• Anonym (TS)

Hur kan man vilja ha gemensam ekonomi?

Ja, hur?

• Svar på tråden Hur kan man vilja ha gemensam ekonomi?
  • Anonym (H)
    Anonym (B) skrev 2024-11-25 14:52:41 följande:

Alla människor jag vet som har delad ekonomi är snåla. 

Iaf den ena. 

vet ett par som ska flytta ihop nu och redan håller ena partnern på och säger att "han ska få betala det" det bådar inte gott för förhållandet. 

Man behöver se de större penseldragen än ett paket mjölk.
  • Anonym (H)
    Anonym (H) skrev 2024-11-25 18:23:59 följande:
    Man behöver se de större penseldragen än ett paket mjölk.
    Nu blev det citat av fel inlägg.
  • Anonym (Hur kan man inte…)
    GGN skrev 2024-11-25 17:49:49 följande:
    Det är nog inte riktigt så det går till...
    Men ungefär.
  • Anonym (Servia)
    Anonym (On point) skrev 2024-11-23 15:31:42 följande:
    Hur kvalificerat är det att hävda motsatsen?

Jag är ganska säker på att om du funderar över vad var och en har satsat i form av engagemang i familjen och sen försöker mäta detta i monetära termer så går du bet.  Vilken är timpenningen för att bära ett barn i 9 månader tro? 

Att båda arbetar och delar på föräldrapengen och ledigheten  50/50 borde vara självklart.  

Att man inte har lika löner innebär inte att den ena satsar mer i det gemensamma hemmet.  Man lever tillsammans och förvaltar hemmet tillsammans oavsett inkomst.  

De som väljer att inte ha en gemensam ekonomi har heller inget gemensamt hem. 
    Vad pratar du om? Alla har inte din situation.

Har varit gift i 20 år och haft separat ekonomi hela vägen. Oerhört bra. Har aldrig behövt att bråka om pengar. Något vi definitivt hade tvingats göra med gemensam ekonomi då min partner inte kan hålla i pengar. 
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Servia) skrev 2024-11-26 09:01:39 följande:
    Vad pratar du om? Alla har inte din situation.

Har varit gift i 20 år och haft separat ekonomi hela vägen. Oerhört bra. Har aldrig behövt att bråka om pengar. Något vi definitivt hade tvingats göra med gemensam ekonomi då min partner inte kan hålla i pengar. 
    Har ni äktenskapsförord?
  • Anonym (Servia)
    Anonym (xxx) skrev 2024-11-26 09:04:36 följande:
    Har ni äktenskapsförord?
    Nej
  • Anonym (H)

Och vad avses med gemensam ekonomi? Full insyn och alla pengar är allas? Är det så?

• Anonym (xxx)
    Anonym (Servia) skrev 2024-11-26 09:05:35 följande:
    Nej
    Så medan ni är gifta så vill du inte dela med dig av dina pengar, men om ni skiljer er är det ok?

Har aldrig förstått det tankesättet.
  • Anonym (Servia)
    Anonym (H) skrev 2024-11-26 09:11:14 följande:

Och vad avses med gemensam ekonomi? Full insyn och alla pengar är allas? Är det så?

Ja, givetvis.
  • Anonym (Servia)
    Anonym (xxx) skrev 2024-11-26 09:12:41 följande:
    Så medan ni är gifta så vill du inte dela med dig av dina pengar, men om ni skiljer er är det ok?

Har aldrig förstått det tankesättet.
    Vad får dig att tro att jag inte vill dela med mig av mina pengar?
    Jag är en generös person.

Om vi inte haft separat ekonomi hade vi nästan aldrig haft pengar. Nu har vi alltid pengar. Även om jag har all familjens förmögenhet på mina konton så spenderas överskott på familjen, inte på mig.

Vi ska inte skilja oss. Men om så mot förmodan skulle ske är det rätt självklart att dela lika.

Vi har inte separat ekonomi för att vi inte unnar varandra utan för att det fungerar bäst så för oss.
Svar på tråden Hur kan man vilja ha gemensam ekonomi?