• Anonym (husmusen)

Hur mycket bör man swisha för julklapp till pedagoger

Vi fick info om att ett par föräldrar på vårt barns förskola skulle fixa julklappar till pedagogerna och att man fick swisha en valfri summa om man vill vara med. Vilken summa är rimlig att bidra med? Känns jättesvårt när man inte har något att förhålla sig till. Man vill ju inte framstå som snål men inte heller betala mycket mer än någon annan. 

• Svar på tråden Hur mycket bör man swisha för julklapp till pedagoger
  • Anonym (skippa skiten)

Ja som välbetald förstår jag att detta är en icke-fråga.

Som nån som däremot levt på existensminimum i 12 år så duckar jag så fort insamling och AW kommer på tal. Ibland har insamlingen kommit direkt kring löning och då har jag bidragit men när det kommer sista veckan innan och jag har 0 på kontot så vill jag inte behöva säga till mina kollegor att "hej, det här vet ni inte om mig men jag är faktiskt fattig - på riktigt"

Ni som vurmar för dessa insamlingar och har råd med dem. Tänker ni nånsin på att ni kan ha kollegor eller föräldrar bland er som faktiskt lever på marginalerna? 50 kr är för mig bröd och mjölk eller en bussbiljett tur-retur till vårdcentralen. Varenda krona räknas tyvärr.

Så ja, jag duckar och gör mig osynlig vilket är sjukt sorgligt men nu råkar mitt liv se ut så här.

• Anonym (Jag)
    Anonym (skippa skiten) skrev 2024-11-20 10:26:43 följande:

Som nån som däremot levt på existensminimum i 12 år så duckar jag så fort insamling och AW kommer på tal. Ibland har insamlingen kommit direkt kring löning och då har jag bidragit men när det kommer sista veckan innan och jag har 0 på kontot så vill jag inte behöva säga till mina kollegor att "hej, det här vet ni inte om mig men jag är faktiskt fattig - på riktigt"

Ni som vurmar för dessa insamlingar och har råd med dem. Tänker ni nånsin på att ni kan ha kollegor eller föräldrar bland er som faktiskt lever på marginalerna? 50 kr är för mig bröd och mjölk eller en bussbiljett tur-retur till vårdcentralen. Varenda krona räknas tyvärr.

Så ja, jag duckar och gör mig osynlig vilket är sjukt sorgligt men nu råkar mitt liv se ut så här.

I en sådan situation är även tio eller tjugo kronor krångligt, men alla fattar inte det! Räcker med att läsa i tråden för att se denna bristande insikt... Bara att konstatera att det finns de som sluppit vara fattiga, på riktigt.
  • Anonym (rom)
    Anonym (otyg) skrev 2024-11-20 10:04:24 följande:
    Varför måste man outa sin ekonomi? Man kan väl föreslå en summa utan att tala om att man inte har råd med mer? Även de som har råd att lägga mycket kanske inte vill göra det ändå. 
    Men om man föreslår en lägre summa och alla de andra demokratiskt bestämmer att en högre summa är okej. Hur gör man då om man inte har möjlighet att lägga den där högre summan som gruppen bestämt? Antingen får man ju då säga att den summan går inte, eller så får man lägga mer pengar än man egentligen har råd med. 

Och ska man hålla på och diskutera det fram och tillbaka i alla ens barns olika grupper där julklapp till ledarna kan komma på tal? Som att man inte har nåt annat för sig såhär inför julen?

Nä, det bästa alternativet är såklart att alla får lägga vad de vill och kan, eller inget alls om man vill. 
  • Anonym (rom)
    Anonym (otyg) skrev 2024-11-20 10:15:29 följande:
    Det behöver inte vara 50 kr! Jag skrev ju att man kan bestämma vilken summa som helst, en tia om man vill, men att ha en bestämd summa gör att man slipper fundera på vad som är rimligt att ge. 
    Fast om du tycker 50 kr och jag tycker 10 kr. Vem ska bestämma vilken summa det ska bli?
  • Anonym (rom)
    Anonym (otyg) skrev 2024-11-20 10:23:52 följande:
    Som förälder har man inte tid och ork att fråga runt om sådana här småsaker. Varför krångla till saker i onödan?

