• Anonym (husmusen)

Hur mycket bör man swisha för julklapp till pedagoger

Vi fick info om att ett par föräldrar på vårt barns förskola skulle fixa julklappar till pedagogerna och att man fick swisha en valfri summa om man vill vara med. Vilken summa är rimlig att bidra med? Känns jättesvårt när man inte har något att förhålla sig till. Man vill ju inte framstå som snål men inte heller betala mycket mer än någon annan. 

• Svar på tråden Hur mycket bör man swisha för julklapp till pedagoger
  • Anonym (A)
    Anonym (otyg) skrev 2024-11-20 11:33:36 följande:
    Då får man avstå och planera sin ekonomi bättre. Herregud, ni är vuxna människor!
    Så istället för att ge det man har råd med och vill ge, så ska man avstå, för att andra bestämt att gåvor under ett visst belopp inte ska få ges?

Vilken trist syn du har på andra föräldrar. 
  • Anonym (otyg)
    Anonym (rom) skrev 2024-11-20 11:42:30 följande:
    Och då anser du alltså att det är rimligt att du bestämmer vad andra ska kunna och vilja ge? 

Nä, det är nog lika bra att du slutar diskutera här, du verkar ha väldigt svårt att ta in andra perspektiv än ditt eget, och då brukar diskussion sällan löna sig. 
    Vänta nu här. Jag har flera gånger skrivit till dig att vi tycker olika och att det är helt okej och att vi får vara överens om att inte vara överens. Jag behöver inte tycka som dig men behöver för den sakens skull inte ha svårt att ta in andras perspektiv. Du däremot verkar inte kunna acceptera att någon annan har en annan åsikt än dig, så det är väl snarare du som inte kan se ur någon annans perspektiv om någon.

Det är svårt att diskutera med någon som tror att dennes sätt att resonera på är det enda rätta, och att du i varje inlägg dessutom kommer med personangrepp visar ju tydligt att du inte kan diskutera. Av den anledningen lämnar jag tråden och det här var mitt sista inlägg.
  • Anonym (skippa skiten)
    Anonym (otyg) skrev 2024-11-20 11:10:40 följande:
    Om man inte har möjlighet att ge tio kr så undrar jag hur man har råd att att försörja sina barn. 

Man prioriterar sina 2000 som är kvar efter räkningar och det räknas minimalistiskt på att räcka till barnens behov.

Äter jag? Inte lika mycket. Kylskåpet är välfyllt åt barnen.

Går jag till tandläkaren? Hahaha what a joke. Livsfarligt dyrt. Inte sett en tandläkarstol på över 10 år så jag kommer nog bli tandlös dessutom i framtiden. Barnen har det dock bra för det är ju de jag prioriterar pengarna på.

Varför vissa inte har 10kr är för att det är en liter mjölk som ska gå till barnen och det är lite viktigare än Gunilla som har namnsdag.

• Anonym (Jag)
    Anonym (otyg) skrev 2024-11-20 11:31:15 följande:
    Jag har själv ingen hög lön och har tre barn, men jag är ekonomisk och planerar och tänker långsiktigt. Undra vem det är som inte tänker längre än näsan räcker här... 
    Fattar du verkligen att inte alla har sådana ekonomiska förutsättningar? Att man inte KAN planera långsiktigt? Eller knappt ens för månaden?
    Då får man avstå och planera sin ekonomi bättre. Herregud, ni är vuxna människor!
    Ja, många föräldrar avstår måltider och annat åt sig själva för att kunna sätta kläder på sina barn, till exempel!
  • Anonym (rom)
    Anonym (otyg) skrev 2024-11-20 11:56:03 följande:
    Vänta nu här. Jag har flera gånger skrivit till dig att vi tycker olika och att det är helt okej och att vi får vara överens om att inte vara överens. Jag behöver inte tycka som dig men behöver för den sakens skull inte ha svårt att ta in andras perspektiv. Du däremot verkar inte kunna acceptera att någon annan har en annan åsikt än dig, så det är väl snarare du som inte kan se ur någon annans perspektiv om någon.

Det är svårt att diskutera med någon som tror att dennes sätt att resonera på är det enda rätta, och att du i varje inlägg dessutom kommer med personangrepp visar ju tydligt att du inte kan diskutera. Av den anledningen lämnar jag tråden och det här var mitt sista inlägg.
    Ja, du tycker att det är okej att vi tycker olika, men jag är absolut inte överens med dig.

Jag tycker att det inte är okej att du anser att du eller någon annan ska bestämma vad andra ska göra med sina pengar. Vad andra ska ha råd med eller vad de ska lägga på en insamling till pedagoger är helt enkelt inte nåt som du får bestämma.

Och ja, jag håller med om att det är svårt att diskutera med någon som anser dennes sätt att resonera som rätt. Och som dessutom anser sig ha rätt att bestämma hur andra ska prioritera sin ekonomi. 

