• Anonym (Juris)

Hur mycket bör man swisha för julklapp till pedagoger

Nu kommer jag väl att anses vara otroligt fjantig, men detta kan räknas som muta. Det får inte ha ett för högt värde för Danderyds kommun till exempel ska värdet vara <1% av basbeloppet, vilket för 2023 var ca 530 SEK per pedagog/person

Källa:
    www.danderyd.se/forskola-och-skola/gavor-till-medarbetare/

• Anonym (Juris)
    Anonym (Privata) skrev 2024-11-19 16:20:02 följande:
    Alltså många som jobbar i förskolor jobbar i privat regi!
    Vi har fått gåvor som är högre än det priset när föräldrar har samlat pengar! 
    förstår Inte varför folk ska störa sig på det så mycket ?
    Ingen tvingar dig att ge något, ingen dömer dig heller. 
    Men låt andra göra som dom vill!
    Jag har inte uttryckt någon åsikt varken för eller emot gåvor, så tagga ner.

Tagande av muta gör ingen skillnad om man jobbar privat eller offentligt, så jag vet inte varför du tar upp det. Det är olagligt och har fängelse i straffskalan. Om man sedan bryr sig om det eller inte är väl upp till en själv
  • Anonym (Juris)
    Anonym (Privata) skrev 2024-11-20 13:20:52 följande:

Nummer 1 enklare gåvor räknas inte som muta!
    Nummer 2 så är muta något man får i ett försök att påverka en lärare till tex bra betyg eller till fördelar!
    En förskollärare sitter inte och tänker att anna gav mig present och därför ska hon få den stora bananbiten och Kalle gav inget så han får en liten bananbit!
    Nummer 3 om gåvan kommer från hela gruppen så är tröskeln högre än om en eleven ger den individuellt!
    och nummer 4! Om det räknas som muta eller inte bedöms individuellt från fall till fall! Man kan inte skrika muta så fort någon ger en blomma till sin lärare,
    eftersom det inte är olagligt att ge gåvor bara man inte gör det i syfte att påverka och inte ger gåvor med alldeles  för högt värde, annars hade nästan alla lärare dömts till fängelse med tanke på att alla har fått presenter någon gång! 
    Ingen som jobbar inom barnomsorgen någonsin har krävt något, varken present eller ens ett tack!
    Men jag har inte lust att höra människor skrika muta bara för att man tar emot en blomma eller en kopp!

Hela ditt inlägg är fullt med halmgubbar så ditt sätt att argumentera känns oseriöst. Jag skrev kan ses som muta. Personer med normal läsförståelse inser att det också betyder att det kan ses som att det inte är en muta. Olika kommuner och friskolor har olika regler för vad de anser är ok så det kan stå i deras policy vad man får och inte får ta emot.
Svar på tråden Hur mycket bör man swisha för julklapp till pedagoger