Inlägg från: Studentpappa |Visa alla inlägg
  • Studentpappa

Hur kan man vilja ha gemensam ekonomi?

Känns rimligt att ha åtminstone när man har gemensamma barn. När barnen flyttat ut är jag dock tveksam om vi fortsätter med det, sambon är helt ointresserad av att jobba och tjäna pengar och kommer högst sannolikt fortsätta vara det. 

Så länge det gynnar barnen och oss som familj är det väl ok. Men sen är det läge att det faktiskt lönar sig att jobba och slita. (För mig)..

Ride it like you stole it
  • Studentpappa
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-21 18:26:51 följande:
    Vad skall du göra med pengarna du tjänar sen då?
    Jag har många intressen att lägga dom på. Om inte annat är det väl rimligt att jag kan spara till min pension.

Sambon är obekymrad till stor del pga att hon vet att hon har dels mycket mer pengar än mig på banken och kommer ärva mycket. Något jag inte får ta del av, hon kommer kunna pensionera sig tidigt om hon vill tex.
  • Studentpappa
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-21 18:52:46 följande:
    Ja, med den situationen är det ju helt rimligt. 
    Ja det tycker jag också. Hon får en skaplig utdelning varje år som hon behåller själv, så jag delar inte med mig av min bonus heller. I övrigt delar vi lika.
  • Studentpappa
    Anonym (.) skrev 2024-11-21 19:06:05 följande:
    Jaha ja, och ditt barn tänkte du inte ens på. Dina pengar skulle alltså gå till dina intressen och inte till dina barn. Bra där..
    Men snälla, när barnen är vuxna klarar dom väl sig själva? Eller försörjer du dina vuxna barn? 

Jag har då klarat mig själv sen jag flyttade hemifrån. Sen har dom en rund miljon på banken när dom flyttar, så jag tror man kan säga att vi gjort vår del.
  • Studentpappa
    Fiona M skrev 2024-11-21 20:39:33 följande:
    Ointresserad av att jobba och bidra alls eller oimtresserad att jobba och bidra med samma summa?
    Jag skulle bli avtänd av ngn som förväntade sig att bli försörjd men också av nån som höjde utgifterna efter sin egen standard utan att checka av.
    Förväntar sig inte att bli försörjd, vårt upplägg är på mitt initiativ. Är ju inte säkert det ändras när barnen flyttat men jag kan tänka mig det, beroende på hur situationen ser ut då så är det ju mycket möjligt att jag betalar det mesta (procentuellt) och sen sköter vi oss själva ekonomiskt.
Svar på tråden Hur kan man vilja ha gemensam ekonomi?