• Anonym (TS)

Hur kan man vilja ha gemensam ekonomi?

Ja, hur?

• Svar på tråden Hur kan man vilja ha gemensam ekonomi?
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Servia) skrev 2024-11-26 09:18:39 följande:
    Vad får dig att tro att jag inte vill dela med mig av mina pengar?
    Jag är en generös person.

Om vi inte haft separat ekonomi hade vi nästan aldrig haft pengar. Nu har vi alltid pengar. Även om jag har all familjens förmögenhet på mina konton så spenderas överskott på familjen, inte på mig.

Vi ska inte skilja oss. Men om så mot förmodan skulle ske är det rätt självklart att dela lika.

Vi har inte separat ekonomi för att vi inte unnar varandra utan för att det fungerar bäst så för oss.
    Då skulle jag inte säga att ni har separat ekonomi, ni har gemensam men du ser till att pengarna inte försvinner. 
  • PH76
    Anonym (xxx) skrev 2024-11-26 09:43:45 följande:
    Då skulle jag inte säga att ni har separat ekonomi, ni har gemensam men du ser till att pengarna inte försvinner. 
    Gemensam ekonomi behöver ju inte betyda att man har ett gemensamt konto.
  • Anonym (xxx)
    PH76 skrev 2024-11-26 09:45:13 följande:
    Gemensam ekonomi behöver ju inte betyda att man har ett gemensamt konto.
    Verkligen inte. Det är ju bara en teknisk grej. 
  • Anonym (Separerad ekonomi)

Om man träffas och båda börjar på noll och man bygger upp ett liv tillsammans med alld vad det innebär, om en drar in pengar och den andra tar hand om familjen eller om båda jobbar men har olika lön men båda gör allt för det gemensamma dvs familjen då är det okey med gemensame konomi. 

I mitt eget fall hade jag två barn sen innan, jag hade sparat ihop ett kapital, köpt och sålt hus , utbildat mig till högre lön osv osv.............att vi helt plötsligt skulle dela på allt det kan jag inte förstå, jag har kämpat, offrat saker och tagit risker för det jag har idag.
    Dock så har vi proportionell delad ekonomi där vi bidrar procentuellt efter vad man tjänar, det känns rättvist.  Nu utgår jag från att båda har så man klarar sig och inget skevt där den ena knappt har råd till kläder mendan den andra lever i lyx. 

Men man gör det som passar en bäst, det finns inga rätt och fel.

• Anonym (B)

Ofta handlar det om kvinnor som vill styra upp ekonomin. Männen vill slösa så kvinnorna ger sina män veckopeng eller månadspeng. resten sparas. 

eller det gäller förresten män med, har faktiskt två vänner som får veckopeng. Kvinnor som gillar att shoppa och göra botox. 

alla är rika. 

Skulle aldrig tillåta mig ha en partner som styrde vår ekonomi så. som om man vore ett barn, "har inte råd att göra det eller det" när veckopengen är slut. 

• Anonym (Kvinna, 35+)
    Anonym (Hur kan man inte?) skrev 2024-11-26 08:57:22 följande:
    Men ungefär.
    Jaså? Har aldrig hört om ett par som har det så, och i sådana fall är det knappast ekonomin som är det största problemet. Vi har separat ekonomi och det funkar verkligen inte så. 
  • Anonym (Servia)
    Anonym (Kvinna, 35+) skrev 2024-11-26 12:34:22 följande:
    Jaså? Har aldrig hört om ett par som har det så, och i sådana fall är det knappast ekonomin som är det största problemet. Vi har separat ekonomi och det funkar verkligen inte så. 
    Egentligen är det en flytande skala. Med helt gemensam ekonomi ena ändan där man delar allt.

Och helt separat i andra ändan. Var någon som berättade ett skräckexempel om hennes väninna som kunde käka hummer på kvällarna samtidigt som hennes man åt nudlar.
  • Anonym (J)
    Anonym (?) skrev 2024-11-21 16:58:14 följande:

Kan se varför man väljer separerad ekonomi
    En spara och en slösa
    Väldigt olika syn på vad man ska lägga pengar på resor/kläder/bil
    En med stora personliga kostnader, egna barn, dyr hobby, försörjningsbörda
    Eget företag

Jag är slösaren här. Vi har pratat om att ha gemensam ekonomi nu vilket kan hjälpa mig att få bättre koll också. 

Men, vi sätter undan en summa vi får använda upp varje månad. Så är det så. 

Att ha en klumpsumma båda får ta av bäddar för styr en slösaktig person slösar vidare och kanske ännu mer  

• Anonym (J)
    Anonym (B) skrev 2024-11-26 10:01:52 följande:

Ofta handlar det om kvinnor som vill styra upp ekonomin. Männen vill slösa så kvinnorna ger sina män veckopeng eller månadspeng. resten sparas. 

eller det gäller förresten män med, har faktiskt två vänner som får veckopeng. Kvinnor som gillar att shoppa och göra botox. 

alla är rika. 

Skulle aldrig tillåta mig ha en partner som styrde vår ekonomi så. som om man vore ett barn, "har inte råd att göra det eller det" när veckopengen är slut. 

Då är jag en man iså fall 
  • Anonym (J)
    Anonym (Servia) skrev 2024-11-26 09:01:39 följande:
    Vad pratar du om? Alla har inte din situation.

Har varit gift i 20 år och haft separat ekonomi hela vägen. Oerhört bra. Har aldrig behövt att bråka om pengar. Något vi definitivt hade tvingats göra med gemensam ekonomi då min partner inte kan hålla i pengar. 

Inte om man gör som oss. Har en summa båda får använda varje månad och resten rätt in på sparkontot.

Att sitta med klumpsumma att använda är väl en aning dumt 

• Anonym (Em)

Vi lägger inkonsterna i en gemensam hög och fördelar på räkningar, huskonto och matkonto osv. Det som blir över är fickpengar på varsitt konto. Fickpengarna är helt privata utan insyn från den andra.

• Anonym (Servia)
    Anonym (J) skrev 2024-11-26 14:29:45 följande:

Inte om man gör som oss. Har en summa båda får använda varje månad och resten rätt in på sparkontot.

Att sitta med klumpsumma att använda är väl en aning dumt 

Vad menar du?
  • Anonym (Hur kan man inte…)
    Anonym (Kvinna, 35+) skrev 2024-11-26 12:34:22 följande:
    Nä jag fattar. Alla gör ju upp hur dom vill leva, det är ju inte mer med det. Jag tror i alla fall att det skulle bli problem hemma hos mig av olika anledningar. Jag tror det skulle bli mycket bråk över småsaker, och det vill jag gärna slippa. 
  • Anonym (Kvinna, 35+)
    Anonym (Hur kan man inte?) skrev 2024-11-26 17:14:36 följande:
    Nä jag fattar. Alla gör ju upp hur dom vill leva, det är ju inte mer med det. Jag tror i alla fall att det skulle bli problem hemma hos mig av olika anledningar. Jag tror det skulle bli mycket bråk över småsaker, och det vill jag gärna slippa. 
    Här skulle det kanske också bli bråk, om vi hade helt gemensam ekonomi. 
Svar på tråden Hur kan man vilja ha gemensam ekonomi?