• Anonym (Svärmor)

Hur kan man vara så jävla otacksam?

Min son och hans fru har precis flyttat in i sitt hus de har köpt. Jag tänkte att de hade mycket att stå i med uppackning och annat, och att de behövde landa lite. Så jag tog initiativ och åkte och storhandlade mat åt dem och fyllde kyl, skafferi och frys.

När jag kom med handlingen blev sonen tacksam, men svärdottern var inte lika uppskattande. Jag sa att jag kan åka och handla åt dem men de får swisha mig för maten för den kan jag inte bjuda på. Det blev ca 1300 med allt. Svärdottern sa då att hon tycker jag måste fråga om såna saker innan jag gör det så det är okej och att summan att handla för är okej. Sen sa hon när jag packade upp allt att det och det och det äter inte dem och att hon var tacksam för omtanken men jag måste fråga dom nästa gång för hon hade planerat veckans meny redan och tänkt handla efter den. Min son sa glatt att det blev jättebra och de kan vara flexibla, men svärdottern var lite sur och otacksam. Jag känner att här hjälper man till och så bemöts man med en sur min från svärdottern för det inte blev som hon ville. Hon har kontrollbehov deluxe.

Hur kan man vara så jävla otacksam rent ut sagt mot folk som underlättar och hjälper en?

• Svar på tråden Hur kan man vara så jävla otacksam?
  • Anonym (Svärmor)
    Anonym (japp) skrev 2024-11-27 18:46:19 följande:

Är det min svårmor somstartat tråden?

Mitt i en flytt, jag, sambo, tre barn. Hon dök upp oombedd med matkassar för ca 1300 kr.

Hennes son var dock inte glad, utan bara höll god min för att vi var totalt slutkörda och hade i alla fall 3 timmars med jobb fraför oss. Vi är lite motsatser där, när han är slut biter han ihop tills han får kollapsa, jag blir istället mer lättretlig och biter ifrån.

Min svärmor är dock dum på riktigt. Hon har, under hela mitt förhållande till hennes son varit vad jag ser som typiskt 80-90-tals bantare, som dessutom inte tror på alleriger och matsvårigheter. Absolut ingenting får innehålla fett, det ska vara lättmjölk och lättmargarin och 10%-ig ost och lightphiladelphia, och varken avokado eller lax eller kycklinglår är ok. Fett som både jag och två av barnen behöver då vi är pinnsmala, jag och ena barnet lider av undervikt som vi har svårt att få bukt med. Sedan respekterar hon som sagt inte alls alleriger, som vi har några stycken, utan det ska smygas in ingredienser för att testa oss, eller som nu, bara rakt upp och ned köpa massor av sådant, och klappa sig på axeln för att hon "köper mat som vi inte köper själva, variation är bra". Så, om denna TS verkligen är min svårmor, så undviker hon alltså att tala om att det vi är "otacksamma" om är mat som vi inte KAN äta. Inte inte VILL äta, inte KAN äta. Detta inkluderar sådant som förvisso är nyttigt för gemene man, så som baljväxter, vissa rotfrukter och stenfrukter. 

Det lät identiskt absolut.
    Men min svärdotter är mycket mer sur och vresig än du verkar vara och min son var genuint glad och tacksam till skillnad från din sambo.
  • Anonym (Ta hem)
    Anonym (Svärmor) skrev 2024-11-27 17:01:00 följande:
    Man överlever det EN gång.
    Ja man kan överleva på tex lättmjölk en gång. Men då ska det vara att man blir bjuden på det. Men om man ska betala för varorna så ska man få det man själv vill ha men som jag skrev förut så kunde du ju ta hem varorna.
  • Anonym (Svärmor)
    Anonym (Ta hem) skrev 2024-11-28 12:45:18 följande:
    Ja man kan överleva på tex lättmjölk en gång. Men då ska det vara att man blir bjuden på det. Men om man ska betala för varorna så ska man få det man själv vill ha men som jag skrev förut så kunde du ju ta hem varorna.
    Jag har en del allergier så det hade inte gått.
  • Anonym (En sketen blära)
    Anonym (Svärmor) skrev 2024-11-28 12:45:09 följande:
    sur och vresig 
    HAHAHAhahahaha!! Skrattande

