• Core

Hur kan man vilja ha gemensam ekonomi?

Man träffar en person där man direkt känner att det man har tillsammans är mitt nya liv. När vi träffades hade jag betydligt mer än henne i inkomst, från samma stund vi flyttade ihop betalade jag alla räkningarna, sen levde vi för det vi tillsammans hade kvar.

En annan period bytte hon jobb och fick bra lön, samtidigt som jag studerade, så rollerna vart utbytta. 

När vi käkar ute med andra familjer, och de andra börjar dividera om vem som ska betala den här gången, undrar jag verkligen hur man får det att hålla. 

Vad jag än säger att jag vill ha, håller hon med om. När hon vill köpa något, frågar inte jag vad det kostar, utan uppmuntrar. Man har en stor tillit till sin partner att denne klarar av att ta ansvarsfulla beslut, och vi unnar varandra så långt det går. 

Själv skulle jag föredra att leva ensam eller iallafall som särbos om man inte ens kan ha en gemensam ekonomi, för mig är det inget att bygga vidare på. Är vi rika när vi separerar eller dör? Nej, men fan så bra vi hade det på vägen.

Svar på tråden Hur kan man vilja ha gemensam ekonomi?