• Anonym (TS)

Hur kan man vilja ha gemensam ekonomi?

Ja, hur?

• Svar på tråden Hur kan man vilja ha gemensam ekonomi?
  • Körsbärsdalen

Jag skulle inte säga att gemensam ekonomi är för alla, men för oss var det rätt. Vi kom in i förhållandet på samma ekonomiska nivå, unga, och fick barn och gifte oss tidigt. Vi har hela tiden gemensamt arbetat för våra mål; lyckliga barn som har det bra, lyckliga vuxna som har det bra, ett hem vi trivs i och samma mål i framtiden. Av vilken anledning skulle vi INTE ha gemensam ekonomi? Såhär 12 år senare känns det fortfarande rätt och rimligt. Vi har samsyn på hur pengarna ska användas och har ALDRIG haft bråk om pengar. 

Skulle vi skilja oss i framtiden, gud förbjude, ska ju allt delas upp 50/50 ändå. 

• Core

Man träffar en person där man direkt känner att det man har tillsammans är mitt nya liv. När vi träffades hade jag betydligt mer än henne i inkomst, från samma stund vi flyttade ihop betalade jag alla räkningarna, sen levde vi för det vi tillsammans hade kvar.

En annan period bytte hon jobb och fick bra lön, samtidigt som jag studerade, så rollerna vart utbytta. 

När vi käkar ute med andra familjer, och de andra börjar dividera om vem som ska betala den här gången, undrar jag verkligen hur man får det att hålla. 

Vad jag än säger att jag vill ha, håller hon med om. När hon vill köpa något, frågar inte jag vad det kostar, utan uppmuntrar. Man har en stor tillit till sin partner att denne klarar av att ta ansvarsfulla beslut, och vi unnar varandra så långt det går. 

Själv skulle jag föredra att leva ensam eller iallafall som särbos om man inte ens kan ha en gemensam ekonomi, för mig är det inget att bygga vidare på. Är vi rika när vi separerar eller dör? Nej, men fan så bra vi hade det på vägen.

• Anonym (Tess)

För att det blir rättvisast när man har barn och hem och inte kan dela upp allt arbete rättvist. 

• Anonym (On point)

Förstår inte folk att pengar bara är ett medel för att dela de gemensamma resurserna?

Pengar har inget värde i sig utan det är vad man kan byta till sig via dem som har ett värde. 

Resurserna i ett hushåll består av mer än vad man har på kontot. 

Vill man leva tillsammans och bygga upp något av värde så gör man det tillsammans. När det egna kontot blir viktigare än vad man bygger upp tillsammans kanske det är tid att flytta ut och leva ensam

• Anonym (resignerad)
    Anonym (On point) skrev 2024-11-23 12:36:57 följande

Vill man leva tillsammans och bygga upp något av värde så gör man det tillsammans. När det egna kontot blir viktigare än vad man bygger upp tillsammans kanske det är tid att flytta ut och leva ensam

Då hade 50% av de män som idag lever i relationer också varit utan.
  • Anonym (Py)
    Anonym (On point) skrev 2024-11-23 12:36:57 följande:

Förstår inte folk att pengar bara är ett medel för att dela de gemensamma resurserna?

Pengar har inget värde i sig utan det är vad man kan byta till sig via dem som har ett värde. 

Resurserna i ett hushåll består av mer än vad man har på kontot. 

Men varför förstår du inte att människor har olika preferenser? Vem är du att avgöra att andra ska separera, för att de inte delar sin ekonomi som du gör?
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Py) skrev 2024-11-23 12:52:00 följande:
    Men varför förstår du inte att människor har olika preferenser? Vem är du att avgöra att andra ska separera, för att de inte delar sin ekonomi som du gör?
    Exakt. 
  • Anonym (Tomas)

Det spelar väl egentligen ingenroll hur man delar upp det så länge båda är med på det och båda är nöjda och glada.
    Hos oss är det jag som står för allting när det gäller räkningar och mat etc etc.
    Började för några år sedan då min fru började få värk i kroppen.
    Jag frågade henne om hon ville sluta jobba för jag tyckte att det var onödigt att båda sliter ut sig.
    Valet var självklart hennes eget hur hon ville göra.
    Allt handlar inte pengar ,man gör vad man kan för varandra när man är gifta och om det går ekonomisk så varför inte och att den andra mår bra ut av det. 
    Alla gör sina egna val över vad som är bäst för familjen. Sen finns självklart orättvisor men då finns det inte kärlek med i bilden om man enbart tänker på pengar att allt ska minsann delas 50% även om den andra tjänar betydligt mer. 

• Anonym (On point)
    Anonym (resignerad) skrev 2024-11-23 12:41:45 följande:
    Då hade 50% av de män som idag lever i relationer också varit utan.
    Varit utan vad då?  Relation eller?

Det kanske vore bäst så för alla
  • Anonym (On point)
    Anonym (Py) skrev 2024-11-23 12:52:00 följande:
    Det handlar inte om preferenser utan om egoism. Kan man inte dela det gemensamma livet och värdesätter saldot på det egna kontot för det gemensamma kontot kanske man inte ska leva i tvåsamhet. Kanske bättre man är särbos fullt ut
Svar på tråden Hur kan man vilja ha gemensam ekonomi?