Vad är det förrresten som hindrar dig att besvara inlägg och frågor? Intellektet? Ålderdomen? Sociala förmågan? Läsförståelsen?
  • Anonym (En sketen blära)
    Anonym (Svärmor) skrev 2024-11-27 17:01:00 följande:
    Man överlever det EN gång.
    Anonym (Svärmor) skrev 2024-11-28 12:47:17 följande:

• Anonym (Ta hem)
    Anonym (Svärmor) skrev 2024-11-28 12:47:17 följande:
    Skyll dig själv då och kasta bort grejerna (på din egen bekostnad). De ska inte både tvingas att betala för varorna och kasta bort dem.
  • Anonym (Ö)

Kan du inte svara på hur du hade reagerat om svärdottern kom hem till dig med mat som du inte vill äta, ställt in det i ditt kylskåp och krävt pengar för det?

• Agda90
    Anonym (Svärmor) skrev 2024-11-26 18:29:12 följande:
    Ja, så kan man välja att se det. Om man vill vara negativ.

Man kan också vara lite positiv att folk vill hjälpa en. Tacka och ta emot, äta upp maten och sedan handla på nytt det man har tänkt.
    Tacka och ta emot? Du ville ju att de skulle swisha dig för det du hade handlat.
  • Anonym (Mandomsmannen)

Denna tråden visar tydligt på människans fulare sidor ? Flockbeteende. Drev. Mobbing. Visst, i sakfrågan har ju TS helt fel, men det är ändå som om att när den som läser de kritiska inläggen tvunget måste göra exakt samma sak som alla andra nämligen skriva ytterligare ett kritiskt inlägg om mot TS agerande eller TS svar. Vad, ärligt talat, tillför det 5011:e inlägg som säger samma sak?

Ni som är yrkesverksamma psykologer, beteendevetare och liknande måste ju se detta som ett övertydligt exempel på flockbeteende.

Jag vill också tillägga att det absolut inte är så att majoriteten automatiskt har rätt. Även om det är så i detta fallet.

• Agda90
    Anonym (Svärmor) skrev 2024-11-26 18:24:38 följande:
    Hur kan man vara så jävla otacksam?

Min son och hans fru har precis flyttat in i sitt hus de har köpt. Jag tänkte att de hade mycket att stå i med uppackning och annat, och att de behövde landa lite. Så jag tog initiativ och åkte och storhandlade mat åt dem och fyllde kyl, skafferi och frys.

När jag kom med handlingen blev sonen tacksam, men svärdottern var inte lika uppskattande. Jag sa att jag kan åka och handla åt dem men de får swisha mig för maten för den kan jag inte bjuda på. Det blev ca 1300 med allt. Svärdottern sa då att hon tycker jag måste fråga om såna saker innan jag gör det så det är okej och att summan att handla för är okej. Sen sa hon när jag packade upp allt att det och det och det äter inte dem och att hon var tacksam för omtanken men jag måste fråga dom nästa gång för hon hade planerat veckans meny redan och tänkt handla efter den. Min son sa glatt att det blev jättebra och de kan vara flexibla, men svärdottern var lite sur och otacksam. Jag känner att här hjälper man till och så bemöts man med en sur min från svärdottern för det inte blev som hon ville. Hon har kontrollbehov deluxe.

Hur kan man vara så jävla otacksam rent ut sagt mot folk som underlättar och hjälper en?

Man ska inte pracka på andra mat som de inte vill ha. Ganska så solklart. Äter svärdottern inte fullnornsbröd eller dricker lättmjölk så  köper man inte sådant som hon/de inte vill ha. Det kallas att visa respekt och omtanke. Du å andra sidan anser att du har gjort en god gärning som har handlat mat som svärdotter och son inte vill ha. Känner du dem så dåligt att du inte vet vad de föredrar?

