Inlägg från: Anonym (On point) |Visa alla inlägg
  • Anonym (On point)

Hur kan man vilja ha gemensam ekonomi?

Förstår inte folk att pengar bara är ett medel för att dela de gemensamma resurserna?

Pengar har inget värde i sig utan det är vad man kan byta till sig via dem som har ett värde. 

Resurserna i ett hushåll består av mer än vad man har på kontot. 

Vill man leva tillsammans och bygga upp något av värde så gör man det tillsammans. När det egna kontot blir viktigare än vad man bygger upp tillsammans kanske det är tid att flytta ut och leva ensam

• Anonym (On point)
    Anonym (resignerad) skrev 2024-11-23 12:41:45 följande:
    Då hade 50% av de män som idag lever i relationer också varit utan.
    Varit utan vad då?  Relation eller?

Det kanske vore bäst så för alla
  • Anonym (On point)
    Anonym (Py) skrev 2024-11-23 12:52:00 följande:
    Men varför förstår du inte att människor har olika preferenser? Vem är du att avgöra att andra ska separera, för att de inte delar sin ekonomi som du gör?
    Det handlar inte om preferenser utan om egoism. Kan man inte dela det gemensamma livet och värdesätter saldot på det egna kontot för det gemensamma kontot kanske man inte ska leva i tvåsamhet. Kanske bättre man är särbos fullt ut
  • Anonym (On point)
    Anonym (Jag) skrev 2024-11-23 13:33:41 följande:
    KValificerat skitsnack skulle jag säga.
    Hur kvalificerat är det att hävda motsatsen?

Jag är ganska säker på att om du funderar över vad var och en har satsat i form av engagemang i familjen och sen försöker mäta detta i monetära termer så går du bet.  Vilken är timpenningen för att bära ett barn i 9 månader tro? 

Att båda arbetar och delar på föräldrapengen och ledigheten  50/50 borde vara självklart.  

Att man inte har lika löner innebär inte att den ena satsar mer i det gemensamma hemmet.  Man lever tillsammans och förvaltar hemmet tillsammans oavsett inkomst.  

De som väljer att inte ha en gemensam ekonomi har heller inget gemensamt hem. 
Svar på tråden Hur kan man vilja ha gemensam ekonomi?