• Anonym (otyg)

Hur mycket bör man swisha för julklapp till pedagoger

Varför gör man det inte bara enkelt för alla genom att sätta en summa som alla swishar? Fattar inte. Sms:a och fråga vad de flesta har swishat för summa och swisha den summan, eller så sWismar du 50-100 kr

• Anonym (otyg)

Är det en summa till flera pedagoger? Hur många? Då skulle jag ha swishat betydligt mer

• Anonym (otyg)
    Anonym (Jag) skrev 2024-11-19 13:20:03 följande:
    För att inte alla har råd med det! Då är det också väldigt utpekande om en familj inte kan bidra.
    Men det behöver ju inte vara en stor summa utan typ 50 kr och vill man ge mer så får man göra det. Problemet med att inte ha en fast summa är att man inte vet vad som anses som lite eller mycket att ge.
  • Anonym (otyg)
    Anonym (rom) skrev 2024-11-19 15:37:43 följande:
    50 kr kan vara en stor summa för vissa, och det kan vara så att det förväntas 50 kr till flera andra olika pedagoggrupper, tränare på idrott osv och för flera barn i familjen. Och till slut är det stora summor som ska ut precis innan julen.

Bättre då att man får bestämma själv om man vill ge och hur mycket i så fall. Alla kanske inte ens tycker att man vill pedagogerna en present. 
    Jag har full förståelse för att det kan vara mycket pengar för en del, men om vi nu utgår ifrån det här fallet som ju tråden handlar om så rör det sig om 4 pedagoger och 50 kr till alla de fyra pedagogerna totalt bör väl ändå anses som rimligt. 

Att inte ha en bestämd summa kan lika gärna göra att man swishar mer än man har råd med för att inte framstå som snål.
  • Anonym (otyg)
    Anonym (rom) skrev 2024-11-19 16:07:01 följande:
    Fast för varje familj kanske det inte alls handlar om 4 pedagoger. Nån familj kanske har tre barn och varje barn har sin uppsättning pedagoger, sen tillkommer fotbollstränarna, simläraren, gymnastiklärare, säg tre grupper till för varje barn. Och i varje grupp ska det läggas 50 kr, så 150 kr för varje barn = 450 kr. Och då blir det kanske kärvt för många. 

Om man har såna problem med att verka snål att man swishar mer än man har råd med så får man skylla sig själv eller försöka växa upp och skaffa lite ryggrad. 

Det mest rimliga är att pedagoger med lön inte får någon present alls av föräldrarna till barnen de arbetar med. 
    Som jag skrev så utgick jag ifrån det här fallet i den här tråden.

Men det bästa är ju då att man kommer överens om en summa och väljer en lägre summa.

Ser du inga problem med att man inte sätter en summa? Som i ts fall där hen nu är osäker på vad som är rimligt att lägga. En person som har dåligt med pengar kanske ligger mycket mer om summan inte är fastställd för att inte framstå som snål.
    Anonym (A) skrev 2024-11-19 15:56:17 följande:
    Fast vem ska bestämma vad som anses vara lagom? Den som skickar ut det har ju ingen insyn i andras ekonomier eller prioriteringar.
    Alla föräldrarna tillsammans får väl säga en summa som de anser är rimlig och sedan får man bestämma utifrån det. Då har alla möjlighet att vara med och påverka.
  • Anonym (otyg)
    Anonym (A) skrev 2024-11-20 09:13:01 följande:
    Man ska alltså sitta och outa sin ekonomi för alla andra? Det blir ju samma sak här, de som inte har så mkt pengar vågar inte göra sin röst hörd. Jag menar, om du tror att fattiga inte vågar lägga en mindre slant när man swishar, hur tror du att de skulle våga säga det högt inför alla?

Och hur skulle det gå till rent praktiskt, var ska de samlas för att gå igenom detta?