Vill man överraska i sådana lägen så får man tänka till. Jag hade inte uppskattat att få extra jobb med att planera om mat och packa upp en massa varor. Däremot hade jag uppskattat väldigt mycket om svärmor dök upp med middag för kvällen, typ en färdig gryta som bara var att ställa på bordet. 

Du skriver att din son blev glad och svärdotter sur. Tanken har inte slagit dig att din son bet ihop och inte orkade säga något annat? 
    Om han anser att maten han och sambon äter är enformig så är det hans ansvar att ta tag i det med SAMBON. Du ska inte lägga dig i. De är vuxna och ansvariga för sina egna liv. 

Att köpa mat som man sedan kräver att motparten ska betala är INTE en god gärning eller omtänksamt. Det rätta hade varit att kolla med paret ifråga om det var var något du kunde bidra med, du skulle ha haft en dialog med dem. Det kostar att flytta, 1300 kr kan mycket väl ha varit mycket pengar för dem just nu. 

Tyvärr så har du bestämt dig att din svärdotter är sur och hemsk och att du är en snäll ängel. Din relation med svärdottern kommer nog inte att vara så bra med åren om inte du taggar ner en aning. 
  • Venenum

Jag tycker att det är ett övertramp. En köper inte saker till någon de inte bett om under förutsättning att de sen ska betala för det. 

Om du köpt det till dem som en gåva hade jag upplevt det otacksamt av din sons partner, men du har oombett gått och lagt deras pengar på saker de inte vill ha.

>> det är okej att tänka fel, så länge man tänker själv
  • Goneril
    Anonym (Mandomsmannen) skrev 2024-11-28 16:58:28 följande:

Denna tråden visar tydligt på människans fulare sidor ? Flockbeteende. Drev. Mobbing. Visst, i sakfrågan har ju TS helt fel, men det är ändå som om att när den som läser de kritiska inläggen tvunget måste göra exakt samma sak som alla andra nämligen skriva ytterligare ett kritiskt inlägg om mot TS agerande eller TS svar. Vad, ärligt talat, tillför det 5011:e inlägg som säger samma sak?

Ni som är yrkesverksamma psykologer, beteendevetare och liknande måste ju se detta som ett övertydligt exempel på flockbeteende.

Jag vill också tillägga att det absolut inte är så att majoriteten automatiskt har rätt. Även om det är så i detta fallet.

Man behöver inte vara psykolog för att konstatera att det finns mycket av "följa John" i tråden. Det är inte konstigt alls; detta är ett öppet forum och folk säger vad de tycker när det är en fråga de med lätthet kan leva sig in i. Trådstarten och övriga inlägg från svärmors håll är provocerande negativa, alltså är det "öppet mål". Det är uppenbart att svärmor inte har sociala koder klart för sig och bestraffningen låter då inte vänta på sig.                                                                                                                                                                                                                      Det finns en annan aspekt av frågan. Svärmor skriver att hon är fattigpensionär, men ville trots allt hjälpa sonen och hans familj. Hon fick en impuls, handlade oöverlagt och märkte sedan att det blev alldeles för dyrt, hon hade inte råd utan var tvungen att be om pengar för handlingen. Det är ett problem i sig att ett växande antal äldre kvinnor blir fattiga på ålderns höst. Just usel ekonomi påverkar på så många sätt, folk tvingas till ett beteende de egentligen inte önskar. Nu ursäktar inte den dåliga pensionen svärmors beteende; hon kunde erbjudit sig att hjälpa till med något praktiskt i stället.                                                                                                                                                                                    
  • Anonym (J)
    Anonym (Mandomsmannen) skrev 2024-11-28 16:58:28 följande:

Nej jag läste inte ens tråden. Och ju fler som svarar desto mer tydligt att det är knasigt. vad spelar det för roll.
Svar på tråden Hur kan man vara så jävla otacksam?