Hur kan man vilja ha gemensam ekonomi?
Ja, hur?
Ja, hur?
Om man träffas och båda börjar på noll och man bygger upp ett liv tillsammans med alld vad det innebär, om en drar in pengar och den andra tar hand om familjen eller om båda jobbar men har olika lön men båda gör allt för det gemensamma dvs familjen då är det okey med gemensame konomi.
I mitt eget fall hade jag två barn sen innan, jag hade sparat ihop ett kapital, köpt och sålt hus , utbildat mig till högre lön osv osv.............att vi helt plötsligt skulle dela på allt det kan jag inte förstå, jag har kämpat, offrat saker och tagit risker för det jag har idag.
Dock så har vi proportionell delad ekonomi där vi bidrar procentuellt efter vad man tjänar, det känns rättvist. Nu utgår jag från att båda har så man klarar sig och inget skevt där den ena knappt har råd till kläder mendan den andra lever i lyx.
Men man gör det som passar en bäst, det finns inga rätt och fel.
Ofta handlar det om kvinnor som vill styra upp ekonomin. Männen vill slösa så kvinnorna ger sina män veckopeng eller månadspeng. resten sparas.
eller det gäller förresten män med, har faktiskt två vänner som får veckopeng. Kvinnor som gillar att shoppa och göra botox.
alla är rika.
Skulle aldrig tillåta mig ha en partner som styrde vår ekonomi så. som om man vore ett barn, "har inte råd att göra det eller det" när veckopengen är slut.
Kan se varför man väljer separerad ekonomi
En spara och en slösa
Väldigt olika syn på vad man ska lägga pengar på resor/kläder/bil
En med stora personliga kostnader, egna barn, dyr hobby, försörjningsbörda
Eget företag
Jag är slösaren här. Vi har pratat om att ha gemensam ekonomi nu vilket kan hjälpa mig att få bättre koll också.
Men, vi sätter undan en summa vi får använda upp varje månad. Så är det så.
Att ha en klumpsumma båda får ta av bäddar för styr en slösaktig person slösar vidare och kanske ännu mer
Ofta handlar det om kvinnor som vill styra upp ekonomin. Männen vill slösa så kvinnorna ger sina män veckopeng eller månadspeng. resten sparas.
eller det gäller förresten män med, har faktiskt två vänner som får veckopeng. Kvinnor som gillar att shoppa och göra botox.
alla är rika.
Skulle aldrig tillåta mig ha en partner som styrde vår ekonomi så. som om man vore ett barn, "har inte råd att göra det eller det" när veckopengen är slut.
Inte om man gör som oss. Har en summa båda får använda varje månad och resten rätt in på sparkontot.
Att sitta med klumpsumma att använda är väl en aning dumt
Vi lägger inkonsterna i en gemensam hög och fördelar på räkningar, huskonto och matkonto osv. Det som blir över är fickpengar på varsitt konto. Fickpengarna är helt privata utan insyn från den andra.
Inte om man gör som oss. Har en summa båda får använda varje månad och resten rätt in på sparkontot.
Att sitta med klumpsumma att använda är väl en aning dumt