• Anonym (Svärmor)

Hur kan man vara så jävla otacksam?

Min son och hans fru har precis flyttat in i sitt hus de har köpt. Jag tänkte att de hade mycket att stå i med uppackning och annat, och att de behövde landa lite. Så jag tog initiativ och åkte och storhandlade mat åt dem och fyllde kyl, skafferi och frys.

När jag kom med handlingen blev sonen tacksam, men svärdottern var inte lika uppskattande. Jag sa att jag kan åka och handla åt dem men de får swisha mig för maten för den kan jag inte bjuda på. Det blev ca 1300 med allt. Svärdottern sa då att hon tycker jag måste fråga om såna saker innan jag gör det så det är okej och att summan att handla för är okej. Sen sa hon när jag packade upp allt att det och det och det äter inte dem och att hon var tacksam för omtanken men jag måste fråga dom nästa gång för hon hade planerat veckans meny redan och tänkt handla efter den. Min son sa glatt att det blev jättebra och de kan vara flexibla, men svärdottern var lite sur och otacksam. Jag känner att här hjälper man till och så bemöts man med en sur min från svärdottern för det inte blev som hon ville. Hon har kontrollbehov deluxe.

Hur kan man vara så jävla otacksam rent ut sagt mot folk som underlättar och hjälper en?

• Svar på tråden Hur kan man vara så jävla otacksam?
  • Anonym (japp)

Är det min svårmor somstartat tråden?

Mitt i en flytt, jag, sambo, tre barn. Hon dök upp oombedd med matkassar för ca 1300 kr.

Hennes son var dock inte glad, utan bara höll god min för att vi var totalt slutkörda och hade i alla fall 3 timmars med jobb fraför oss. Vi är lite motsatser där, när han är slut biter han ihop tills han får kollapsa, jag blir istället mer lättretlig och biter ifrån.

Min svärmor är dock dum på riktigt. Hon har, under hela mitt förhållande till hennes son varit vad jag ser som typiskt 80-90-tals bantare, som dessutom inte tror på alleriger och matsvårigheter. Absolut ingenting får innehålla fett, det ska vara lättmjölk och lättmargarin och 10%-ig ost och lightphiladelphia, och varken avokado eller lax eller kycklinglår är ok. Fett som både jag och två av barnen behöver då vi är pinnsmala, jag och ena barnet lider av undervikt som vi har svårt att få bukt med. Sedan respekterar hon som sagt inte alls alleriger, som vi har några stycken, utan det ska smygas in ingredienser för att testa oss, eller som nu, bara rakt upp och ned köpa massor av sådant, och klappa sig på axeln för att hon "köper mat som vi inte köper själva, variation är bra". Så, om denna TS verkligen är min svårmor, så undviker hon alltså att tala om att det vi är "otacksamma" om är mat som vi inte KAN äta. Inte inte VILL äta, inte KAN äta. Detta inkluderar sådant som förvisso är nyttigt för gemene man, så som baljväxter, vissa rotfrukter och stenfrukter. 

• Anonym (Ja)
    Anonym (japp) skrev 2024-11-27 18:46:19 följande:

Mitt i en flytt, jag, sambo, tre barn. Hon dök upp oombedd med matkassar för ca 1300 kr.

Hennes son var dock inte glad, utan bara höll god min för att vi var totalt slutkörda och hade i alla fall 3 timmars med jobb fraför oss. Vi är lite motsatser där, när han är slut biter han ihop tills han får kollapsa, jag blir istället mer lättretlig och biter ifrån.

