• Anonym (Svärmor)

Hur kan man vara så jävla otacksam?

Min son och hans fru har precis flyttat in i sitt hus de har köpt. Jag tänkte att de hade mycket att stå i med uppackning och annat, och att de behövde landa lite. Så jag tog initiativ och åkte och storhandlade mat åt dem och fyllde kyl, skafferi och frys.

När jag kom med handlingen blev sonen tacksam, men svärdottern var inte lika uppskattande. Jag sa att jag kan åka och handla åt dem men de får swisha mig för maten för den kan jag inte bjuda på. Det blev ca 1300 med allt. Svärdottern sa då att hon tycker jag måste fråga om såna saker innan jag gör det så det är okej och att summan att handla för är okej. Sen sa hon när jag packade upp allt att det och det och det äter inte dem och att hon var tacksam för omtanken men jag måste fråga dom nästa gång för hon hade planerat veckans meny redan och tänkt handla efter den. Min son sa glatt att det blev jättebra och de kan vara flexibla, men svärdottern var lite sur och otacksam. Jag känner att här hjälper man till och så bemöts man med en sur min från svärdottern för det inte blev som hon ville. Hon har kontrollbehov deluxe.

Hur kan man vara så jävla otacksam rent ut sagt mot folk som underlättar och hjälper en?

• Svar på tråden Hur kan man vara så jävla otacksam?
  • Jemp

Du har ju inte hjälpt dem. 

Tanken var kanske god (men lite gränslös), men det är inte samma sak.

• Anonym (Ja)
    Anonym (Svärmor) skrev 2024-11-26 18:33:52 följande:
    Sonen var tacksam och tyckte inte summan var konstig. Ibland blir det inte som man tänkt sig, jag anser inte svärdottern har rätt att sura för det. Nu sparade de tid på att slippa handla och kan prova att äta saker de kanske inte är helt vana vid. De kan ju vara något de faktiskt tycker om sen. Aldrig fel att tänka nytt och prova nytt, om man inte är fyrkantigt lagd såklart.
    Jo hon har all rätt att sura. Det vore en sak om du hade köpt mat för ett par dagar, men inte såna summor! Nu blir det du som bestämmer vad de måste äta inom de närmaste dagarna, inte alls kul. Sedan var det dessutom många saker som de inte ens äter, de sakerna borde du ha behållit själv. Du behöver inte alls komma med pekpinnar om att de borde testa något nytt.
  • Anonym (Frida)

Det hade varit helt ok om du hade köpt saker som du var ganska säker på att de brukar använda, och _gett_ dem det. Liten trevlig inflyttningspresent, typ.
    Att köpa saker som de inte gillar, oombedd, och sedan kräva pengar för det är... tja... jättekonstigt och ett rejält övertramp! (även om din son ville vara snäll och försökte släta över det)
    Be om ursäkt och skicka tillbaka pengarna, om de redan har hunnit betala. 

• Anonym (Stjälp eller hjälp)

Att handla mjölk, smör, bröd och ost eller något man vet att de äter är en sak, och då bjuda på det. Eller att köpa en tårta för att fira.
    Men att fylla ett kylskåp med mat i hen bett om, och sedan begära 1300 kr, hade åtminstone inte gjort mig supertacksam.
    Ett rejält socialt övertramp!

• Anonym (Kylskåpet)

Om du hade fått en matlista hade det varit en helt annan sak. Men nu ska de betala 1300 kr för mat som de inte hade bett om, och som du hade valt ut? Har jag förstått rätt? Om du hade betalat för maten hade det varit en fin gest, men hon ville kanske inte ens ha hälften, men måste ändå betala för det.

Så vem är det egentligen som har "kontrollbehov deluxe?" Svärmor! Det var du som bestämde vad som ska finnas i kyl och frys! 

• Anonym (Svärmor)
    Tom Araya skrev 2024-11-26 18:35:56 följande:

Jag hade inte heller velat betala för mat andra har valt.

Det här är en sådan grej man inte "hjälper" andra med. Du verkar sakna fingertoppskänslan och kompenserade inte för det genom att kommunicera heller.

Har handlat åt min dotter och svärsonen. Inga sura miner alls. Så jo, vissa uppskattar den hjälpen. Sedan har sonen sagt att han tycker de äter samma hela tiden. Då blev min matkasse lite inspiration till nya saker. Det är inte bara svärdottern som bestämmer, min son har lika mycket rätt att säg till om om vilken hjälp de vill ha.
  • Anonym (Ronny)
    Anonym (Svärmor) skrev 2024-11-26 18:46:49 följande:
    Har handlat åt min dotter och svärsonen. Inga sura miner alls. Så jo, vissa uppskattar den hjälpen. Sedan har sonen sagt att han tycker de äter samma hela tiden. Då blev min matkasse lite inspiration till nya saker. Det är inte bara svärdottern som bestämmer, min son har lika mycket rätt att säg till om om vilken hjälp de vill ha.
    Då kan han betala dig för egna pengar utan att deras gemensamma matkassa påverkas?

• Anonym (Ja)
    Anonym (Svärmor) skrev 2024-11-26 18:46:49 följande:
    Fast han sa ju inte att de ville ha någon hjälp alls.... Det var ingen som bad dig. Och ändå tycker du att du ska kräva pengar för något de aldrig bett om. Skicka tillbaka pengarna om du är seriös med att vilja hjälpa dem!
  • Anonym (Svärmor)
    Anonym (Stjälp eller hjälp) skrev 2024-11-26 18:44:46 följande:

Att handla mjölk, smör, bröd och ost eller något man vet att de äter är en sak, och då bjuda på det. Eller att köpa en tårta för att fira.
    Men att fylla ett kylskåp med mat i hen bett om, och sedan begära 1300 kr, hade åtminstone inte gjort mig supertacksam.
    Ett rejält socialt övertramp!

Mjölk, smör, bröd och ost är några axplock av vad jag handlade. Men det var FEL mjölk, FEL bröd (jag köpte grovt bröd med frön i, svärdottern ville tydligen ha ljust bröd typ hönökaka). Jag köpte lite mer hälsosam mat helt enkelt, för jag bryr mig. Svärdottern köper mycket skräp i mina ögon och det kan vara nyttigt att testa annat än det hon är van vid.
  • Anonym (Nix)

Svårt att tro på detta men för sakens skull: Jag hade inte uppskattat detta.
    Jag är lite svår med mat så den kassen hade jag inte velat betala för.

Svar på tråden Hur kan man vara så jävla otacksam?