• Anonym (husmusen)

Hur mycket bör man swisha för julklapp till pedagoger

Vi fick info om att ett par föräldrar på vårt barns förskola skulle fixa julklappar till pedagogerna och att man fick swisha en valfri summa om man vill vara med. Vilken summa är rimlig att bidra med? Känns jättesvårt när man inte har något att förhålla sig till. Man vill ju inte framstå som snål men inte heller betala mycket mer än någon annan. 

• Svar på tråden Hur mycket bör man swisha för julklapp till pedagoger
  • Anonym (Juris)
    Anonym (Privata) skrev 2024-11-20 13:20:52 följande:

Nummer 1 enklare gåvor räknas inte som muta!
    Nummer 2 så är muta något man får i ett försök att påverka en lärare till tex bra betyg eller till fördelar!
    En förskollärare sitter inte och tänker att anna gav mig present och därför ska hon få den stora bananbiten och Kalle gav inget så han får en liten bananbit!
    Nummer 3 om gåvan kommer från hela gruppen så är tröskeln högre än om en eleven ger den individuellt!
    och nummer 4! Om det räknas som muta eller inte bedöms individuellt från fall till fall! Man kan inte skrika muta så fort någon ger en blomma till sin lärare,
    eftersom det inte är olagligt att ge gåvor bara man inte gör det i syfte att påverka och inte ger gåvor med alldeles  för högt värde, annars hade nästan alla lärare dömts till fängelse med tanke på att alla har fått presenter någon gång! 
    Ingen som jobbar inom barnomsorgen någonsin har krävt något, varken present eller ens ett tack!
    Men jag har inte lust att höra människor skrika muta bara för att man tar emot en blomma eller en kopp!

Hela ditt inlägg är fullt med halmgubbar så ditt sätt att argumentera känns oseriöst. Jag skrev kan ses som muta. Personer med normal läsförståelse inser att det också betyder att det kan ses som att det inte är en muta. Olika kommuner och friskolor har olika regler för vad de anser är ok så det kan stå i deras policy vad man får och inte får ta emot.
  • Anonym (otyg)
    Anonym (rom) skrev 2024-11-20 12:05:32 följande:
    Ja, du tycker att det är okej att vi tycker olika, men jag är absolut inte överens med dig.

Jag tycker att det inte är okej att du anser att du eller någon annan ska bestämma vad andra ska göra med sina pengar. Vad andra ska ha råd med eller vad de ska lägga på en insamling till pedagoger är helt enkelt inte nåt som du får bestämma.

Och ja, jag håller med om att det är svårt att diskutera med någon som anser dennes sätt att resonera som rätt. Och som dessutom anser sig ha rätt att bestämma hur andra ska prioritera sin ekonomi. 

Förstår att du lämnar tråden nu när du verkar ha fått helt slut på vettiga argument. 
    Jag måste bara svara på det här för du kommer med osanningar, eller så begriper du inte vad jag skriver trots att jag är övertydlig i alla mina svar till dig. 

Jag har aldrig påstått att jag eller någon annan ska bestämma. Jag skrev att man tillsammans kan vara med och besluta om en summa. Du behöver inte vara överens med mig men du behöver lära dig att andra inte alltid delar din åsikt och att kunna förhålla dig till det utan att bli upprörd och komma med påhopp. Det var på grund av dina påhopp och för att du inte kan föra en diskussion som jag inte ville fortsätta diskutera, ingenting annat. 
  • Anonym (mia)

Hos oss swishar man en hundralapp per barn och insamling. Förr skrev man upp namnen på de som swishat, men en annan förälder tog över insamlandet och skriver numera att presenten är från hela gruppen.

• Bunny s

Personligen så hade jag swischat 200 kr om det var 4 pedagoger. Jag hade tänkt att om jag hade gett en egen gåva till var och en så hade den blomman eller julgodiset säkert kostat minst 50 kr st. Sen kanske det här är för mycket om det är många som går ihop? Men jag hade tyckt det känns bäst för min egna del, för att slippa ha en känsla av att ha varit snål eller bidragit med för lite sant rimligt enligt mitt resonemang om egen present ☺️

• Anonym (rom)
    Anonym (otyg) skrev 2024-11-20 18:29:18 följande:
    Jag måste bara svara på det här för du kommer med osanningar, eller så begriper du inte vad jag skriver trots att jag är övertydlig i alla mina svar till dig. 