Min svärmor är dock dum på riktigt. Hon har, under hela mitt förhållande till hennes son varit vad jag ser som typiskt 80-90-tals bantare, som dessutom inte tror på alleriger och matsvårigheter. Absolut ingenting får innehålla fett, det ska vara lättmjölk och lättmargarin och 10%-ig ost och lightphiladelphia, och varken avokado eller lax eller kycklinglår är ok. Fett som både jag och två av barnen behöver då vi är pinnsmala, jag och ena barnet lider av undervikt som vi har svårt att få bukt med. Sedan respekterar hon som sagt inte alls alleriger, som vi har några stycken, utan det ska smygas in ingredienser för att testa oss, eller som nu, bara rakt upp och ned köpa massor av sådant, och klappa sig på axeln för att hon "köper mat som vi inte köper själva, variation är bra". Så, om denna TS verkligen är min svårmor, så undviker hon alltså att tala om att det vi är "otacksamma" om är mat som vi inte KAN äta. Inte inte VILL äta, inte KAN äta. Detta inkluderar sådant som förvisso är nyttigt för gemene man, så som baljväxter, vissa rotfrukter och stenfrukter. 

Välkommen till tråden! Du bekräftar det vi andra har misstänkt hela tiden, om det är du, för det verkar ju som ett konstigt sammanträffande annars.

Hoppas att ni inte betalade en krona!!
  • Anonym (japp)

Oh, ja, hon hade köpt färdig/pic-a-deli-sallad åt oss också så vi skulle "slippa laga mat". EN på 5 personer, med diverse som någon av oss är allergisk mot i. Barnen blev oroliga att vi inte skulle köpa pizza då, för det hade vi lovat att vi skulle göra, för det gör vi nästan aldrig.

• Poison82
    Anonym (japp) skrev 2024-11-27 18:46:19 följande:

Förlåt med detta tror jag inte på. Om du varit ts svärdotter så skulle du inte svara i denna tråd och spä på en argumentation som inte är sund för någon. Totalt onödigt 
  • Anonym (japp)
    Anonym (Ja) skrev 2024-11-27 18:49:37 följande:
    Välkommen till tråden! Du bekräftar det vi andra har misstänkt hela tiden, om det är du, för det verkar ju som ett konstigt sammanträffande annars.

Hoppas att ni inte betalade en krona!!
    Vi kan ju hoppas att vi är ensamma om en sån svärmor.

Jag har sagt bestämt att om min sambo vill betala så får han göra det för sina pengar. Vi har gemensam ekonomi men "fickpengar" som ska räcka till lunch på jobbet och sånt, och varsitt eget pensionssparande, som han isf får ta av.
  • Anonym (J)
    Poison82 skrev 2024-11-27 18:51:26 följande:
    Förlåt med detta tror jag inte på. Om du varit ts svärdotter så skulle du inte svara i denna tråd och spä på en argumentation som inte är sund för någon. Totalt onödigt 
    Hon drog ett exempel på samma situation. Att hon ställde frågan om det kan vara hon som är svärmor är ju en sak man säger när allt är så liknande
  • Anonym (japp)
    Poison82 skrev 2024-11-27 18:51:26 följande:
    Du får tro vad du vill. Jag säger inte bestämt att TS är min svärmor, bara att jag har en likadan, och jag är också frustrerad och har väl någon rätt att uttrycka det, precis som TS.
  • Anonym (Hmmm)
    Anonym (japp) skrev 2024-11-27 18:55:48 följande:
    Du får tro vad du vill. Jag säger inte bestämt att TS är min svärmor, bara att jag har en likadan, och jag är också frustrerad och har väl någon rätt att uttrycka det, precis som TS.

shit vad jobbigt! Det är nog bland det värsta, en svärmor som motarbetar och har kontrollbehov. 

speciellt när en mor och farföräldrar är något som många gånger behövs i vardagspusslet. Istället ställer hon till med mera oro och stress. Hon kunde istället hört sig för om det var något hon kunde hjälpa er med. Då kanske ni tillsammans ätit pizzan ihop, även om svärmor åt en sallad istället, men haft en trevlig stund gett varandra energi att orka fixa vidare med flytten.

ta en lång paus från svärmor tills hon förstått vad hon pysslar med.