Nej, låt var och en bestämma själv, och är man osäker kan man som TS, fråga runt lite.
    Varför måste man outa sin ekonomi? Man kan väl föreslå en summa utan att tala om att man inte har råd med mer? Även de som har råd att lägga mycket kanske inte vill göra det ändå. 
  • Anonym (otyg)
    Anonym (Jag) skrev 2024-11-19 16:35:29 följande:
    Rimligt eller inte har inte med saken att göra, har man inte 50 kr att avvara så har man inte!
    Det behöver inte vara 50 kr! Jag skrev ju att man kan bestämma vilken summa som helst, en tia om man vill, men att ha en bestämd summa gör att man slipper fundera på vad som är rimligt att ge. 
  • Anonym (otyg)
    Anonym (A) skrev 2024-11-20 09:13:01 följande:
    Man ska alltså sitta och outa sin ekonomi för alla andra? Det blir ju samma sak här, de som inte har så mkt pengar vågar inte göra sin röst hörd. Jag menar, om du tror att fattiga inte vågar lägga en mindre slant när man swishar, hur tror du att de skulle våga säga det högt inför alla?

Och hur skulle det gå till rent praktiskt, var ska de samlas för att gå igenom detta?

Nej, låt var och en bestämma själv, och är man osäker kan man som TS, fråga runt lite.
    Som förälder har man inte tid och ork att fråga runt om sådana här småsaker. Varför krångla till saker i onödan?

På samma sätt som de kom överens om att ge pedagogerna julklapp kan de i samma samtal, sms eller hur de nu kommunicerat säga sin åsikt om vilken summa de tycker.
  • Anonym (otyg)
    Anonym (skippa skiten) skrev 2024-11-20 10:26:43 följande:

Ja som välbetald förstår jag att detta är en icke-fråga.

Som nån som däremot levt på existensminimum i 12 år så duckar jag så fort insamling och AW kommer på tal. Ibland har insamlingen kommit direkt kring löning och då har jag bidragit men när det kommer sista veckan innan och jag har 0 på kontot så vill jag inte behöva säga till mina kollegor att "hej, det här vet ni inte om mig men jag är faktiskt fattig - på riktigt"

Ni som vurmar för dessa insamlingar och har råd med dem. Tänker ni nånsin på att ni kan ha kollegor eller föräldrar bland er som faktiskt lever på marginalerna? 50 kr är för mig bröd och mjölk eller en bussbiljett tur-retur till vårdcentralen. Varenda krona räknas tyvärr.

Så ja, jag duckar och gör mig osynlig vilket är sjukt sorgligt men nu råkar mitt liv se ut så här.

Jag håller med dig i sak och anser att det är ett otyg med dessa insamlingar. Men jag är inte välbetald och som jag nu påpekat flera gånger så handlar det inte om summan utan att bestämma en summa för att slippa funderingar på vad som är rimligt, men summan man bestämmer sig för kan likväl vara tio kronor. 

Man är ju medveten om att det kommer en jul varje år och man måste planera sin ekonomi, i synnerhet om man har det knapert, så att man slipper hamna i ekonomisk knipa som i ditt fall som har 0 kr kvar en vecka innan löning. Jag har som sagt ingen hög lön men planerar min ekonomi och sparar litegrann till barnens julklappar flera månader innan och till saker jag vet kommer komma som insamlingar mm.
  • Anonym (otyg)
    Anonym (rom) skrev 2024-11-20 10:51:20 följande:
    Fast om du tycker 50 kr och jag tycker 10 kr. Vem ska bestämma vilken summa det ska bli?
    Då får man ta den summan som majoriteten av föräldrarna tycker naturligtvis. Inte svårare än så.
  • Anonym (otyg)
    Anonym (rom) skrev 2024-11-20 10:53:36 följande:
    Exakt, man har inte tid att sitta och diskutera summor och komma överens om oväsentligheter med andra föräldrar i grupper där ens barn befinner sig. 

Utan man bestämmer själv vilken summa man vill och kan ge. Och den summan kan vara en annan en den du tycker att du kan och vill ge. 
    Om det är valfri summa så börjar man fundera på vad som är rimligt och vad andra lägger för summa som ts nu gör och sådant har då inte jag varken tid eller lust med.

Vi tycker olika och det är helt okej. Vi får helt enkelt vara överens om att inte vara överens.
  • Anonym (otyg)
    Anonym (Jag) skrev 2024-11-20 10:47:09 följande:
    I en sådan situation är även tio eller tjugo kronor krångligt, men alla fattar inte det! Räcker med att läsa i tråden för att se denna bristande insikt... Bara att konstatera att det finns de som sluppit vara fattiga, på riktigt.
    Om man inte har möjlighet att ge tio kr så undrar jag hur man har råd att att försörja sina barn. 
  • Anonym (otyg)
    Anonym (otyg) skrev 2024-11-20 10:23:52 följande:
    På samma sätt som de kom överens om att ge pedagogerna julklapp kan de i samma samtal, sms eller hur de nu kommunicerat säga sin åsikt om vilken summa de tycker.
    Anonym (A) skrev 2024-11-20 11:21:36 följande:
    Och om föräldrarna inte kommer överens? Och du svarade inte hur det ska lösas rent praktiskt? Ska föräldrarna ha ett möte om detta?
    Läs mitt svar ovan så ser du att jag svarade på den frågan. 