Jag har aldrig påstått att jag eller någon annan ska bestämma. Jag skrev att man tillsammans kan vara med och besluta om en summa. Du behöver inte vara överens med mig men du behöver lära dig att andra inte alltid delar din åsikt och att kunna förhålla dig till det utan att bli upprörd och komma med påhopp. Det var på grund av dina påhopp och för att du inte kan föra en diskussion som jag inte ville fortsätta diskutera, ingenting annat. 
    Fast om man inte kommer överens om en summa så har du själv skrivit att du tycker att majoriteten ska bestämma. Och då blir det ju att några bestämmer vad andra borde kunna lägga.

Jag kan inte se att jag kommit med påhopp, inte heller är jag särskilt upprörd. 
    Men jag är förundrad över att du och andra har så svårt att förstå att andras förutsättningar kan vara olika era egna och att er måttstock för en lagom summa inte gäller alla.

Därför är det enda rimliga  när det gäller såna här insamlingar att var och en själv bestämmer summan man kan och vill ge, och själv bestämmer om man vill vara med och ge överhuvudtaget. 

Om du vill vara med och diskutera eller inte får du också bestämma helt själv. 
  • Anonym (A)
    Anonym (otyg) skrev 2024-11-20 18:29:18 följande:

Fast du skrev att om man inte är eniga dvs det finns flera förslag, så skulle det förslaget som flest röstat på vinna. Det betyder ju att vissa bestämmer vad andra ska ge. 

Sedan har du inte kommenterat det jag skrivit om hur detta ska ske, att man kommer fram till en gemensam summa. Folk har ju, enligt dig, inte tid att själv reflektera en stund över vilken summa som är lämplig, eller ens prata med någon annan om det, så hur ska folk ha tid att ha ett möte om detta?

Alla dina inlägg handlar om att man ska bestämma en viss summa som alla  ska hålla sig till, inte att var och en själv får bestämma. 

Dessutom är du kategorisk och nedlåtande mot de som inte vill lägga det belopp andra bestämt:
    Då får man avstå och planera sin ekonomi bättre

• Anonym

Pedagogen har lön för sitt arbete. Mina skattepengar går till bl a lärarnas löner, ser ingen anledning att ge dem ännu mer än jag redan tvingas till.

• Egon den stora

Tycker inte sånt hör hemma i dagens samhälle.  Arbetsgivaren ger ju en julgåva och föräldrar är knappast att betrakta som kund eller liknande.  

• Anonym (rom)
    Anonym skrev 2024-11-21 12:07:09 följande:

Pedagogen har lön för sitt arbete. Mina skattepengar går till bl a lärarnas löner, ser ingen anledning att ge dem ännu mer än jag redan tvingas till.

Egon den stora skrev 2024-11-21 12:56:40 följande:

Tycker inte sånt hör hemma i dagens samhälle.  Arbetsgivaren ger ju en julgåva och föräldrar är knappast att betrakta som kund eller liknande.  

Håller helt och hållet med här! Och om man vill tacka en pedagog lite särskilt så tror jag att ett kort med vänliga ord skulle kännas mer värdefullt än en julblomma eller annat som föräldrar brukar samla ihop till. 

Inte heller säkert att pedagogerna vill ha alla de här presenterna som föräldrar kommer med heller. 
  • Egon den stora
    Anonym (rom) skrev 2024-11-21 14:59:41 följande:
    Egon den stora skrev 2024-11-21 12:56:40 följande:

Håller helt och hållet med här! Och om man vill tacka en pedagog lite särskilt så tror jag att ett kort med vänliga ord skulle kännas mer värdefullt än en julblomma eller annat som föräldrar brukar samla ihop till. 

