• Anonym (TS)

Hur kan man vilja ha gemensam ekonomi?

Ja, hur?

• Svar på tråden Hur kan man vilja ha gemensam ekonomi?
  • Anonym (Py)
    Anonym (On point) skrev 2024-11-23 13:28:39 följande:
    Det handlar inte om preferenser utan om egoism. Kan man inte dela det gemensamma livet och värdesätter saldot på det egna kontot för det gemensamma kontot kanske man inte ska leva i tvåsamhet. Kanske bättre man är särbos fullt ut
    Varför skulle det handla om egoism? Hur är jag egoistisk för att jag inte vill leva på min partners pengar? 
  • Anonym (Jag)
    Anonym (On point) skrev 2024-11-23 13:28:39 följande:
    Det handlar inte om preferenser utan om egoism. Kan man inte dela det gemensamma livet och värdesätter saldot på det egna kontot för det gemensamma kontot kanske man inte ska leva i tvåsamhet. Kanske bättre man är särbos fullt ut
    KValificerat skitsnack skulle jag säga.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (resignerad) skrev 2024-11-23 12:41:45 följande:
    Då hade 50% av de män som idag lever i relationer också varit utan.
    Det kanske vore lika bra det, om egna pengar är viktigare än familjen. 
  • Anonym (B)

Vaddå hur? Alla pengarna är gemensamma. Inget konstigt alls. Haft så i 25 år inga tjafs 

• Agda90

Jag och min man har haft gemensam ekonomi sedan dag 1. 
    Så här 25 år senare har vi inte ångrat något. Vi har dragit in olika mycket pengar i perioder, ett tag levde vi på endast min lön då min man sa upp sig från sitt jobb av olika skäl. 

Ingen av oss lever på den andre. Vi är ett team. Vi har aldrig bråkat om pengar. Större inköp planerar vi alltid tillsammans.

Varför skulle vi inte ha gemensam ekonomi?

• Agda90
    Anonym (Py) skrev 2024-11-23 13:31:44 följande:
    Varför skulle det handla om egoism? Hur är jag egoistisk för att jag inte vill leva på min partners pengar? 
    Tycker du att man lever på sin partners pengar för att man har gemensam ekonomi?

Då ska man väl göra allt hushållsarbete 50-50 var också? För den ena ska väl inte vara hushållerska?
    Matlagning, varannan dag ansvar där med.... 
  • Anonym (On point)
    Anonym (Jag) skrev 2024-11-23 13:33:41 följande:
    KValificerat skitsnack skulle jag säga.
    Hur kvalificerat är det att hävda motsatsen?

Jag är ganska säker på att om du funderar över vad var och en har satsat i form av engagemang i familjen och sen försöker mäta detta i monetära termer så går du bet.  Vilken är timpenningen för att bära ett barn i 9 månader tro? 

Att båda arbetar och delar på föräldrapengen och ledigheten  50/50 borde vara självklart.  

Att man inte har lika löner innebär inte att den ena satsar mer i det gemensamma hemmet.  Man lever tillsammans och förvaltar hemmet tillsammans oavsett inkomst.  

De som väljer att inte ha en gemensam ekonomi har heller inget gemensamt hem. 
  • Anonym (Py)
    Agda90 skrev 2024-11-23 15:31:00 följande:
    Tycker du att man lever på sin partners pengar för att man har gemensam ekonomi?

Då ska man väl göra allt hushållsarbete 50-50 var också? För den ena ska väl inte vara hushållerska?
    Matlagning, varannan dag ansvar där med.... 
    JAG känner att JAG inte vill leva på min partners pengar. Hur andra gör är ingenting jag går runt och funderar särskilt mycket på, så länge man är nöjd. 
  • Anonym (B)

Alla människor jag vet som har delad ekonomi är snåla. 

Iaf den ena. 

vet ett par som ska flytta ihop nu och redan håller ena partnern på och säger att "han ska få betala det" det bådar inte gott för förhållandet. 

• GGN
    Anonym (Hur kan man inte?) skrev 2024-11-21 18:36:10 följande:

Hur kan man inte vilja ha gemensam ekonomi? Vad mycket bråk om pengar det skulle bli. Om jag köper ett paket mjölk, är det då bara min mjölk? Det skulle bara bli småaktigheter och ens absolut sämsta sidor skulle visa sig. Jag skulle bli tokig på sånt tjafs. Man delar ju livet.

Det är nog inte riktigt så det går till...
Svar på tråden Hur kan man vilja ha gemensam ekonomi?