Inlägg från: Anonym (Privata) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Privata)

Hur mycket bör man swisha för julklapp till pedagoger

Anonym (Juris) skrev 2024-11-19 15:14:21 följande:

Nu kommer jag väl att anses vara otroligt fjantig, men detta kan räknas som muta. Det får inte ha ett för högt värde för Danderyds kommun till exempel ska värdet vara <1% av basbeloppet, vilket för 2023 var ca 530 SEK per pedagog/person

Källa:
    www.danderyd.se/forskola-och-skola/gavor-till-medarbetare/

Alltså många som jobbar i förskolor jobbar i privat regi!
    Vi har fått gåvor som är högre än det priset när föräldrar har samlat pengar! 
    förstår Inte varför folk ska störa sig på det så mycket ?
    Ingen tvingar dig att ge något, ingen dömer dig heller. 
    Men låt andra göra som dom vill!
  • Anonym (Privata)
    Anonym (Jag) skrev 2024-11-19 16:35:29 följande:
    Rimligt eller inte har inte med saken att göra, har man inte 50 kr att avvara så har man inte!

Men om du inte har 50 kr ge inget då.
    Ingen tvingar dig!

• Anonym (Privata)
    Anonym (Göran.) skrev 2024-11-19 16:41:18 följande:

Varför ge gåvor till pedagoger. 

samma dumma idé som att samla in pengar till kollegor som fått barn, gift sig, fyllt år Osv   

hatar dessa insamlingar.  Kollegor är inte vänner.  Chefer är inte vänner.  Vill inte få något vill inte ge?

Alltså inget tvingar dig att ge! 
    Men dum idé är det inte bara för att du inte tycker om den.
    Jag är inte rik, och har låg lön men jag bidrar alltid så gått jag kan både när kollegor fyller år eller vänner eller familj.
    Det handlar förmodligen mer om personlighet då dom flesta har råd med 50 kr.
    Sen finns det dom som inte har det och ingen tvingar någon att vara med på insamling. jag har aldrig haft koll på vem eller vilka som inte bidragit på insamling det är inget jag brukar bry mig om!
  • Anonym (Privata)
    Anonym (Juris) skrev 2024-11-20 07:52:56 följande:
    Jag har inte uttryckt någon åsikt varken för eller emot gåvor, så tagga ner.

Tagande av muta gör ingen skillnad om man jobbar privat eller offentligt, så jag vet inte varför du tar upp det. Det är olagligt och har fängelse i straffskalan. Om man sedan bryr sig om det eller inte är väl upp till en själv

Nummer 1 enklare gåvor räknas inte som muta!
    Nummer 2 så är muta något man får i ett försök att påverka en lärare till tex bra betyg eller till fördelar!
    En förskollärare sitter inte och tänker att anna gav mig present och därför ska hon få den stora bananbiten och Kalle gav inget så han får en liten bananbit!
    Nummer 3 om gåvan kommer från hela gruppen så är tröskeln högre än om en eleven ger den individuellt!
    och nummer 4! Om det räknas som muta eller inte bedöms individuellt från fall till fall! Man kan inte skrika muta så fort någon ger en blomma till sin lärare,
    eftersom det inte är olagligt att ge gåvor bara man inte gör det i syfte att påverka och inte ger gåvor med alldeles  för högt värde, annars hade nästan alla lärare dömts till fängelse med tanke på att alla har fått presenter någon gång! 
    Ingen som jobbar inom barnomsorgen någonsin har krävt något, varken present eller ens ett tack!
    Men jag har inte lust att höra människor skrika muta bara för att man tar emot en blomma eller en kopp!

• Anonym (Privata)
    Anonym (rom) skrev 2024-11-22 12:01:53 följande:
    Ibland känns det mer som att det är för att vissa föräldrar ska få känna sig viktiga och duktiga och hålla i nån insamling och sen lämna över så att alla ska se och bli imponerade. Och så ska läraren stå där och se lagom tacksam och glad ut. 

Nä, generellt så borde man avskaffa hela grejen. Bättre för alla. 

Varför ska dom som vill ge inte få göra det ?
    Bara för att vissa inte vill ge och ingen tvingar er men varför ska ni förbjuda alla andra att ge ? 

• Anonym (Privata)
    Anonym (rom) skrev 2024-11-22 12:58:04 följande:
    För att personal i förskola och skola jobbar och får lön för sitt arbete. Finns ingen anledning  att de ska få en massa presenter från föräldrar. Och det kan bli en hets bland föräldrar att ge, det kan bli kostsamt och svårt att stå emot om man inte har råd. 
    En present har inget med lönen att göra, det är något man gör frivilligt av omsorg.
    Varför ska vuxna människor som vill ge en respekt eller blomma förbjudas bara för att andra vuxna människor stör sig på det ? Ska ni kanske fokuserar på ert liv istället för andras ?
  • Anonym (Privata)
    Anonym (rom) skrev 2024-11-22 13:24:59 följande:
    Främst för att det är en professionell relation, inte en privat. Pedagogerna utför ett arbete, inte socialt umgänge med barnen på förskolan/skolan. 

Och? 

Om jag som förälder vill ge en blomma eller present till en lärare under jul är inget som har med dig att göra ändå oavsett om det är en professionell relation!
    Du Kan fokusera på ditt istället! 

Svar på tråden Hur mycket bör man swisha för julklapp till pedagoger