Inte heller säkert att pedagogerna vill ha alla de här presenterna som föräldrar kommer med heller. 
    Ja vi har haft någon lärare som engagerat sig mycket mer än vad man kan förvänta sig, då gav vi en liten gåva själva till denna.  
    Att samla in i klassen rent generellt känns fel. 
  • Anonym (rom)
    Egon den stora skrev 2024-11-22 11:41:29 följande:
    Ja vi har haft någon lärare som engagerat sig mycket mer än vad man kan förvänta sig, då gav vi en liten gåva själva till denna.  
    Att samla in i klassen rent generellt känns fel. 
    Ibland känns det mer som att det är för att vissa föräldrar ska få känna sig viktiga och duktiga och hålla i nån insamling och sen lämna över så att alla ska se och bli imponerade. Och så ska läraren stå där och se lagom tacksam och glad ut. 

Nä, generellt så borde man avskaffa hela grejen. Bättre för alla. 
  • Anonym (Kitty)
    Anonym (rom) skrev 2024-11-22 12:01:53 följande:
    Ibland känns det mer som att det är för att vissa föräldrar ska få känna sig viktiga och duktiga och hålla i nån insamling och sen lämna över så att alla ska se och bli imponerade. Och så ska läraren stå där och se lagom tacksam och glad ut. 

I mina barns skola har rektor mejlat att de inte vill att man ger presenter till lärarna. Förmodligen för att de vet att det ställer till en del problem med de där insamlingarna. 
  • Anonym (Privata)

Varför ska dom som vill ge inte få göra det ?
    Bara för att vissa inte vill ge och ingen tvingar er men varför ska ni förbjuda alla andra att ge ? 

• Anonym (rom)
    Anonym (Privata) skrev 2024-11-22 12:47:21 följande:

Varför ska dom som vill ge inte få göra det ?
    Bara för att vissa inte vill ge och ingen tvingar er men varför ska ni förbjuda alla andra att ge ? 

För att personal i förskola och skola jobbar och får lön för sitt arbete. Finns ingen anledning  att de ska få en massa presenter från föräldrar. Och det kan bli en hets bland föräldrar att ge, det kan bli kostsamt och svårt att stå emot om man inte har råd. 
  • Anonym (Privata)
    Anonym (rom) skrev 2024-11-22 12:58:04 följande:
    För att personal i förskola och skola jobbar och får lön för sitt arbete. Finns ingen anledning  att de ska få en massa presenter från föräldrar. Och det kan bli en hets bland föräldrar att ge, det kan bli kostsamt och svårt att stå emot om man inte har råd. 
    En present har inget med lönen att göra, det är något man gör frivilligt av omsorg.
    Varför ska vuxna människor som vill ge en respekt eller blomma förbjudas bara för att andra vuxna människor stör sig på det ? Ska ni kanske fokuserar på ert liv istället för andras ?
  • Anonym (rom)
    Anonym (Privata) skrev 2024-11-22 13:02:39 följande:
    En present har inget med lönen att göra, det är något man gör frivilligt av omsorg.
    Varför ska vuxna människor som vill ge en respekt eller blomma förbjudas bara för att andra vuxna människor stör sig på det ? Ska ni kanske fokuserar på ert liv istället för andras ?
    Främst för att det är en professionell relation, inte en privat. Pedagogerna utför ett arbete, inte socialt umgänge med barnen på förskolan/skolan. 
  • Anonym (Privata)
    Anonym (rom) skrev 2024-11-22 13:24:59 följande:
    Främst för att det är en professionell relation, inte en privat. Pedagogerna utför ett arbete, inte socialt umgänge med barnen på förskolan/skolan. 

Och? 

Om jag som förälder vill ge en blomma eller present till en lärare under jul är inget som har med dig att göra ändå oavsett om det är en professionell relation!
    Du Kan fokusera på ditt istället! 

• Egon den stora

Svårt att veta om det var ironi eller en rejäl övertolkning.
  • Anonym (rom)
    Anonym (Privata) skrev 2024-11-22 16:00:52 följande:

Och? 

Om jag som förälder vill ge en blomma eller present till en lärare under jul är inget som har med dig att göra ändå oavsett om det är en professionell relation!
    Du Kan fokusera på ditt istället! 

Om du blandar in hela föräldragruppen att delta och lägga en summa så har det med alla att göra. 

Vad jag fokuserar på eller inte behöver du inte fokusera på. 
Svar på tråden Hur mycket bör man swisha för julklapp till pedagoger