• Anonym (Svärmor)

Hur kan man vara så jävla otacksam?

Min son och hans fru har precis flyttat in i sitt hus de har köpt. Jag tänkte att de hade mycket att stå i med uppackning och annat, och att de behövde landa lite. Så jag tog initiativ och åkte och storhandlade mat åt dem och fyllde kyl, skafferi och frys.

När jag kom med handlingen blev sonen tacksam, men svärdottern var inte lika uppskattande. Jag sa att jag kan åka och handla åt dem men de får swisha mig för maten för den kan jag inte bjuda på. Det blev ca 1300 med allt. Svärdottern sa då att hon tycker jag måste fråga om såna saker innan jag gör det så det är okej och att summan att handla för är okej. Sen sa hon när jag packade upp allt att det och det och det äter inte dem och att hon var tacksam för omtanken men jag måste fråga dom nästa gång för hon hade planerat veckans meny redan och tänkt handla efter den. Min son sa glatt att det blev jättebra och de kan vara flexibla, men svärdottern var lite sur och otacksam. Jag känner att här hjälper man till och så bemöts man med en sur min från svärdottern för det inte blev som hon ville. Hon har kontrollbehov deluxe.

Hur kan man vara så jävla otacksam rent ut sagt mot folk som underlättar och hjälper en?

• Svar på tråden Hur kan man vara så jävla otacksam?
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Svärmor) skrev 2024-11-27 16:36:19 följande:
    Nej. Jag förstår faktiskt inte problemet att exempelvis dricka lättmjölk istället för standardmjölk tills den tar slut.
    Lättmjölk smakar nästan som vatten i jämförelse. Inte alls kul att behöva tvinga i sig, särskilt som man tvingas betala för det också.
  • Anonym (Svärmor)
    Anonym (Ja) skrev 2024-11-27 16:42:26 följande:
    Lättmjölk smakar nästan som vatten i jämförelse. Inte alls kul att behöva tvinga i sig, särskilt som man tvingas betala för det också.
    Man överlever det EN gång.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Svärmor) skrev 2024-11-27 17:01:00 följande:
    Varför skulle man...? Drick det själv om du tycker om det.
  • Anonym (Mandomsmannen)

Nej, svärmor.

Tag nu denna händelse som en lärdom inför framtiden.

Jag vill att du blir mycket mer generös mot din son och svärdotter, såväl attitydmässigt som ekonomiskt.

"Domstolen" som du har vänt dig till har bestämt att det du presterar hittills inte räcker.

• Goneril

Vi, den samlade menigheten I denna tråd, får se oss besegrade av svärmors totala brist på social kompetens. I det här läget har jag börjat tycka synd om henne; givetvis har hon haft det snårigt i tillvaron vid många tidigare tillfällen på grund av sin bristande självinsikt.Om hon nu läser och långsamt begrundar dessa inlägg kan hon kanske ta lite lärdom inför framtiden. Ja, och svärmor, inte ska du svära heller, det höjer inte din status att lägga in lite "jävla" här och där; en mogen dam ska väl inte bruka invektiv! 

• Anonym (Alexandra)
    Anonym (Svärmor) skrev 2024-11-27 17:01:00 följande:
    Är det det du ville uppnå med din "fina gest"? Att det skulle behöva tvinga i sig saker de inte ville ha för att de ändå "överlever" en gång? Oavsett hur stressad jag var i ett flyttkaos skulle jag hellre åka och handla själv än att behöva tvinga i mig grejer jag inte tyckte om för att sen låtsas vara tacksam. Speciellt om det ändå är jag som betalar för det.

Du måste ju inse själv att ingenting i utförandet av din present där var lyckat eller uppskattat? Du köpte sånt de inte ville ha eller äter, du ville ha betalt för det, utan att stämma av budget innan, du bryr dig inte ens om huruvida de gillade grejerna, för du tycker att de kan tvinga i sig det ändå för "man överlever".

Var i det här ska de ha blivit glad och tacksam för hur otroligt "hjälpsam" du var?
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Alexandra) skrev 2024-11-27 17:51:00 följande:
    Är det det du ville uppnå med din "fina gest"? Att det skulle behöva tvinga i sig saker de inte ville ha för att de ändå "överlever" en gång? Oavsett hur stressad jag var i ett flyttkaos skulle jag hellre åka och handla själv än att behöva tvinga i mig grejer jag inte tyckte om för att sen låtsas vara tacksam. Speciellt om det ändå är jag som betalar för det.

Du måste ju inse själv att ingenting i utförandet av din present där var lyckat eller uppskattat? Du köpte sånt de inte ville ha eller äter, du ville ha betalt för det, utan att stämma av budget innan, du bryr dig inte ens om huruvida de gillade grejerna, för du tycker att de kan tvinga i sig det ändå för "man överlever".

Var i det här ska de ha blivit glad och tacksam för hur otroligt "hjälpsam" du var?
    Och hela detta tjafs när man står mitt i en flytt, helt j*vla slut, med en kränkt svärmor på halsen. Stackars svärdotter....
  • Anonym (J)

Men läs det jag skrev. Det hade varit bättre om du hade handlat åt dem, med deras handlarlista. Hur känner du kring det, när man säger så? 

Varför är detta så svårt att förstå? 

Du tvingar ju på dom en räkning för inget de ens bett om 

• Anonym (Ronny)
    Anonym (Svärmor) skrev 2024-11-26 19:38:19 följande:
    Min son lagar mat! Men det är hon som bestämmer menyn. Varför utgår du ifrån att han inte lagar mat?
    Om han velat ändra menyn hade han naturligtvis gjort det själv.
    Eller vad är det för våp du uppfostrat?
Svar på tråden Hur kan man vara så jävla otacksam?