han har avstått från tillfälliga sexuella kontakter.

Men jag skulle vara väldigt uppmärksam på hur han beter sig när det kommer till sex, hur han respekterar dig om du inte vill någon gång t ex. 

Det är den delen jag känner mig rädd inför. Att jag ens ska behöva vara uppmärksam. 

Han har hittills inte gett några som helst signaler som jag skulle tolka som red flags. Jag har helt ärlig varit frustrerad över att han inte gått längre än en kyss. Bollade detta med en vän för bara en vecka sen, ifrågasatte om han alls var intresserad. Så visar det sig att han bär på detta. 
  • Anonym (Kaos)
    Anonym (Granbarr) skrev 2024-12-02 11:38:49 följande:

Han verkar ju haft en fullt normal relation efter detta så vad är det egentligen du reagerar på? 

Att du vet om detta betyder ju inte att andra måste få veta. Detta är ju ingenting som kommer påverka din vardag på något sätt under förutsättning att han kan hantera alkohol på vettigt sätt .

Jag vet faktiskt inte hur den relationen fungerade. Han sa att de gjorde slut då de var på olika platser i livet och att känslorna tog slut med nya drömmar som föddes. De är fortfarande vänner men hon umgås inte md hela kompisgänget längre. 

Kompisgänget är egentligen en grupp killar som känt varandra sedan universitetet och vars tjejer blivit goda vänner. Jag är nära vän med en av flickvännerna och har blivit inbjuden med armbågen så att säga, tihi. 
  • Anonym (Kaos)
    Anonym (Toker) skrev 2024-12-02 11:42:40 följande:
    Han låter lite mesig. Han är säkert oskyldig som han säger. Eller så kommer han förmodligen inte att göra om det i vart fall. Låter ju som en jättebra kille, bara att tuta och köra!

Jag förstår inte att det ska vara en så stor grej?
    För mig är det en stor grej att dejta någon som blivit dömd för sexbrott. 

Men det är inget jag kan bolla med någon i min närhet då jag vill att det ska vara hans beslut att berätta. Så behöver bara bolla med någon. 
  • Anonym (Kaos)

Tack snälla för alla svar! Det är en svår situation. 

Han har varit tydlig med att han ger mig utrymme att fundera och att han uppskattar att jag reflekterar innan jag ger besked om jag vill fortsätta träffa honom eller inte. Han skickade ett mysigt morgon sms i morse som jag inte svarat på än, men tror att jag ska göra det nu.  

• Anonym (Kaos)
    Anonym (Svårt) skrev 2024-12-02 11:51:21 följande:

Tänker även lite på det här med ärligheten. Nu för tiden så hör det till vanligheten att tjejer googlar sina dejter och kollar Lexbase. Så han kanske ville undvika att du skulle hitta det utan att han ville vara först.

Jag har inte haft en tanke på att Googla honom så. Han har ju varit en i grabbgänget och känts som en trygg person att börja träffa. 

Han sa att han ville vara ärlig med mig, men var också rädd att skrämma bort mig. Men han vill absolut inte gå längre förrän jag visste sanningen. Han var också förberedd med förundersökningsprotokoll, rättegångsprotokoll osv så att det inte bara var hans egna ord. Han vill inte slingra sig på något sätt, han är dömd och det kan han inte ändra. 
  • Anonym (Kaos)

Bara för att ... Googlade honom nu och det finns inga domar listade på honom på Mr.Koll, Lexbase eller någon annanstans vad jag kan hitta. Vet inte om det är för att det är en äldre dom (över 10 år). 

Vi har sms:at lite nu och han är superfin som vanligt. 

• Anonym (Kaos)
    Anonym (Toker) skrev 2024-12-02 13:20:30 följande:
    Ja, då är han bortgallrad. Det vet han förmodligen om. Fattar inte varför han berättade saken då ärligt talat.

Men han är säkert snäll som du säger.
    Han vill inte bygga en relation på falska grunder. Han är ärlig och öppen. Även om det är ett tungt ämne för honom att prata om så lägger han hellre alla kort på bordet med risken att förlora mig, än att leva med en lögn mellan oss.  

Tänk om vi inlett en relation utan att han berättat och att jag år senare fått reda på detta. Herregud så lurad jag hade känt mig. Då hade det ju verkligen känts som att han försökte dölja något. 
  • Anonym (Kaos)
    Anonym (Ada) skrev 2024-12-02 13:22:42 följande:

Det var 10 år sedan. Han har Tagit sitt fulla ansvar för det han gjort. Han var 19 och inte ens en vuxen man. 

