Inlägg från: Anonym (Separerad) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Separerad)

Hur kan man vilja ha gemensam ekonomi?

Numera separerad men i relationen hade vi gemensam ekonomi. Fungerade rätt bra i ca 20 år, de sista två, nope. Vi hade inga egna "fickpengar" utan fördelade och pratade igenom det mesta. På slutet dock var det mycket "måste du köpa det just nu? Måste du verkligen klippa dig just nu?" När jag ville ha något samtidigt som han spenderade typ 7000 på snus och alkohol varje månad. Det blev mycket "jag drar in mer pengar än dig" och "jag gör vad jag vill med mina pengar" samt "vi måste dra in på kostnaderna" samtidigt som jag inte handlat något alls till mig. 

Nu singel, trivs bra med det. Kommer aldrig mer att ha gemensam ekonomi, oavsett hur lika syn man har på ekonomi. Men, sannolikheten att jag blir sambo igen är också rätt liten...

Har en person i mitt liv som jag tycker mycket om. Ibland betalar han, ibland betalar jag och ibland splittar vi på det hela. Det beror helt och hållet på situation och belopp.

• Anonym (Separerad)
    Hyttegnytte skrev 2024-11-21 21:40:45 följande:

Min vän hade separat ekonomi, hennes man tjänade dubbelt så mycket men krävde ändå att de skulle betala 50/50 för hyra (i innerstaden) och alla räkningar och mat. Hon hade inga pengar kvar sen och behövde be honom om "fickpengar". Så ska ingen behöva ha det men han hade ju synen att "mina pengar är mina pengar" men då kan man ju undra över kärleken och omsorgen till den man lever med.

Samma resonemang hade mitt ex efter sista bråket vi hade när jag sa att jag inte orkade mer. Han tyckte att vi skulle fortsätta ihop med att vi separerade ekonomin och delade 50/50 och eventuellt underskott jag hade fick jag låna av honom. Jag var då dessutom arbetslös just då. 

Vi hade då under strax över 20 år haft gemensam ekonomi på hans initiativ. Han har alltid tjänat mer än mig men också haft högre utgifter i form av snus och alkohol. Mängden pengar jag har lagt på mig har varit försvinnande liten i förhållande till honom men det var alltid mina kostnader det skulle dras in på när "vi" behövde spara pengar. 

Jag valde att separera istället. Ja, jag har det fattigare men jag mår så mycket bättre. 
Svar på tråden Hur kan man vilja ha gemensam ekonomi?