• Anonym (TS)

Hur kan man vilja ha gemensam ekonomi?

Ja, hur?

• Svar på tråden Hur kan man vilja ha gemensam ekonomi?
  • Anonym (.)
    Anonym (TS) skrev 2024-11-21 15:57:12 följande:

Ja, hur?

Varför tycker du att man inte ska ha gemensam ekonomi? Tunn trådstart.
  • Studentpappa
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-21 18:26:51 följande:
    Vad skall du göra med pengarna du tjänar sen då?
    Jag har många intressen att lägga dom på. Om inte annat är det väl rimligt att jag kan spara till min pension.

Sambon är obekymrad till stor del pga att hon vet att hon har dels mycket mer pengar än mig på banken och kommer ärva mycket. Något jag inte får ta del av, hon kommer kunna pensionera sig tidigt om hon vill tex.
    Ride it like you stole it
  • TvillingmammaVästgöte
    Studentpappa skrev 2024-11-21 18:43:57 följande:
    Jag har många intressen att lägga dom på. Om inte annat är det väl rimligt att jag kan spara till min pension.

Sambon är obekymrad till stor del pga att hon vet att hon har dels mycket mer pengar än mig på banken och kommer ärva mycket. Något jag inte får ta del av, hon kommer kunna pensionera sig tidigt om hon vill tex.
    Ja, med den situationen är det ju helt rimligt. 
  • Studentpappa
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-21 18:52:46 följande:
    Ja, med den situationen är det ju helt rimligt. 
    Ja det tycker jag också. Hon får en skaplig utdelning varje år som hon behåller själv, så jag delar inte med mig av min bonus heller. I övrigt delar vi lika.
  • Anonym (.)
    Studentpappa skrev 2024-11-21 18:43:57 följande:

Jaha ja, och ditt barn tänkte du inte ens på. Dina pengar skulle alltså gå till dina intressen och inte till dina barn. Bra där..
  • Anonym (hmmmm)
    Anonym (TS) skrev 2024-11-21 15:57:12 följande:

Ja, hur?

Ja, min man tjänar 4-5 ggr mer än mig och att kunna köpa det jag vill ha och aldrig ens oroa mig för ekonomi...hur mycket pengar har jag? inte en aning... är oerhört bekvämt och avstressande.

Så jag är väldigt glad att vi har gemensam ekonomi. Egentligen är det hans pengar...jag har inte gjort något för att förtjäna dem och den här standarden vi har, det är helt honom... så en viss skuldkänsla är väl det negativa.
  • Studentpappa
    Anonym (.) skrev 2024-11-21 19:06:05 följande:
    Jaha ja, och ditt barn tänkte du inte ens på. Dina pengar skulle alltså gå till dina intressen och inte till dina barn. Bra där..
    Men snälla, när barnen är vuxna klarar dom väl sig själva? Eller försörjer du dina vuxna barn? 

Jag har då klarat mig själv sen jag flyttade hemifrån. Sen har dom en rund miljon på banken när dom flyttar, så jag tror man kan säga att vi gjort vår del.
  • Tom Araya

Jag tycker snarare att det är väldigt opraktiskt att leva ihop och inte ha någon del av ekonomin gemensam.

Jag rekommenderar något jag kallar för "semi-gemensam" ekonomi för sambos.
    Att man har gemensamma konton för gemensamma utgifter, gemensamt sparande (för gemensamma resor, renovering och inredning av gemensamt hem, gemensam bil o.s.v.) e.t.c. men samtidigt har även en egen ekonomi och eget sparande.

• EpicF
    Anonym (TS) skrev 2024-11-21 16:06:05 följande:
    50 procent av alla äktenskap slutar i skilsmässa. 

Guld i mun
    Och hur är det kopplat till gemensam ekonomi? 
  • Anonym (för att)
    Anonym (Hur menar du?) skrev 2024-11-21 17:36:16 följande:
    Så dom lever alltså precis på samma sätt som gifta som har gemensam ekonomi vad är då skillnaden menar du på hur dom lever?
    eller menar du fördelningen vid eventuell skilsmässa resp separation?
    ja då är det skillnad men om man har gemensam ekonomi under själva förhållandet är det ju ingen skillnad om man är sambo eller gifta så hur menar du?
    För du menar väl inte att fler samboförhållanden håller än äktenskap?
    det gör dom inte enligt statisk.

Känns mer som du frågar varför man ska gifta sig än gemensam ekonomi
    när du skriver som du gör.
    Jag gjorde mest ett påpekande att även folk som inte gifter sig kan ha gemensam ekonomi, och när TS påstod att det var ännu märkligare än att vara gift och ha gemensam ekonomi så svarade jag att jag inte ansåg det vara särskilt märkligt, med exempel på varför jag är av den åsikten. Ain't that f*ing deep, man. 
  • Fiona M
    Studentpappa skrev 2024-11-21 17:56:24 följande:

Känns rimligt att ha åtminstone när man har gemensamma barn. När barnen flyttat ut är jag dock tveksam om vi fortsätter med det, sambon är helt ointresserad av att jobba och tjäna pengar och kommer högst sannolikt fortsätta vara det. 

Så länge det gynnar barnen och oss som familj är det väl ok. Men sen är det läge att det faktiskt lönar sig att jobba och slita. (För mig)..