Jag har blivit våldtagen som ung. Av en maskerad man som överföll mej på väg hem från skolan. Jag blev sönderskuren och misshandlad och låg länge på sjukhus. Jag var inte hans enda offer.Han höll på några år innan han åkte fast.  Hade det här varit din kille hade jag sagt spring.

Men ett ligg på fyllan med någon man gått hem med. Där båda är lite för fulla och tjejen kommer på att säga nej mitt i hade jag inte sett särskilt allvarligt på. För full och ung och dum för att kunna hantera situationen, ja. Absolut skulle han inte haft sex med henne. Han gjorde fel. Han har tagit ansvar för det. Det borde vara nog så. Att han är öppen och berättar för dej innan ni har sex ser jag som att han är en fin man. Jag skulle aldrig avsluta på grund av det. 

Stor kram till dig!! Du är en överlevare! Ingen ska behöva gå igenom det du gjort!!

----
    Hon sa inte nej under akten, han kunde inte slutföra heller då han var för full, så de båda däckade. På morgonen frågade hon om de haft sex, han sa "Ja" och hon ringde polisen och anmälde honom för våldtäkt. 

Båda bekräftar delar av detta i förhör men hon hävdar att hon inte minns att de hade sex då hon redan däckat och att det därför inte var under samtycke. Han hävdar att hon var full men vaken och deltog aktivt. 

Ord mot ord men han dömdes för sexuellt utnyttjande. 
  • Anonym (Kaos)

Jag har beslutat mig för att ge det här förhållandet en chans. Vill ta det långsamt en tid framöver för att hinna landa i mitt beslut, men vill utforska honom och oss. Om det fortsätter som det hittills gjort så vinner jag storvinsten för han är verkligen fantastisk. 

• Anonym (Kaos)
    Anonym (XYZ) skrev 2024-12-02 16:04:13 följande:
    Om rätten som har haft alla möjligheter att ställa alla relevanta frågor till både offret och förövaren trots allt har kommit fram till att det handlar om ett sexuellt utnyttjande så skulle jag känna mig betydligt mer benägen att tro på dem än på den som blev dömd som förövare. Det känns ganska rimligt att man vill tona ner sin roll i ett rättsfall när man har som mål att bli tillsammans med en ny tjej.

Jag är säkert färgad av saker jag sett och hört förut, men personligen skulle jag inte ge en sån här människa en chans. Tyvärr! 
    Han har inte tonat ner någonting, allting han sagt är styrkt i dokumenten. 
  • Anonym (Kaos)
    Anonym (Samma sits) skrev 2024-12-03 00:40:47 följande:
    Min partner blev oskyldigt dömd för sexuellt övergrepp pga svartsjukedrama för X antal år sedan. Då jag kände honom väldigt väl redan innan vi blev tillsammans så visste jag om hur han hade haft det tidigare... Så jag trodde självklart inte på historien som målades upp om honom, trots allt så dömdes han i domstol (går inte att vinna mot en kvinna som drar historier så hon tror på dem själv).

Finns så mycket hat kring allt hans X ställt till det för honom och oss, och fortfarande gör och kommer undan med, men jag försöker vara saklig här ändå...

Han är den finaste människan jag mött, en mer omtänksam man kan jag inte hitta. Vi kommer gifta oss 2026, han är mitt allt trots dömande människor.

Jag förstår att din "blivande kille" inte har dejtat... Män som blivit dömda för olika typer av sexualbrott är livrädda att hamna i den situationen igen. Sedan samtyckeslagen kom 2018 så har allt eskalerat och det är vida känt att tjejer polisanmäler ett ONS eller en sexpartner som inte va så "skön" och kan inkassera minst 250.000kr. Då det inte krävs fysisk bevisning utan räcker med en påhittat historia som man även berättat för en väninna, då är bevisningen tillräcklig TRAGISKT!!!

Vi kommer inte heller att kunna åka till USA osv men det är en världslig sak i sammanhanget. Finns många andra härliga länder som vi hellre åker till som en gemensam dröm.

Svårare är det med ekonomin och arbete... Är inte lika enkelt. Har han jobb?

