• Anonym (Svärmor)

Hur kan man vara så jävla otacksam?

Min son och hans fru har precis flyttat in i sitt hus de har köpt. Jag tänkte att de hade mycket att stå i med uppackning och annat, och att de behövde landa lite. Så jag tog initiativ och åkte och storhandlade mat åt dem och fyllde kyl, skafferi och frys.

När jag kom med handlingen blev sonen tacksam, men svärdottern var inte lika uppskattande. Jag sa att jag kan åka och handla åt dem men de får swisha mig för maten för den kan jag inte bjuda på. Det blev ca 1300 med allt. Svärdottern sa då att hon tycker jag måste fråga om såna saker innan jag gör det så det är okej och att summan att handla för är okej. Sen sa hon när jag packade upp allt att det och det och det äter inte dem och att hon var tacksam för omtanken men jag måste fråga dom nästa gång för hon hade planerat veckans meny redan och tänkt handla efter den. Min son sa glatt att det blev jättebra och de kan vara flexibla, men svärdottern var lite sur och otacksam. Jag känner att här hjälper man till och så bemöts man med en sur min från svärdottern för det inte blev som hon ville. Hon har kontrollbehov deluxe.

Hur kan man vara så jävla otacksam rent ut sagt mot folk som underlättar och hjälper en?

• Svar på tråden Hur kan man vara så jävla otacksam?
  • Lönnsirap

Lycka till i striden om din nu vuxna pojke. 

Är du säker på att han är tacksam över att du klampar in i hans vardag med ideer om hur livet ska levas och snackar skit om hans livskamrat?

Vem är det egentligen som har kontrollbehov? Människorna som precis som alla andra vuxna har en plan för att få i sig mat, eller du som köper nyttigt bröd som de inte bett om?

• Mandel

Du bestämmer dig för att göra något och kräver sedan betalt för det?

De är inte otacksamma utan du är ego och spelar martyr. Du har inte ens bemödat dig med att stämma av vad de ev vill fylla upp med - vad de äter, och så vill du ha betalt för det?

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Goneril

TS, har du betalat tillbaka och har du bett om ursäkt? Du får säga att du hade "hjärnsläpp", att du var helt förvirrad. Du får bjuda dem på försoningsmiddag, snarast. Har du tur så blir du förlåten, du har verkligen gjort bort dig.

• Anonym (Kloker)

Tanken var god att hjälpa men bäst är väl att fråga först och då ta en inköpslista innan och handla det dom vill ha och till en summa som ni kommit överens om innan. 

• Xenia

Som ordspråket säger: Den som går oombedd till går otackad ifrån

• olof 45
    Anonym (Svärmor) skrev 2024-11-26 19:07:28 följande:
    De har gått och väl råd. Problemet är bara att svärdottern planerar en meny och blir tydligen extremt fast vid den, det är stört omöjligt att avvika från den menyn hon har planerat för då blir hon sur.
    Det är faktiskt du som är problemet. Hoppas du innerst inne insett detta nu.
  • Anonym (inte en svärmor jag hade önskat mig...)
    Anonym (Svärmor) skrev 2024-11-26 19:23:31 följande:
    Ja? men hur man kan bli så insnöad på en planerad meny övergår mitt förstånd. Det är inte ett Giltigt skäl att bete sig illa anser jag.
    Alltså, hon kanske förklarade det hela med att hon hade en menu planerad, men det fattar du väl själv att det inte är där skon klämmer?

Du använde DERAS pengar, men köpte FEL mjölk, fel bröd osv. Och motiverar det med att dina val är bättre? Snälla du, du får bestämma bröd HEMMA HOS DIG!

Du klampade in på hennes revir - och vill ha applåder för att du "hjälpte dem", fast du bara skapat stress hon henne. Första veckan i nytt hem kanske man itne vill lägga tid på att 'lära sig' äta nya saker...

En svärmor som klampar in och lägger sig i (matplanering, inredning, barnuppfostringstips, whatever) särskilt när de just flyttat in i nytt hem, är en EXTREM red flag. 

Sonen borde inte ha varit glad och tacksam. Han borde ha backat sin partner och visat att du, lilla mamsen, inte har rätt att klampa in och komma med åsikter. De är VUXNA, och de bestämmer i sitt hem. 
  • Anonym (Ui)
    Anonym (Svärmor) skrev 2024-11-26 19:37:29 följande:
    Ja jag köpte mat jag trodde de skulle uppskatta. Så kunde de ägna sin tid åt annat. Själva handlingen kunde jag hjälpa till med men kan inte bjuda på maten.
     Varför bad du inte dem skriva en lista på vad du skulle handla?
  • Anonym (inte en svärmor jag hade önskat mig...)
    Anonym (Ui) skrev 2024-11-27 11:57:55 följande:
     Varför bad du inte dem skriva en lista på vad du skulle handla?
    För att hon inte ville hjälpa dem på riktigt. Hon ville BESTÄMMA vad de skulle ha i skåpen hemma!

Detta är uppenbart för alla, men TS försöker förvränga det till att svärdottern är den med kontrollbehov. Ganska kul tråd (om den alls stämmer).
  • Anonym (Emelie)

Jag tycker att det var omtänksamt av dig MEN om du hade storhandlat för omtanken och stått för det inköpet som en fin gest är ok. Annars om de själva ska betala för maten så hade jag om jag var du frågat om de har en inköpslista så kan du gå och handla. Jag hade nog viftat bort det om det var en gång, inget att bråka om men inombords hade jag blivit lite irriterad. Jag vill handla det som vi äter hemma och gillar också att planera osv. Tråkigt att betala massa mat man inte ens vill äta.

Svar på tråden Hur kan man vara så jävla otacksam?