De behöver inte komma överens, den summan som flest föräldrar tycker blir det. 
  • Anonym (otyg)
    Anonym (rom) skrev 2024-11-20 11:25:44 följande:
    Det är inte bara 10 kr. Det är aldrig bara en grej i livet som kostar.

Har du alltid såhär svårt att se längre än din egen näsa och förstå att andra har andra förutsättningar än du?
    Jag har själv ingen hög lön och har tre barn, men jag är ekonomisk och planerar och tänker långsiktigt. Undra vem det är som inte tänker längre än näsan räcker här... 
  • Anonym (otyg)
    Anonym (rom) skrev 2024-11-20 11:30:59 följande:
    Och hur blir det för den som inte kan ge den summan då?
    Då får man avstå och planera sin ekonomi bättre. Herregud, ni är vuxna människor!
  • Anonym (otyg)
    Anonym (rom) skrev 2024-11-20 11:30:18 följande:
    om man vill ge till pedagogerna så är det rimligt att man själv bestämmer hur mycket man kan och vill ge.
    Du får anse att det är rimligt men det betyder inte att alla andra gör det. Jag är en ekonomisk person som planerar min ekonomi och där verkar vi vara olika, och det är helt okej. Som jag skrev tidigare så får vi vara överens om att inte vara överens. Jag tror inte vi kommer längre än såhär faktiskt så jag lämnar tråden. 
  • Anonym (otyg)
    Anonym (rom) skrev 2024-11-20 11:42:30 följande:
    Och då anser du alltså att det är rimligt att du bestämmer vad andra ska kunna och vilja ge? 

Nä, det är nog lika bra att du slutar diskutera här, du verkar ha väldigt svårt att ta in andra perspektiv än ditt eget, och då brukar diskussion sällan löna sig. 
    Vänta nu här. Jag har flera gånger skrivit till dig att vi tycker olika och att det är helt okej och att vi får vara överens om att inte vara överens. Jag behöver inte tycka som dig men behöver för den sakens skull inte ha svårt att ta in andras perspektiv. Du däremot verkar inte kunna acceptera att någon annan har en annan åsikt än dig, så det är väl snarare du som inte kan se ur någon annans perspektiv om någon.

Det är svårt att diskutera med någon som tror att dennes sätt att resonera på är det enda rätta, och att du i varje inlägg dessutom kommer med personangrepp visar ju tydligt att du inte kan diskutera. Av den anledningen lämnar jag tråden och det här var mitt sista inlägg.
  • Anonym (otyg)
    Anonym (rom) skrev 2024-11-20 12:05:32 följande:
    Ja, du tycker att det är okej att vi tycker olika, men jag är absolut inte överens med dig.

Jag tycker att det inte är okej att du anser att du eller någon annan ska bestämma vad andra ska göra med sina pengar. Vad andra ska ha råd med eller vad de ska lägga på en insamling till pedagoger är helt enkelt inte nåt som du får bestämma.

Och ja, jag håller med om att det är svårt att diskutera med någon som anser dennes sätt att resonera som rätt. Och som dessutom anser sig ha rätt att bestämma hur andra ska prioritera sin ekonomi. 

Förstår att du lämnar tråden nu när du verkar ha fått helt slut på vettiga argument. 
    Jag måste bara svara på det här för du kommer med osanningar, eller så begriper du inte vad jag skriver trots att jag är övertydlig i alla mina svar till dig. 

Jag har aldrig påstått att jag eller någon annan ska bestämma. Jag skrev att man tillsammans kan vara med och besluta om en summa. Du behöver inte vara överens med mig men du behöver lära dig att andra inte alltid delar din åsikt och att kunna förhålla dig till det utan att bli upprörd och komma med påhopp. Det var på grund av dina påhopp och för att du inte kan föra en diskussion som jag inte ville fortsätta diskutera, ingenting annat. 
Svar på tråden Hur mycket bör man swisha för julklapp till pedagoger