Ointresserad av att jobba och bidra alls eller oimtresserad att jobba och bidra med samma summa?
    Jag skulle bli avtänd av ngn som förväntade sig att bli försörjd men också av nån som höjde utgifterna efter sin egen standard utan att checka av.
  • Anonym (Hur menar du?)
    Anonym (för att) skrev 2024-11-21 20:06:53 följande:
    Jag gjorde mest ett påpekande att även folk som inte gifter sig kan ha gemensam ekonomi, och när TS påstod att det var ännu märkligare än att vara gift och ha gemensam ekonomi så svarade jag att jag inte ansåg det vara särskilt märkligt, med exempel på varför jag är av den åsikten. Ain't that f*ing deep, man. 
    Ok Sorry, missuppfattade dig, håller med dig!
  • Anonym (Py)
    Tom Araya skrev 2024-11-21 19:21:19 följande:

Jag tycker snarare att det är väldigt opraktiskt att leva ihop och inte ha någon del av ekonomin gemensam.

Jag rekommenderar något jag kallar för "semi-gemensam" ekonomi för sambos.
    Att man har gemensamma konton för gemensamma utgifter, gemensamt sparande (för gemensamma resor, renovering och inredning av gemensamt hem, gemensam bil o.s.v.) e.t.c. men samtidigt har även en egen ekonomi och eget sparande.

Det har vi och det är något jag verkligen gillar skarpt. Jag har oerhört svårt med tanken att leva på någon annans pengar. Nu betalar jag min del till barn, hem, hushåll och sparande. Återstoden av pengarna är bara mina. För mig är det en trygghet att ha det så. Dels för att vi delar lika på allt som rör vårt gemensamma liv, men också för att jag själv får ansvara för att ha en ekonomi i ordning. Om vi skulle separera imorgon, vet vi precis hur vi skulle dela upp. Vi har ?separationstestat? vår ekonomi. Tråkigt, men praktiskt!
  • Anonym (H)
    Anonym (.) skrev 2024-11-21 19:06:05 följande:
    Grattis. Dagens märkligaste inläsning på FL. 
  • Hyttegnytte
    Liventill skrev 2024-11-21 18:09:31 följande:

Har man samma syn på ekonomi så funkar det alldeles utmärkt. Förvånas alltid över par som har separat ekonomi men där någon, oftast kvinnan, är föräldraledig och vrider och vänder på varenda krona medan mannen går till jobbet och fortsätter tjäna pengar till sig själv. Hur man kan gå med på något dylikt upplägg är bortom mitt förstånd.

Ja det är nog där problemet ligger. Inget säger väl att det är bättre med gemensam eller separat ekonomi, båda kan ju funka hur bra som helst så länge man har samsyn om att betala proportionerligt och att man stöttar varann.

Min vän hade separat ekonomi, hennes man tjänade dubbelt så mycket men krävde ändå att de skulle betala 50/50 för hyra (i innerstaden) och alla räkningar och mat. Hon hade inga pengar kvar sen och behövde be honom om "fickpengar". Så ska ingen behöva ha det men han hade ju synen att "mina pengar är mina pengar" men då kan man ju undra över kärleken och omsorgen till den man lever med.

• Studentpappa
    Fiona M skrev 2024-11-21 20:39:33 följande:
    Ointresserad av att jobba och bidra alls eller oimtresserad att jobba och bidra med samma summa?
    Jag skulle bli avtänd av ngn som förväntade sig att bli försörjd men också av nån som höjde utgifterna efter sin egen standard utan att checka av.
    Förväntar sig inte att bli försörjd, vårt upplägg är på mitt initiativ. Är ju inte säkert det ändras när barnen flyttat men jag kan tänka mig det, beroende på hur situationen ser ut då så är det ju mycket möjligt att jag betalar det mesta (procentuellt) och sen sköter vi oss själva ekonomiskt.
  • Anonym (Separerad)
    Hyttegnytte skrev 2024-11-21 21:40:45 följande:

Min vän hade separat ekonomi, hennes man tjänade dubbelt så mycket men krävde ändå att de skulle betala 50/50 för hyra (i innerstaden) och alla räkningar och mat. Hon hade inga pengar kvar sen och behövde be honom om "fickpengar". Så ska ingen behöva ha det men han hade ju synen att "mina pengar är mina pengar" men då kan man ju undra över kärleken och omsorgen till den man lever med.

Samma resonemang hade mitt ex efter sista bråket vi hade när jag sa att jag inte orkade mer. Han tyckte att vi skulle fortsätta ihop med att vi separerade ekonomin och delade 50/50 och eventuellt underskott jag hade fick jag låna av honom. Jag var då dessutom arbetslös just då. 

Vi hade då under strax över 20 år haft gemensam ekonomi på hans initiativ. Han har alltid tjänat mer än mig men också haft högre utgifter i form av snus och alkohol. Mängden pengar jag har lagt på mig har varit försvinnande liten i förhållande till honom men det var alltid mina kostnader det skulle dras in på när "vi" behövde spara pengar. 

Jag valde att separera istället. Ja, jag har det fattigare men jag mår så mycket bättre. 
Svar på tråden Hur kan man vilja ha gemensam ekonomi?