• Anonym (husmusen)

Hur mycket bör man swisha för julklapp till pedagoger

Vi fick info om att ett par föräldrar på vårt barns förskola skulle fixa julklappar till pedagogerna och att man fick swisha en valfri summa om man vill vara med. Vilken summa är rimlig att bidra med? Känns jättesvårt när man inte har något att förhålla sig till. Man vill ju inte framstå som snål men inte heller betala mycket mer än någon annan. 

• Svar på tråden Hur mycket bör man swisha för julklapp till pedagoger
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Privata) skrev 2024-11-19 16:41:26 följande:

Men om du inte har 50 kr ge inget då.
    Ingen tvingar dig!

Svaret var till en person som anser att man ska ha en fast summa. Inte alla har 50 kr att avvara. I så fall ska det vara mer "skänk 50 kr eller inget alls, det är valfritt", men då ska man inte heller utesluta de som inte har råd att bidra.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Privata) skrev 2024-11-19 16:41:26 följande:

Men om du inte har 50 kr ge inget då.
    Ingen tvingar dig!

Sedan behöver du inte blanda ihop mig med andra personer. Jag har ingen som helst liknande situation och är inte dum i huvudet heller.
  • Anonym (Juris)
    Anonym (Privata) skrev 2024-11-19 16:20:02 följande:
    Alltså många som jobbar i förskolor jobbar i privat regi!
    Vi har fått gåvor som är högre än det priset när föräldrar har samlat pengar! 
    förstår Inte varför folk ska störa sig på det så mycket ?
    Ingen tvingar dig att ge något, ingen dömer dig heller. 
    Men låt andra göra som dom vill!
    Jag har inte uttryckt någon åsikt varken för eller emot gåvor, så tagga ner.

Tagande av muta gör ingen skillnad om man jobbar privat eller offentligt, så jag vet inte varför du tar upp det. Det är olagligt och har fängelse i straffskalan. Om man sedan bryr sig om det eller inte är väl upp till en själv
  • Anonym (Ui)

Beror ju på:
    1. Antal barn man har (= fler pedagoger som ska ha julklapp) och,
    2. Familjens ekonomi.
    3. Vad man själv tycker om saken. 

Efter alla räkningar är betalda (och om vi hade haft gemensam ekonomi) hade vi haft 30 000 kr över. Vi kan lägga flera tusen per pedagog men vill inte (alltså punkt 3 som skaver här). Kan tänka mig 100 kr/pedagog (om vi hade haft några barn). 
    Med mina föräldrars ekonomi och antal barn (4) så hade en tia varit mer rimligt. Mina föräldrar sparade endast 50 kr per barn/månad, så ni har ett hum om den ekonomiska situationen i den familjen. 

• Anonym (A)
    Anonym (otyg) skrev 2024-11-19 16:20:13 följande:
    Som jag skrev så utgick jag ifrån det här fallet i den här tråden.

Men det bästa är ju då att man kommer överens om en summa och väljer en lägre summa.

Ser du inga problem med att man inte sätter en summa? Som i ts fall där hen nu är osäker på vad som är rimligt att lägga. En person som har dåligt med pengar kanske ligger mycket mer om summan inte är fastställd för att inte framstå som snål.
    Anonym (A) skrev 2024-11-19 15:56:17 följande:
    Fast vem ska bestämma vad som anses vara lagom? Den som skickar ut det har ju ingen insyn i andras ekonomier eller prioriteringar.
    Alla föräldrarna tillsammans får väl säga en summa som de anser är rimlig och sedan får man bestämma utifrån det. Då har alla möjlighet att vara med och påverka.
    Man ska alltså sitta och outa sin ekonomi för alla andra? Det blir ju samma sak här, de som inte har så mkt pengar vågar inte göra sin röst hörd. Jag menar, om du tror att fattiga inte vågar lägga en mindre slant när man swishar, hur tror du att de skulle våga säga det högt inför alla?

Och hur skulle det gå till rent praktiskt, var ska de samlas för att gå igenom detta?

Nej, låt var och en bestämma själv, och är man osäker kan man som TS, fråga runt lite.
  • Anonym (otyg)
    Anonym (A) skrev 2024-11-20 09:13:01 följande:
    Man ska alltså sitta och outa sin ekonomi för alla andra? Det blir ju samma sak här, de som inte har så mkt pengar vågar inte göra sin röst hörd. Jag menar, om du tror att fattiga inte vågar lägga en mindre slant när man swishar, hur tror du att de skulle våga säga det högt inför alla?

Och hur skulle det gå till rent praktiskt, var ska de samlas för att gå igenom detta?

Nej, låt var och en bestämma själv, och är man osäker kan man som TS, fråga runt lite.
    Varför måste man outa sin ekonomi? Man kan väl föreslå en summa utan att tala om att man inte har råd med mer? Även de som har råd att lägga mycket kanske inte vill göra det ändå. 
  • Anonym (otyg)
    Anonym (Jag) skrev 2024-11-19 16:35:29 följande:
    Rimligt eller inte har inte med saken att göra, har man inte 50 kr att avvara så har man inte!
    Det behöver inte vara 50 kr! Jag skrev ju att man kan bestämma vilken summa som helst, en tia om man vill, men att ha en bestämd summa gör att man slipper fundera på vad som är rimligt att ge. 
  • Anonym (otyg)
    Anonym (A) skrev 2024-11-20 09:13:01 följande:

Som förälder har man inte tid och ork att fråga runt om sådana här småsaker. Varför krångla till saker i onödan?

På samma sätt som de kom överens om att ge pedagogerna julklapp kan de i samma samtal, sms eller hur de nu kommunicerat säga sin åsikt om vilken summa de tycker.
Svar på tråden Hur mycket bör man swisha för julklapp till pedagoger