På samma sätt som de kom överens om att ge pedagogerna julklapp kan de i samma samtal, sms eller hur de nu kommunicerat säga sin åsikt om vilken summa de tycker.
    Exakt, man har inte tid att sitta och diskutera summor och komma överens om oväsentligheter med andra föräldrar i grupper där ens barn befinner sig. 

Utan man bestämmer själv vilken summa man vill och kan ge. Och den summan kan vara en annan en den du tycker att du kan och vill ge. 
  • Anonym (otyg)
    Anonym (skippa skiten) skrev 2024-11-20 10:26:43 följande:

Jag håller med dig i sak och anser att det är ett otyg med dessa insamlingar. Men jag är inte välbetald och som jag nu påpekat flera gånger så handlar det inte om summan utan att bestämma en summa för att slippa funderingar på vad som är rimligt, men summan man bestämmer sig för kan likväl vara tio kronor. 

Man är ju medveten om att det kommer en jul varje år och man måste planera sin ekonomi, i synnerhet om man har det knapert, så att man slipper hamna i ekonomisk knipa som i ditt fall som har 0 kr kvar en vecka innan löning. Jag har som sagt ingen hög lön men planerar min ekonomi och sparar litegrann till barnens julklappar flera månader innan och till saker jag vet kommer komma som insamlingar mm.
  • Anonym (otyg)
    Anonym (rom) skrev 2024-11-20 10:51:20 följande:
    Fast om du tycker 50 kr och jag tycker 10 kr. Vem ska bestämma vilken summa det ska bli?
    Då får man ta den summan som majoriteten av föräldrarna tycker naturligtvis. Inte svårare än så.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (otyg) skrev 2024-11-20 10:59:46 följande:
    Jag håller med dig i sak och anser att det är ett otyg med dessa insamlingar. Men jag är inte välbetald och som jag nu påpekat flera gånger så handlar det inte om summan utan att bestämma en summa för att slippa funderingar på vad som är rimligt, men summan man bestämmer sig för kan likväl vara tio kronor. 

Man är ju medveten om att det kommer en jul varje år och man måste planera sin ekonomi, i synnerhet om man har det knapert, så att man slipper hamna i ekonomisk knipa som i ditt fall som har 0 kr kvar en vecka innan löning. Jag har som sagt ingen hög lön men planerar min ekonomi och sparar litegrann till barnens julklappar flera månader innan och till saker jag vet kommer komma som insamlingar mm.
    Du fattar fortfarande inte. Tio kronor kan vara för mycket för vissa. Bättre med valfri summa, och att man inte utesluts om man lägger noll kronor.

Man ska verkligen inte behöva planera sin ekonomi för att bidra till julklappar åt pedagoger! Särskilt inte om man redan är fattig som en kyrkråtta! Och bara det att du pratar om att planera är fruktansvärt nedsättande, för det finns många (MÅNGA) som har så ansträngd ekonomi att de inte kan lägga undan pengar på det sättet som du tänker, inte ens om man så börjar ett halvår innan, men även om man kan det så inte sjutton ska det gå till någon utomstående utan i så fall just de egna barnen.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (otyg) skrev 2024-11-20 11:03:54 följande:
    Då får man ta den summan som majoriteten av föräldrarna tycker naturligtvis. Inte svårare än så.
    Och vad gör de som inte kan lägga den summan?
  • Anonym (otyg)
    Anonym (rom) skrev 2024-11-20 10:53:36 följande:
    Exakt, man har inte tid att sitta och diskutera summor och komma överens om oväsentligheter med andra föräldrar i grupper där ens barn befinner sig. 

Utan man bestämmer själv vilken summa man vill och kan ge. Och den summan kan vara en annan en den du tycker att du kan och vill ge. 
    Om det är valfri summa så börjar man fundera på vad som är rimligt och vad andra lägger för summa som ts nu gör och sådant har då inte jag varken tid eller lust med.

Vi tycker olika och det är helt okej. Vi får helt enkelt vara överens om att inte vara överens.
Svar på tråden Hur mycket bör man swisha för julklapp till pedagoger