• Anonym (seriöst)

haha hur blev tråden ens såhär lång

• Lånehajen

Om du hade handlat och betalat för maten så hade det varit en sak. Då kan man vara tacksam även om det kanske inte är sånt man egentligen gillar eller kan äta av allt. Men att gå och handla saker oombedd åt någon för att sedan kräva dem på pengar för det? Så gör man inte. Tror jag inte du själv hade uppskattat heller.

• Anonym (En sketen blära)
    Anonym (Svärmor) skrev 2024-11-27 16:36:19 följande:
    Nej. Jag förstår faktiskt inte problemet att exempelvis dricka lättmjölk istället för standardmjölk tills den tar slut.
    Jag är förundrad. Är du verkligen nöjd med det inlägget? Blev det bra?

För det första så lär vi oss alltså att standardmjölk är ohälsosam skräpmat.

Hur tror du sedan att inlägget ses:

A. Som att du framstår som ett ÄNNU värre exemplar av helt insiktslös surkärring med kontrollbehov, eller

B. Att du, med hjälp av detta väl underbyggda argument, vinner och vi alla ändrar åsikt? Hurra hurra, hon har muttrat en sur mening om lättmjölk! Då hade hon ju rätt ändå! Hon har snackat ner oss! Låt oss nu alla ta varandra i hand och tillsammans sjunga Svärmorssången!

"Ja hej du gaaaamla klimakteriekrull, låt oss alla bli som fölk och dricka lättmjölk ... Allihopa nu!"
    Anonym (Svärmor) skrev 2024-11-27 16:38:43 följande:

Jag skrev att OM hon nu läser här så möjligtvis att hon tänker om. 

Vadå den enda i världen som har rätt? Jag gjorde en sak i välmening och bemöts med elak och oförskämdheter.

Ja, och då bad jag dig att visa henne tråden där alla dina anhängare ju har skrivit. Hon kommer säkert till insikt när hon ser hur hyllad du blir.

Vadå vadå? Det är ju så landet ligger, eller hur? Du har tappat det lilla förstånd du möjligen innehaft och tror nu, likt det värsta av film-psykfall, att det bara är du som har rätt och hela omvärlden fel. Är det inte lite konstigt? Att alla har fel? Inspärrningsnivå.
  • Anonym (?)

TS har ju inte en särskilt ödmjuk start:
    Hur kan man vara så jävla otacksam?

Detta och alla svar som pekar åt samma håll ger två alternativ.
    Trolltråd.
    En person som inte alls begriper sociala koder eller vanligt folkvett.

Min dotter och hennes man ska flytta i januari och kommer att få hjälp av kompisar de hjälpt att flytta tidigare. Jag tänkte att man kunde dra ihop typ en gulaschsoppa och lite mini-bagutter som "flyttlunch" till alla. Energi lär ju behövas!
    Kommer däremot inta att ta betalt, haha
    Om jag inte bär grejor kan jag bidra med annat.....
    Eller så kanske de hellre vill ha hjälp med att städa och plocka under flytten - vi kan i alla fall prata om vad som hjälper dem mest - det bestämmer inte jag.

• Anonym (KL)

Jag hade på riktigt blivit galet irriterad om min svärmor dök upp med en  mat, utan att  vi bett om det 
    och förväntar sig att vi ska betala.

Har du ens tagit hänsyn till deras planering, vanor och budget? Det är deras hushåll - inte ditt.

• Anonym (En sketen blära)

Låt oss säga att det hade varit mat som vanligtvis uppskattades och som mottagarna tyckte om då.
    Fattar Tant Verklighetsfrånvänd fortfarande inte att man inte kan shoppa loss på eget bevåg åt andra, helt oombett, och sedan kräva betalt? Är det konstigt? Märkligt att vilja bestämma över sina egna pengar och vad som finns i ens eget skafferi?

• Anonym (A)

Hade inte uppskattats vare sig av mig eller maken

Svar på tråden Hur kan man vara så jävla otacksam?