Mitt råd, ge han en chans. Att han är försiktig med sexuella relationer är fullt förståeligt. Han bär med sig ett bagage som han kommer få fortsätta jobba med, men med öppenhet och tillit kommer han växa tillsammans med dig.

Stort lycka till fina du ❤️
    Tack för ditt svar Hjärta 

Han är välutbildad och har ett toppjobb. Äger egen bostad, inga billån eller anmärkningar. Han är en väldigt ordningsam person. 

Vi har som sagt befunnit oss i samma umgängeskrets i flera år och har flera gemensamma vänner, men detta är inget han delat med alla utan bara någon enstaka av hans vänner vet om detta då han bytte stad och började om efter domen. 

Vi pratade länge på telefon igår. Han har fortfarande god kontakt med sitt ex och frågade om jag ville prata med henne ... som referens. Han har inget att dölja och har berättat för exet om att vi träffas. Hon har gått igenom vad jag går igenom nu och det vore kanske inte så dumt att prata med henne. 

Han är beredd att satsa men förstår om jag väljer att inte fortsätta träffa honom. Jag har inte sagt till honom att jag vill ge oss en chans, utan vill nog prata med hans ex först. 
  • Anonym (Kaos)
    Goneril skrev 2024-12-03 03:53:05 följande:

Han blir inte beviljad ESTA? Brottet "moralisk skändlighet", "moral turpitude" försvårar, men har brottet begåtts när han var under 18 år eller för mer än 5 år sen borde det inte vara några problem, skumt det här. Vad vet du egentligen om den här charmige gentlemannen?                                                                                                       År 2014 var jag i Iran och kunde därför inte resa till USA inom en 5-årsperiod. Numera skulle jag för övrigt inte våga åka till Iran, men jag har nog fortfarande en "prick" på mig inför en eventuell USA-resa.

Om jag förstår det rätt så blev han inte beviljad ESTA för ett antal år sedan när han skulle resa dit i arbete. Alternativet var då att ansöka om arbetsvisum men i dialog med chef så valde företaget att skicka en annan representant. 

I och med att det nu är mer 10 år sedan så bör brottet vara preskriberat enligt visum ansökningsprocess. Har försökt att läsa på och ser ingen anledning till att han skulle nekas nu. 
  • Anonym (Kaos)

Uppdatering då denna tråd fortfarande är aktiv. 

Jag har valt att fortsätta träffa denna man. Har träffat hans ex nu och hon intygar att han är en reko kille. De hade ett förhållande i över 3 år och bodde tillsammans det sista året. De är fortfarande goda vänner och hon har inget negativt att säga om honom. De ville olika saker i livet och separerade i vänskap. 

Däremot tycker exet att det är synd att han fortfarande straffar sig själv och blir straffad av andra för det som hände för 10 år sedan. Exet hade mer information om händelsen och efterförloppet som hon själv tog reda på när hon var i min sits. Bland annat har tjejen i fråga anmält flera killar för våldtäkt och misshandel både innan och efter, varav minst en till blivit dömd. 

Frågade mannen om han kände till detta och det gjorde han, men han vill inte verka som att han skyller ifrån sig eller duckar ansvar för sin gärning. Jag har meddelat att jag vill fortsätta träffa honom men vi har bestämt att fortsätta dejta ett tag och känner efter innan vi tar nästa steg (ja dvs. sex ...).

Just nu känns det bra och jag är verkligen förälskad i denna fantastiska man Hjärta

• Anonym (Kaos)
    Xenia skrev 2024-12-09 22:41:55 följande:
    Var han dömd för både våldtäkt och misshandel? Jag har uppfattat att han var dömd för sexuellt utnyttjande och att båda var fulla.

De flesta bör få en andra chans, detta är inte ett brott som man ska fördömas i all evighet för.
    Han dömdes för sexuellt utnyttjande då han erkände samlag och hon hävdar att det skett efter att hon däckat. Ord mot ord då han insisterar att hon deltagit aktivt, men att de pga berusning inte kunde avsluta. Somnade/däckade tillsammans. Hennes version var att hon redan däckat och inte minns att de haft sex utan att han utnyttjat hennes berusade tillstånd. Eftersom han direkt erkände samlag och inte kunde styrka medgivande blev han därför dömd för oaktsamhet. 

Han dömdes att betala 15000kr i skadestånd och 1 års villkorlig dom. 
Svar på tråden Han är dömd för sexuellt utnyttjande