Anonym (skippa skiten) skrev 2024-11-20 10:26:43 följande:
Ja som välbetald förstår jag att detta är en icke-fråga.
Som nån som däremot levt på existensminimum i 12 år så duckar jag så fort insamling och AW kommer på tal. Ibland har insamlingen kommit direkt kring löning och då har jag bidragit men när det kommer sista veckan innan och jag har 0 på kontot så vill jag inte behöva säga till mina kollegor att "hej, det här vet ni inte om mig men jag är faktiskt fattig - på riktigt"
Ni som vurmar för dessa insamlingar och har råd med dem. Tänker ni nånsin på att ni kan ha kollegor eller föräldrar bland er som faktiskt lever på marginalerna? 50 kr är för mig bröd och mjölk eller en bussbiljett tur-retur till vårdcentralen. Varenda krona räknas tyvärr.
Så ja, jag duckar och gör mig osynlig vilket är sjukt sorgligt men nu råkar mitt liv se ut så här.
Jag håller med dig i sak och anser att det är ett otyg med dessa insamlingar. Men jag är inte välbetald och som jag nu påpekat flera gånger så handlar det inte om summan utan att
bestämma en summa för att slippa funderingar på vad som är rimligt, men summan man bestämmer sig för kan likväl vara tio kronor.
Man är ju medveten om att det kommer en jul varje år och man måste planera sin ekonomi, i synnerhet om man har det knapert, så att man slipper hamna i ekonomisk knipa som i ditt fall som har 0 kr kvar en vecka innan löning. Jag har som sagt ingen hög lön men planerar min ekonomi och sparar litegrann till barnens julklappar flera månader innan och till saker jag vet kommer komma som insamlingar mm.