Förstår att du lämnar tråden nu när du verkar ha fått helt slut på vettiga argument. 
  • Anonym (rom)
    Anonym (Jag) skrev 2024-11-20 12:01:17 följande:
    Fattar du verkligen att inte alla har sådana ekonomiska förutsättningar? Att man inte KAN planera långsiktigt? Eller knappt ens för månaden?
    Ja, många föräldrar avstår måltider och annat åt sig själva för att kunna sätta kläder på sina barn, till exempel!
    Jag skulle till och med vilja ta det så långt att man får bestämma vad man vill ge även om man har god ekonomi och pengar att avvara. Presenter till pedagoger ingår verkligen inte i något måste för någon. 

Alla former av gåvor måste vara frivilliga, och summan måste man också få bestämma själv.  
  • Anonym (Jag)
    Anonym (rom) skrev 2024-11-20 12:09:01 följande:
    Jag skulle till och med vilja ta det så långt att man får bestämma vad man vill ge även om man har god ekonomi och pengar att avvara. Presenter till pedagoger ingår verkligen inte i något måste för någon. 

Alla former av gåvor måste vara frivilliga, och summan måste man också få bestämma själv.  
    Naturligtvis! Man behöver inte berätta för någon annan vilken ekonomi man har så ingen kommer ändå veta vem som är rik och inte (nåja, dyra bilar och stora villor kan ju ge en fingervisning, men ändå). Håller helt med om att det ska vara frivilligt, och jag tycker också att de som väljer att ge noll kronor ändå ska räknas med i gåvan. Det är fult att utesluta barn på det sättet, och för många handlar det just om kronor och ören för att få månaden att gå ihop, eller mindre back åtminstone.
  • Anonym (Anna)

Jag tycker faktiskt man ska undvika just såna här insamlingar, vill man själv ge pedagogen något så visst gör det alternativt tillsammans med nån mer förälder. 

Men att man ska ha med hela gruppen av föräldrar tycker jag låter dumt, vissa kan inte och vissa vill inte heller av olika anledningar. Alla kanske inte ens är nöjda med pedagogerna/pedagogen. 

och vad ska det stå på kortet, alla föräldrar utom de som inte är med? 

Har man dessutom flera barn på flera avdelningar med flera fröknar kan det ju lätt dra iväg med flera hundra, pedagogerna får ju faktiskt förhoppningsvis julklapp av arbetsgivaren. Ett tips annars om man vill ge gemensamt är en chokladask för de att ha i personalrummet.

• Anonym (rom)
    Anonym (Anna) skrev 2024-11-20 12:25:17 följande:

Jag tycker faktiskt man ska undvika just såna här insamlingar, vill man själv ge pedagogen något så visst gör det alternativt tillsammans med nån mer förälder. 

Men att man ska ha med hela gruppen av föräldrar tycker jag låter dumt, vissa kan inte och vissa vill inte heller av olika anledningar. Alla kanske inte ens är nöjda med pedagogerna/pedagogen. 

och vad ska det stå på kortet, alla föräldrar utom de som inte är med? 

Har man dessutom flera barn på flera avdelningar med flera fröknar kan det ju lätt dra iväg med flera hundra, pedagogerna får ju faktiskt förhoppningsvis julklapp av arbetsgivaren. Ett tips annars om man vill ge gemensamt är en chokladask för de att ha i personalrummet.

Kan också vara att man inte vill ge alls till pedagogerna, men inte vill redovisa det inför de andra föräldrarna. 

Ett rimligt förhållningssätt från någon som tar på sig att ordna en gemensam present är väl att den som vill vara med på en present i så fall swischar valfritt belopp. 

På kortet kan man väl bara skriva från föräldragruppen, oavsett om några valt att inte vara med.
  • Anonym (Privata)
    Anonym (Juris) skrev 2024-11-20 07:52:56 följande:
    Jag har inte uttryckt någon åsikt varken för eller emot gåvor, så tagga ner.

Tagande av muta gör ingen skillnad om man jobbar privat eller offentligt, så jag vet inte varför du tar upp det. Det är olagligt och har fängelse i straffskalan. Om man sedan bryr sig om det eller inte är väl upp till en själv

Nummer 1 enklare gåvor räknas inte som muta!
    Nummer 2 så är muta något man får i ett försök att påverka en lärare till tex bra betyg eller till fördelar!
    En förskollärare sitter inte och tänker att anna gav mig present och därför ska hon få den stora bananbiten och Kalle gav inget så han får en liten bananbit!
    Nummer 3 om gåvan kommer från hela gruppen så är tröskeln högre än om en eleven ger den individuellt!
    och nummer 4! Om det räknas som muta eller inte bedöms individuellt från fall till fall! Man kan inte skrika muta så fort någon ger en blomma till sin lärare,
    eftersom det inte är olagligt att ge gåvor bara man inte gör det i syfte att påverka och inte ger gåvor med alldeles  för högt värde, annars hade nästan alla lärare dömts till fängelse med tanke på att alla har fått presenter någon gång! 
    Ingen som jobbar inom barnomsorgen någonsin har krävt något, varken present eller ens ett tack!
    Men jag har inte lust att höra människor skrika muta bara för att man tar emot en blomma eller en kopp!

Svar på tråden Hur mycket bör man swisha för julklapp till pedagoger